Egyetem

Élen jár az SZTE: így épül be az AI az egyetemi oktatásba

Élen jár az SZTE: így épül be az AI az egyetemi oktatásba

Élen járnak Szegeden a jövőre való felkészülésben. Az egyetem új szabályozásokat vezetett be az AI használat kapcsán.

Juhász Viktor
3 órája
Fotó: Illusztráció/Pexels
Élen jár az SZTE: így épül be az AI az egyetemi oktatásba

A Szegedi Tudományegyetem (SZTE) élen jár a jövőre való felkészülésben. Az SZTE a 2025/2026-os tanévre kidolgozott, a Tanulmányi és Vizsgaszabályzatba beépített új rendelkezéseivel egyértelmű keretet ad a mesterséges intelligencia (MI vagy angolul AI) felelős használatára. A szabályozás olyan alapelvekre épül, amelyek kísértetiesen emlékeztetnek a sci-fi irodalom klasszikusaira, különösen Isaac Asimov robottörvényeire. Az egyetem ezzel a lépéssel nemcsak a modern kihívásokra reagál, hanem egyfajta "oktatási robottörvényt" is megalkot az egyetemi AI használat kapcsán.

Az SZTE részletes AI használati útmutatót dolgozott ki, a hallgatói számára Fotó: Illusztráció/Pexels
Az SZTE részletes AI használati útmutatót dolgozott ki, a hallgatói számára Fotó: Illusztráció/Pexels

A cél és a törvény: az AI használat etikája

Az egyetemi szabályozás alapvető célja, hogy az ai használat a tanulás támogatója legyen, ne pedig a hallgatói tudás helyettesítője. Ez az elv szoros párhuzamot mutat Asimov Első törvényével, miszerint a robot nem okozhat kárt emberi lénynek. 

Az egyetem esetében az "emberi lény" a hallgató, akinek a fejlődését és tudásának épülését az AI nem veszélyeztetheti. 

A szabályzat így biztosítja, hogy az AI-eszközök a tudás megszerzését szolgálják, nem pedig az önálló gondolkodás feladatait veszik át.

Átláthatóság és a "pozitronikus agy" működése

Ahogy Asimov történeteiben a robotok viselkedése a belső, de logikus pozitronikus agy működésére vezethető vissza, úgy az SZTE szabályzata is az átláthatóságot teszi meg kulcsfontosságúvá. A hallgatóknak kötelezően fel kell tüntetniük, ha AI-t használtak, megjelölve az eszköz nevét és verzióját. Ez a követelmény hasonló Susan Calvin, a robopszichológus szerepéhez, aki a robotok viselkedésének megértéséhez elemezte a belső struktúrákat. Az átláthatóság megkövetelése az oktatásban is segít nyomon követni, hogy a munka melyik részét végezte az AI és melyiket a hallgató.

Kritikus ellenőrzés: a hallgató, mint a robot pszichológus

A Szegedi Tudományegyetem szabályzata hangsúlyozza a kritikus ellenőrzés fontosságát. Ez a hallgatói feladat emlékeztet Asimov robopszichológusának munkájára, aki a robotok logikai hibáit és viselkedési anomáliáit vizsgálta. 

A hallgatóknak tehát nem szabad feltétel nélkül elfogadniuk az AI által generált tartalmat. 

Nekik kell ellenőrizniük a tényeket, az érvelés logikáját, és gondoskodniuk kell a végeredmény pontosságáról. A kritikus gondolkodás képessége éppen az, ami megkülönbözteti az embert a géptől, és a szabályzat ezt a képességet hivatott megerősíteni.

Adatvédelem és a Mátrix: tudatosan a digitális térben

Végül, de nem utolsósorban, a szabályzat kitér az adatvédelem kérdésére is. A diákokat és oktatókat egyaránt figyelmeztetik, hogy legyenek óvatosak a személyes adatok megosztásával, és ne töltsenek fel érzékeny információkat nyilvános AI-eszközökre. Ez a modern sci-fi műfajokban, például a Mátrix filmben megjelenő gondolatra rímel, ahol a valóság és a digitális tér elmosódik. A szegedi szabályozás egyfajta tudatos, óvatos belépést sürget ebbe a digitális valóságba, hangsúlyozva az önkéntes adatszolgáltatás veszélyeit.

A Szegedi Tudományegyetem ezzel a komplex és gondosan átgondolt szabályozással egy olyan utat jelöl ki, amelyben a technológia és az emberi tudás nem rivalizál, hanem egymást erősítve halad elő

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.