Kultúra

Koponyalékelés avar módra szegedi kutató tolmácsolásában + FOTÓK

Koponyalékelés avar módra szegedi kutató tolmácsolásában + FOTÓK

2013. július 7., vasárnap
Koponyalékelés avar módra szegedi kutató tolmácsolásában + FOTÓK
trepanacio_4_gs

Míg korábban elsősorban a honfoglaló magyarokhoz kötötték a sebészeti vagy rituális céllal végzett koponyalékelést (trepanáció), késő avar leletek tanúsága szerint nem csak eleink éltek a jellegzetes beavatkozással. Mi volt a célja és értelme a koponya lékelésének? – erről kérdeztük a szakembert.

A trepanációnak alapvetően három fajtáját különböztetik meg: a sebészi, a jelképes és a kultikus beavatkozásokat – sorolta portálunknak

Bereczki Zsolt

, az SZTE Embertani Tanszékének tanársegédje. Külsőre a lényeg szinte ugyanaz, egy nyílást faragnak, vájnak az élő ember koponyacsontjába. A sebészi célzattal végzett koponyalékelésnek számos oka lehetett: egy fejsérülés kezelése, a seb tisztulásának elősegítése, vagy bármilyen olyan eset, mikor a koponyában észlelt nyomást, fájdalmat így próbálták enyhíteni – magyarázta a szakember. Ha például valakinek agytumora volt, egy ilyen beavatkozás után valószínűleg átmenetileg javulhatott a közérzete. Elképzelhető, hogy vérömlenyek eltávolítására, esetleg genny elvezetésére is alkalmazták. A koponyalékelést tipikusan – a gyógyító feladatokat is ellátó – sámánok hajthatták végre.

Jel vagy csakra

A jelképes trepanáció okainak feltárásánál nehezebb dolguk van a régészeknek és antropológusoknak, hiszen a magyarság pogány időszakából jószerével semmilyen írásos emlék nem maradt fent. Jelképes trepanációt valamilyen rituális célzattal végezhettek. Ez többnyire nem is járt a koponya „kilyukasztásával”, „csak” bizonyos – nem azonosítható – alakzatokat véstek a csontba. Ezekből többnyire egy-kettő fordul elő egy-egy leleten, többnyire szimmetrikusan – folytatta a tanársegéd, majd rögtön mutatott egy kivételt is: a hajdani avar férfi koponyáján egy méretes sebészi „lyuk”, és mellette négy (!) aszimmetrikusan elhelyezkedő jelképes trepanáció nyomai láthatók. Bereczki Zsolt azt is elmondta, Kínában, valamint belső-ázsiai és ótörök népeknél, mint amilyenek például a volgai bolgárok, találtak hasonló szokásokat. Valószínűleg ókori orvosi hagyománnyal is összefügghet (erről görög, római és arab források tanúskodnak), úgy vélhették, a trepanáció kedvezően hat fejfájás, illetve idegi problémák esetén – ez mai orvosi ismereteink szerint jórészt tévedésnek bizonyult. A trepanált pontok többnyire a fejtetőn vagy kissé hátrébb helyezkednek el, a keleti hiedelmek szerint ezen a tájon fontos csakrapont húzódik, vagyis spirituális jelentőséget tulajdoníthattak neki. Ez azért is valószínű, mert a kora középkori steppei népek kapcsolatban álltak muszlim kereskedőkkel, akik egyfajta kulturális közvetítő szerepet is betölthettek.

III. Béla koponyája

A tanársegéd arról is beszélt, a különös szokást sokáig a honfoglaló magyarokhoz kötötték, hiszen a leletek 90 százaléka pogány magyar temetőkből került elő. Jellemző lehetett még a 9-10. században is, majd a 11. századtól hirtelen elkezdenek csökkenni a jelképes trepanációról árulkodó leletek. Érdekesség, hogy a legfiatalabb trepanált koponya

III. Béla királyé

– hogy miként lehetséges egy ilyen alapvetően pogány jelkép egy keresztény király fején, nem tudjuk. 1960-ban Nemeskéri János egy tanulmányában megemlíti, hogy avar leleteken is találtak trepanációs nyomokat. Ma már tudjuk, a koponyalékelésnek alapvetően nincs etnikumjelző szerepe. Valószínűleg egy közös gyökérre tekint vissza a hagyomány, amit több népcsoport átvehetett, az sem biztos, hogy egymástól tanulták el.

Amiről a koponya árulkodik

A trepanáció harmadik formája a kultikus lékelés, melyet a halál után végeztek, vélhetően úgy hitték, a kiáramló lélek útját ezzel megkönnyíthetik. Ez persze csak feltételezés, párhuzamos ázsiai szokások alapján. Az antropológus a koponya alapján egyrészt más szakembereknél pontosabban meg tudja mondani a lelet korát és nemét, más mérhető adatokból pedig például a testmagasságra is következtethet. Persze egy jó DNS-elemzés is szinte mindent elárul, csakhogy az rendkívül költséges – tudtuk meg a tanársegédtől. A számadatokból az antropológusok információkat nyerhetnek a populáció egészére nézve, és más közösségek adataival is össze tudják vetni. Kiderülhet például, hogy két egymás melletti falu lakói között volt-e biológiai rokonság. Természetesen az antropológiai adatok a tárgyi leletekkel együtt rajzolják ki leginkább az egyes populációk közti kapcsolatot.

Fájdalom és kockázat

Bereczki Zsolt frissen megvédett doktori disszertációjában kilenc sebészi és tizenkét jelképes trepanált koponyát vizsgált. A leletek a Dél-Alföldről kerültek elő az avarkorból, vélhetően a 7. század vége és a 9. század eleje között élhettek ezek az emberek. Trepanált koponyákat találtak például a Bélmegyer-Csömöki-dombon, Kiskundorozsmánál az autópályához kötődő ásatánál (ennek külön érdekessége, hogy három trepanált gyerekkoponya is előkerült – nagyon ritka az ilyen gyereklelet!). Korábban, a hatvanas években a Fehér-tónál, Kundombnál és Vedresházánál, sőt, a Vajdaságban is találtak ilyen koponyákat. A szakembertől azt is megtudtuk, a koponyalékelés természetesen egyáltalán nem volt sem fájdalom-, sem kockázatmentes művelet, könnyen elfertőződhetett a seb. Ha a delikvens a beavatkozást és következményeit túlélte, utána viszont vélhetően nem okozott nagy gondot a trepanált koponya, a leletek tanúsága szerint helyenként a fejfedőbe tett fémből vagy más kemény anyagból készült lemezzel védték a keletkezett lyukat.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.