Kultúra

Az opera visszaépítése? – Juronics a könyvhéten

Az opera visszaépítése? – Juronics a könyvhéten

2010. június 8., kedd
Az opera visszaépítése? – Juronics a könyvhéten

„Népszerűnek, de tradicionálisnak is kell lenni!” – mondta a Szegedi Nemzeti Színház művészeti igazgatója, Juronics Tamás a könyvhét alkalmával tartott beszélgetésen. A Dugonics téren összegyűlt érdeklődőknek tartott beszélgetés során elmondta: folyamatos megújulásra van szükség ahhoz, hogy a színházat érdekesnek, szórakoztatónak tudják megtartani az újabb generációk szemében is.

Közel 340 előadást tudhat a háta mögött tavaly a Szegedi Nemzeti Színház társulata, a verejtékes munka azonban korántsem volt eredménytelen: a pénzügyi válság ellenére is sikerült növelniük a nézőszámot. Az ügyes marketinges lépések mellett a színházi előadások sokszínűségével, a sokat játszott darabok újragondolásával is próbálják csábítani a színháztól eddig idegenkedőket. A kulturális értékek továbbörökítése mellett a nézőszám növeléséhez egyben anyagi érdek is fűződik, a látogatókkal ugyanis egyenes arányban áll az állami támogatások mértéke. A művészeti igazgató szerint jelenleg az opera visszaépítése zajlik, amit egyrészt az elöregedő közönség tesz egyre sürgetőbbé, másrészről pedig a nagy múlttal és még nagyobb lehetőségekkel bíró Nemzeti Színház megérdemelt, központi helyét kell bebetonozni országos és nemzetközi viszonylatban is. A három legnépszerűbb darab, a Bolha a fülbe, a Háztűznéző és a Liliom mellett számos új rendezéssel kecsegtetnek az elkövetkező időszakban. A nyári szünet alatt sem tétlenkedik a társulat, a trieszti Verdi-színházzal közösen viszik színre a 41. Trieszti Operett Fesztiválon a Csárdáskirálynőt. Az operettet

Tasnádi Csaba

rendezi, nyáron még Olaszországban, majd október elejétől már Szegeden, a Nemzeti Színházban.

Garay János

1843-ban írt kiszolgált huszárjának színdarabját, a Háry Jánost október 22-étől láthatjuk. A dátum ez esetben szimbolikus is, a forradalmunk előestéjén leadott darab az igazgató szerint egy kicsit saját nehézkes történelmünkre kíván emlékeztetni, arra a rengeteg megpróbáltatásra, amely Garay hősét is ihlethette. Azt, hogy a gyermekek színházlátogatását is fontosnak tartja, bizonyítja

Weöres Sándor

Csalóka Péterének, valamint a Karácsonyi ének című színdarab műsorra tűzése. A kicsik itt az erkölcsi mondanivaló mellett a művelt beszéddel is találkozhatnak, egy olyan légkörben, amit a televízió nem képes visszaadni. A legsikeresebb magyar musicalnek is mondott A kölyök

Pozsgay Zsolt

író tollából származik, aki ezúttal a jövő év elejére bemutatott darab rendezését is elvállalta. A keserédes hangulatú mű a hányattatott gyermekkorú

Charlie Chaplin

hasonló című filmjének átirata, amiben egy kicsit a saját tizenéves utcagyerek mivoltát formálta meg felnőtt fejjel. Zárásként a Szegedi Kortárs Balett is szóba került, amely számára az utóbbi időszak különösen megterhelő volt. A balett-társulat az ország szinte összes színházában szerepelt az utóbbi egy évben. A fokozott munkatempó sajnos több esetben vezetett sérülésekhez, nagyrészt térd- és bokaműtétek voltak szükségesek egy rosszabbul sikerült mozdulatot követően. Az év legjobb férfitáncosának is választott

Czár Gergely

például keresztszalag-szakadás miatt lesz kénytelen nyolc hónapot kihagyni. A munka azonban így is haladni fog tovább, a szegedi társulat nyáron Sanghaiba utazik, hogy a magyar kulturális küldöttség részeként lépjen fel.

Illés Attila

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.