Vitadélutánra invitálta a Szegedi Nemzeti Színház vezetése a középiskolai igazgatókat és magyartanárokat a Szegedi Akadémiai Bizottság Színművészeti Szakbizottságának első komolyabb eseményeként azzal a céllal, hogy ütköztessék véleményeiket a színház iránti elvárásokról. A disputára szeptember 28-án került sor, a SZAB-székház terme zsúfolásig megtelt érdeklődő tanárokkal.
„A színház szerepe a tanulóifjúság nevelésében” – hangzott a vitadélután címe. Az esemény felütéseként a vita végén kiosztott jutalombérletekről beszélt az azokat finanszírozó szegedi Lions Klub soros elnöke,
Kővári Árpád
. A jutalombérleteket a tanárok továbbadhatják diákjaiknak, akik így – jutalomként – ingyen eljuthatnak majd egy-egy előadásra.
Bodolay Géza
főrendező vitaindítójában – egy tíz éve írt, ám ma is aktuális kérdéseket taglaló saját szövegét idézve – többek között kitért arra is: el kell dönteni, hogy „valóban a művészet felé terelő igazi színházat próbálunk létrehozni, avagy a bóvlit tartósítjuk utolsó leheletünkig”. Képzőművészet címen sem „gombolyagos cicákat” vetítünk, miért gondolja bárki, hogy a színházban más a feladat, mint a társművészetek terén – tette fel a kérdést a főrendező. Hozzátette: ha valamiképpen a kulturális és oktatási ügyünk templomának tekintenénk a színházunkat is, a lehető leghasznosabb módon használhatnánk az épületet, eredeti céljának megfelelően. „Továbbra is nyitottak akarunk lenni mindenre, ami az ifjúság és a lelkes pedagógusok felől érkezik” – hangsúlyozta Bodolay. A „kommersz ócskaságok” sora mindenkor a közönségre fog hivatkozni és mindig ők lesznek többen. A kérdés valójában az, vajon a nagynénéink vagy a „fiaink ízlésficamaira” legyünk tekintettel – a hiteles művész, aki
Németh Lászlóval
szólva nem „polgári ebédlőt” akar csinálni a színpadból, ezzel nem sokat törődhet – világlott ki a főrendező szavaiból. A tanárok részéről
Árpás Károly
vitaindítójában a színház és a nevelés összefüggéseiről beszélt. „Színdarabot nézni, olvasni – a sorrend nem fontos, de a befogadói kapcsolódás igen –: az élmény személyes, amelyet a film nem helyettesíthet, csak ’segíthet’! A nézővé nevelés nem pusztán program, valamiféle kedvezmény, bevezetés vagy ’tájolás’, hanem a teljes emberré válás egyik útja!” – fogalmazott a tanár, és hozzátette: annál is inkább így van, hiszen a csökkentett középiskolai tantervben a drámai alkotások értelmezése nem éri el a 10%-ot. Árpás Károly néhány javaslatot is tett, jó ötletnek tartaná például a súgópéldányok közreadását – ebből részlegesen meg lehetne ítélni, hogy milyen mértékben változtatott a rendező a közismert szövegen. Legfontosabbként azt említette, hogy fórumot kellene teremteni az igényeknek. „A Szegedi Nemzeti Színház elektronikus honlapja alkalmas lehet erre, csak rendszeresebb ’gondozás’ kellene hozzá. Nem azt kívánjuk, hogy a magyartanárok határozzák meg a műsortervet, de legyen esély arra, hogy a nézők, befogadók véleményét kikérjék, figyelembe vegyék” – így Árpás Károly. A vitadélutánon részt vevő
Gyüdi Sándor
főigazgató valós vitára ösztönözte a jelenlevőket, és a közönség véleményének értékességét hangsúlyozta. Mint elmondta, megérti, és őszintén osztani tudja például egy idős néző véleményét is, akit taszítanak a durva szavak vagy a nem épp emelkedett színpadi cselekmény. Az egyik jelenlévő tanár felvette az obszcén nyelvhasználat, és a végletes szexuális cselekmények ábrázolásának taszító voltát. Bodolay válaszában hangsúlyozta: nem igazán múlik bármi azon, hogy obszcén szavakat használnak egy darabban vagy sem, ettől még valaki nem lesz sem jó, sem rossz író. Árpás Károly viszont kitért arra a problémára, hogy az iskolai keretek között történő színháznézés nem „értelmiségi létforma”, az előadásokat meg kell beszélniük, magyarázniuk a tanulóknak, amire az órakeretben alig jut tíz perc. Az ő feladatuk ugyanakkor az is, hogy nem az egyszeri, hanem a rendszeres színházba járásra ösztönözzék diákokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.