Kultúra

José Cura újra Szegeden

José Cura újra Szegeden

2009. április 28., kedd
José Cura újra Szegeden
josecura11
Hétfőn már próbáltak: Verdi Otellója után az idei évadban Puccini Toscájának Cavaradossi lovag szerepében lép fel április 28. és 30-án a világhírű argentin tenor, José Cura. A tenorista mellett a Tosca szerepében fellépő Sümegi Eszter, és Gyüdi Sándor, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója voltak jelen az előadás napja előtt tartott sajtótájékoztatón.

Gyüdi Sándor

bejelentette:

Pál Tamás

váratlan megbetegedése miatt ő fogja dirigálni az előadást. A főigazgató hozzátette: öröm két olyan kitűnő művésszel dolgozni, mint

José Cura

és

Sümegi Eszter

, akik fantasztikus zenei biztonsággal szerepelnek - ígéretes előadás elé nézünk. A művésznő elmondta: nagy szeretettel és műgonddal készült Szegedre, már Budapesten elkezdte a próbákat. „Szeged az én magyarországi otthonom" - fogalmazott José Cura a sajtótájékoztatón. A tenorista elárulta: Cavaradossi szerepét jóval könnyebbnek érzi, mint az Otellót. A két énekes egyébként a bécsi Staatsoperből érkezett most Magyarországra, ahol azonban még egymás partnereiként nem léptek fel. José Cura jóval több, mint énekes, zeneszerzői és karmesteri aktivitása lassan vetekszik énekesi karrierjével, éppezért nem zárható ki a jövőben egy ilyen együttműködés sem, ennek nehézsége egyedül az, hogy a karmesteri tevékenység hosszabb ittlétet kívánna a művésztől - közölte Gyüdi Sándor. A sajtótájékoztatón szóba került az opera és a fiatalok kapcsolata is, amihez kapcsolódóan Sümegi Eszter elmondta: Kanadában komoly erőfeszítéseket tesznek arra, hogy a fiatal generációkhoz is közelebb vigyék ezt a műfajt: egyetemeken, gimnáziumokban, sőt, bevásárlóközpontokban is igyekeznek népszerűsíteni az operát - ennek köszönhetően mára az operaközönség harminc százalékát ez a generáció teszi ki. José Cura azt is hozzátette: Amerikában - értve ezalatt az egész kontinenst - sokkal nyíltabban a frissebb megközelítések iránt, ezzel szemben Közép-Európában a standard sajtóban és közvéleményben nagy ellenállás mutatkozik az operában az „új szelek" iránt, és ez a hozzáállás nehezen változik. Az énekes szerint a drámai színházhoz hasonlóan az operában is be kellene következni olyan a változásnak, amit egy egyházi hasonlattal szemléltetett: a második vatikáni zsinat után kezdték felállítani a szemben miséző oltárokat, korábban a pap háttal mutatta be a szertartást - egy ilyenfajta megközelítésmód-változást sürgetne Cura is a klasszikus operaélettel kapcsolatban. Ahogyan akkor a hívők és a pap viszonya ezzel szorosabbá, közvetlenebbé válhatott, úgy a művész és közönsége között is hasonló változásra lenne szükség - hangsúlyozta az énekes, majd tréfálkozva hozzátette: a „Cura" egyébként papot jelent, így ő a maga részéről kész erre. José Cura szegedi szereplése után Zürichben a Turandot-ban lép fel.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.