Közélet

Hamarosan javulhat a Szegedi repülőtér helyzete

Hamarosan javulhat a Szegedi repülőtér helyzete

2018. június 5., kedd
Hamarosan javulhat a Szegedi repülőtér helyzete

Másfél hete a Szeged szégyenfoltjaival foglalkozó cikksorozatunkban, a Szegedi repülőteret vettük górcső alá. Sajnos a terepszemlénk alkalmával nem találkoztunk kompetens személlyel, aki nyilatkozott volna a légikikötő helyzetéről, így e-mailben eljuttattuk kérdéseinket Majó-Petri Zoltán létesítményvezetőnek, aki készségesen válaszolt.

- Jelenleg milyen engedélyekkel rendelkezik a Szegedi repülőtér?

- A repülőtér engedélyei alapján II. kategóriájú, nyilvános kereskedelmi repülőtér besorolásba tartozik. Ez azt jelenti, hogy bárki, bármilyen légi járművel használhatja, ami üzemeltethető a repülőtér fizikai adottságait figyelembe véve. A II. kategória másik pillére, hogy lehetőségünk van ideiglenes határnyitást végezni. Ilyenkor előzetes kérésre ideiglenesen határátkelőhellyé minősül a repülőtér ahonnan Ki és Be lehet lépni a schengeni övezetből, vagy Ki és Be lehet lépni az európai unió területére attól függően, hogy merre kíván tovább repülni a repülőgép és utasai.

- Hogyan kell elképzelni egy átlagos hétköznapot a reptéren?

- A repülőtér reggel 8:00-tól napnyugtáig tart nyitva, de előre egyeztetett esetben a reptér éjszaka is tud repülőgépet fogadni, az ehhez szükséges műszerekkel és világítással rendelkezik. A Szeged Regionális Repülőtér az úgynevezett „kis repülőterek” között Tököl után a legnagyobb műveletszámmal, évi 17.000 művelettel dolgozik.

- Elsősorban kik használják a helyi légikikötőt?

- A szegedi repülőtér kedvelt célpontjává vált a tanulóknak, növendékeknek. A repülőtéren két repülőiskola is működik, amelyek a pilótákat képzik. Sok esetben, veszik igénybe a repülőteret katonai, vagy rendőrségi repülőgépek helikopterek leszállásra, átszállásra, vagy üzemanyag felvételre, illetve rendszeresen szállnak le nálunk mentő helikopterek olyan esetekben mikor időjárás, vagy más körülmény miatt nem tudják használni a klinikai leszállóhelyet.

Elsősorban kis méretű gépek otthona a Szegedi repülőtér. (Fotó: Kovács Ferenc)

- 2017 februárjában Orbán Viktor miniszterelnök szegedi látogatásán azt ígérte, hogy a kormány mintegy 1.7 milliárd forintnyi támogatást ad a légikikötő bővítésére. A beruházás melyik periódusában van jelenleg?

- 2017-ben a kormány döntése értelmében a Börgöndi, Békéscsabai repülőtér mellett a Szegedi repülőtér fejlesztéséről is döntöttek, tehát az említett vidéki repülőterek fejlesztését egyszerre tervezi Magyarország Kormánya. Jelenleg a kormányhatározat kihirdetésére várunk, aminek pontos időpontjáról nincs információnk.

- Elképzelhető, hogy a közeljövőben ismét lesznek menetrend szerinti charterjáratok Szegeden?

- Ez egy komplex kérdés, ami nem csak a repülőtér üzemeltetőjén vagy a városvezetés szándékain múlik. Sokat hallani arról, hogy honnan-hova indítanak járatokat diszkont légitársaságok. Nem a repülőtér szervezi ezeket a desztinációkat, hanem a repülőteret bázisként használó társaságok. Ezek a járatok jellemzően 180 fő körüli befogadó képességű repülőgépek, amiknek lényegesen nagyobb pályára van szüksége, mint amivel a Szegedi repülőtér rendelkezik. Azok a városok, ahonnan ezekről a járatokról lehet hallani alapból rendelkeztek ezekkel a feltételekkel, tehát nem azzal kellett kezdeni, hogy futópályát építenek, mert ott már egy régi katonai repülőtér infrastruktúrájára lehetett alapozni (ilyen pl. Debrecen, Sármellék Arad vagy Temesvár is). Ilyen adottsága Szegednek nincs. Mindezek alapján, amikor a fejlesztésben gondolkodtunk, akkor egy vidéki, regionális kisrepülőteret képzeltünk el. Olyan méretű futópályával és kiszolgáló épülettel, repülőgép állóhellyel, parkolóval, ami alkalmas regionális gépek fogadására, emellett színvonalas európai körülményeket biztosít mind az utasoknak és a repülőgépeket üzemeltetők számára is.

Egyelőre nem igazán beszélhetünk európai körülményekről. (fotó: Kovács Ferenc)

- Az imént említett beruházás ebből a szempontból lendíthet a repülőtér helyzetén?

- Szeged vonzó város a turisták számára, és elég nagy ahhoz, hogy regionális kisgépeket (50-70 fő befogadó képességű repülők) meg tudjon tölteni alkalmanként, mondjuk turistaszezonban, vagy esetleg ráhordó járatokat biztosítson Bécs, vagy Frankfurt irányába (ez azonban a légitársaságok döntése). A fejlesztéssel az a cél, hogy a repülőtér feltételei adottak legyenek az említett repülőgépek fogadására, indítására és kiszolgálására, illetve az utasok és csomagjaik kezelésére. Amennyiben ez adott, egy charterjárat indítására, működtetése egy-egy légitársaság döntése, és nem a reptéré.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.