Koponyalékelés avar módra szegedi kutató tolmácsolásában + FOTÓK



Míg korábban elsősorban a honfoglaló magyarokhoz kötötték a sebészeti vagy rituális céllal végzett koponyalékelést (trepanáció), késő avar leletek tanúsága szerint nem csak eleink éltek a jellegzetes beavatkozással. Mi volt a célja és értelme a koponya lékelésének? – erről kérdeztük a szakembert.
A trepanációnak alapvetően három fajtáját különböztetik meg: a sebészi, a jelképes és a kultikus beavatkozásokat – sorolta portálunknak
Bereczki Zsolt
, az SZTE Embertani Tanszékének tanársegédje. Külsőre a lényeg szinte ugyanaz, egy nyílást faragnak, vájnak az élő ember koponyacsontjába. A sebészi célzattal végzett koponyalékelésnek számos oka lehetett: egy fejsérülés kezelése, a seb tisztulásának elősegítése, vagy bármilyen olyan eset, mikor a koponyában észlelt nyomást, fájdalmat így próbálták enyhíteni – magyarázta a szakember. Ha például valakinek agytumora volt, egy ilyen beavatkozás után valószínűleg átmenetileg javulhatott a közérzete. Elképzelhető, hogy vérömlenyek eltávolítására, esetleg genny elvezetésére is alkalmazták. A koponyalékelést tipikusan – a gyógyító feladatokat is ellátó – sámánok hajthatták végre.
Jel vagy csakra
A jelképes trepanáció okainak feltárásánál nehezebb dolguk van a régészeknek és antropológusoknak, hiszen a magyarság pogány időszakából jószerével semmilyen írásos emlék nem maradt fent. Jelképes trepanációt valamilyen rituális célzattal végezhettek. Ez többnyire nem is járt a koponya „kilyukasztásával”, „csak” bizonyos – nem azonosítható – alakzatokat véstek a csontba. Ezekből többnyire egy-kettő fordul elő egy-egy leleten, többnyire szimmetrikusan – folytatta a tanársegéd, majd rögtön mutatott egy kivételt is: a hajdani avar férfi koponyáján egy méretes sebészi „lyuk”, és mellette négy (!) aszimmetrikusan elhelyezkedő jelképes trepanáció nyomai láthatók. Bereczki Zsolt azt is elmondta, Kínában, valamint belső-ázsiai és ótörök népeknél, mint amilyenek például a volgai bolgárok, találtak hasonló szokásokat. Valószínűleg ókori orvosi hagyománnyal is összefügghet (erről görög, római és arab források tanúskodnak), úgy vélhették, a trepanáció kedvezően hat fejfájás, illetve idegi problémák esetén – ez mai orvosi ismereteink szerint jórészt tévedésnek bizonyult. A trepanált pontok többnyire a fejtetőn vagy kissé hátrébb helyezkednek el, a keleti hiedelmek szerint ezen a tájon fontos csakrapont húzódik, vagyis spirituális jelentőséget tulajdoníthattak neki. Ez azért is valószínű, mert a kora középkori steppei népek kapcsolatban álltak muszlim kereskedőkkel, akik egyfajta kulturális közvetítő szerepet is betölthettek.
III. Béla koponyája
A tanársegéd arról is beszélt, a különös szokást sokáig a honfoglaló magyarokhoz kötötték, hiszen a leletek 90 százaléka pogány magyar temetőkből került elő. Jellemző lehetett még a 9-10. században is, majd a 11. századtól hirtelen elkezdenek csökkenni a jelképes trepanációról árulkodó leletek. Érdekesség, hogy a legfiatalabb trepanált koponya
III. Béla királyé
– hogy miként lehetséges egy ilyen alapvetően pogány jelkép egy keresztény király fején, nem tudjuk. 1960-ban Nemeskéri János egy tanulmányában megemlíti, hogy avar leleteken is találtak trepanációs nyomokat. Ma már tudjuk, a koponyalékelésnek alapvetően nincs etnikumjelző szerepe. Valószínűleg egy közös gyökérre tekint vissza a hagyomány, amit több népcsoport átvehetett, az sem biztos, hogy egymástól tanulták el.