Közélet

Szégyenfoltok újratöltve 4. rész: a hobbirepülés otthona a Szegedi repülőtér

Szégyenfoltok újratöltve 4. rész: a hobbirepülés otthona a Szegedi repülőtér

2019. május 15., szerda
Szégyenfoltok újratöltve 4. rész: a hobbirepülés otthona a Szegedi repülőtér

Tavaly tizenkét részes sorozat keretein belül végignéztük Szeged szebb napokat is megélt, elhagyatott épületeit. Most újra górcső alávesszük a tucatnyi szégyenfoltot, hogy kiderítsük, mi változott egy év alatt. Ezen a héten a Szegedi repülőtérrel foglalkozunk, amely kihasználtsága az elmúlt évben ugyan növekedett, de elsősorban továbbra is csak hobbi célokat szolgál.

A hobbirepülés fellegvára

Báló Tamástól, a Szegedi repülőtér vezetőjétől megtudtuk, elsősorban továbbra is a hobbirepülés otthonaként szolgál a helyi légikikötő, ugyanakkor ebben a tekintetben az ország többi repteréhez képest egyedülálló módon működik. - Igazán komplex működés tapasztalható a Szegedi repülőtéren, ami egyedülálló az országban, hiszen a kiképző és hobbirepülés mellett az ejtőernyős üzem és a klubélet is jelentős műveletszámmal van jelen – fogalmazott Báló.

Párizsi precizitás

Tavaly novemberben a Paris Saint-Germain férfi kézilabda-csapata külön repülővel érkezett Szegedre. Báló Tamás elárulta, hogyan zajlott francia csapattal való egyeztetés: - Megkérdezték hogyan tudnak kerozint tankolni a repülőgépbe és mennyi idővel kell itt lenniük a tervezett visszaút előtt. Az érkezés előtt egy nappal pedig egy rövid telefont kaptunk a toronyban, amivel pontosították az addig levelezett részleteket. Előfordul ilyenkor esetleg egy késve indulás, amit szintén telefonon jeleznek, de a PSG nem késett – tudtuk meg a reptér vezetőjétől.

Hozzátette, a modellező csapatok mellett a siklóernyősök és sárkányrepülők, valamint Kite ernyősök is aktív tevékenységet folytatnak a repülőtéren, ráadásul sok esetben egy időben. Ezeket az egymástól eltérő repülő szakágakat pedig a repülőtér repülésttájékoztató (AFIS) szolgálata hangolja össze a toronyban komoly munkával a repülés biztonságát szem előtt tartva. - Nem kis feladat ennyi egymástól különböző tulajdonságú légi járművet úgy ellátni információval a környezetükről, hogy a repülés biztonsága ne sérüljön, de mindenki hódolhasson szenvedélyének egy időben – mondta. A reptér vezetője kiemelte, a légikikötő műveletszáma jelentősen megnövekedett az elmúlt egy évben.

Kiaknázatlan lehetőségek

A Szegedi repülőtéren a második világháborút követően, 1946-ban indult el számottevő polgári légi közlekedés, ekkortól a Maszovlet (1954-től Malév) egészen 1965-ig menetrend szerinti járatokat üzemeltetett Budapest és Szeged között. Az új évezred elején még volt egy próbálkozás arra, hogy fellendítsék a reptér forgalmát: a 2002-es és a 2003-as nyári szezonban kisgépes charterjáratok jártak a szegedi és a dubrovniki repülőtér között, ám a vállalkozás a magas költségek miatt (a gépek Budapestről jöttek és oda is mentek vissza, Szeged és Budapest között üresen) veszteséget termelt, így 2003 végén megszűnt.

Egy évvel ezelőtt

Majó-Petri Zoltán, a Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezetője a megkeresésünkre elárulta, hogy a Szegedi repülőtér számottevő utasforgalom lebonyolítására alkalmatlan.

- Ezek a járatok jellemzően 180 fő körüli befogadó képességű repülőgépek, amiknek lényegesen nagyobb pályára van szüksége, mint amivel a Szegedi repülőtér rendelkezik

– fogalmazott Majó-Petri. A Szegedtől alig több mint 100 kilométerre fekvő Temesváron már évek óta pörög a repülős forgalom, sokan választják az ottani repteret, hiszen kevesebb reptéri illetékkel utazhatnak a térségből például Londonba, mint Ferihegyről.

Mint azt korábban megírtuk

, a német Lufthansa vállalatcsoport repülőgépjavítással és -fenntartással foglalkozó vállalata, a Lufthansa Technik AG 43 milliárd forintos befektetéssel szervizközpontot telepít Miskolcra, pedig a borsodi megyeszékhelynek még reptere sincs. Az esettel kapcsolatban megkerestük a szegedi önkormányzatot, onnan azt a választ kaptuk,

hogy még csak nem is kereste őket a német légitársaság.

(Kiemelt képünk archív)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.