Kultúra

Schlanger András: Jó előadást akartunk, ahol nem nyom a szék

Schlanger András: Jó előadást akartunk, ahol nem nyom a szék

2016. február 23., kedd
Schlanger András: Jó előadást akartunk, ahol nem nyom a szék
schlanger_andras002kf

Csak kétféle színházi előadás van, ahol nyom, és ahol nem nyom a szék - vallja Schlanger András, a Szegedi Nemzeti Színház legújabb daljátékának rendezője. Egy olyan mesében, ahol szerelem van a lányok és izgalmas kalandok a fiúk kedvéért, garantáltan nem lesz fészkelődés a nézőtéren.

"Ha felnőtt közönségnek csinálunk darabot, róluk feltételezzük, hogy értik a kulturális hivatkozásokat. Ismerik Shakespearet, Moliéret, már látták darabjaikat; a fikciókat, a bonyolult áthallásokat és utalásokat viszont a kicsik nem érti. Ők belehelyezkednek a történetbe, főleg a kicsi gyerekek, akik nem tesznek különbséget aközött, hogy filmet vagy színházi előadást néznek-e" - világított rá a rendezést érintő alapvető különbségre Schlanger András. Gyermekdarab esetében a legnagyobb kihívás, hogy a rendező, a díszlettervező, valamint a zeneszerző is képes legyen a kicsik nyelvén megszólalni úgy, hogy ne egy butuska darab köszönjön vissza a színpadon. Ugyanakkor közismerten a gyerekeknél keresve sem találni őszintébb kritikusokat: ha nem tetszik nekik, amit látnak, azonnal elkezdenek fészkelődni. "A színház egyszerre bonyolult és egyszerű. Történeteket mesélünk el embereknek, de amíg azok lekötik őket, nem nyomja őket a szék. Mindegy, hogy ezt a látvánnyal, a zenével, a sorsokkal vagy a konfliktusokkal sikerül elérni amíg elég erős a történet." Az alkotók egyik legfőbb célja az volt, hogy a gyerekeket kísérő felnőttek se unatkozzanak az Árgyélus királyfi alatt, - maradva az előző példánál - ők se mocorogjanak unalmukban a nézőtéren. A szereposztás már önmagában is parádés: a címszerepen

Szélpál Szilveszter

és

Szondi Péter

osztoznak, míg egyéb főbb szerepekben

Gyüdi Esztert

(Tündér Ilona),

Altorjay Tamást

(Szaváriusz, Pomedória királya),

Vajda Júliát

(Mortadella, Zordánia uralkodója) láthatja a közönség. A januári közönségtalálkozón a rendező már bemutatta a daljáték színpadképét, mellyel tulajdonképpen három helyszínt elevenítenek meg. "Árgyélus királyfi Pomedóriából, vagyis a fény és az erkölcs világából indul, végül a sötétség, a gazság, Zordániá birodalmába jut. A két világ tükörképe egymásnak, úgy képzeljük el, mintha az aranyozott kastély egy sötét tóban tükröződne, a két birodalom között pedig egy varázserdő helyezkedik el. A fény-árnyék, isten-ördög, mennyország-pokol, jóság-rosszaság mind kiegészítik egymást, ettől lesz kerek egész a világ" - vázolta fel a jin-jang elven működő világokat. Minden mesének van tanulsága, így az Árgyélus királyfinak is. A rendező szerint ez a taníttatás egy egyszerű képlettel írható le: ha van elég tisztesség és bátorság, akkor van rá esély, hogy a főhős elnyerje méltó jutalmát. Az Árgyélus királyfi című daljátékot február 26-tól tekinthetik meg a nagyszínházban. A bemutatót követő napon, vagyis február 27-én a Korábban Érkeztem Alapítvánnyal kapcsolatban álló családok kedvezményesen tekinthetik meg az előadást, ráadásul jelmezversennyel várják a kicsiket. Erről részletesebben

korábbi cikkünkben írtunk

.

Egy olyan mesében, ahol szerelem van a lányok és izgalmas kalandok a fiúk kedvéért, garantáltan nem lesz fészkelődés a n...

Közzétette: Szegedma Hírportál – 2016. február 23.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.