
A XXI. században már szinte alapelvárás egy európai nagyvárossal szemben, hogy legyen egy nemzetközi utasforgalmat lebonyolító repülőtere. Ami Debrecenben és Temesváron megvalósult, az Szegeden továbbra is csak vágyálom. Bemutatjuk a város egyik szégyenfoltját, a szegedi repülőteret.
Repülővel a fővárosba!
A repülőteret azelső világháborúsorán, 1915-ben építették fel katonai célból. A háború után elsősorban sport célokat szolgált, majd amásodik világháborúbanismét hadászati szerepet kapott. A második világégést követően, 1946-ban indult újra a polgári légi közlekedés, ekkortól aMaszovlet(1954-tőlMalév) egészen 1965-ig menetrend szerinti járatokat üzemeltetett Budapest és Szeged között.
, a repülő Szegedhez közeledvén az 5-ös út nyomvonalát követte, hogy egy esetleges kényszerleszállás esetén, ne a pusztában landoljon.
Az új évezred elején még volt egy próbálkozás arra, hogy fellendítsék a reptér forgalmát: a 2002-es és a 2003-as nyári szezonban
kisgépes charterjáratok jártak a szegedi és adubrovniki repülőtérközött,
ám a vállalkozás a magas költségek miatt (a gépek Budapestről jöttek és oda is mentek vissza, Szeged és Budapest között üresen) veszteséget termelt, így 2003 végén megszűnt.
Évente csak egy hétvégére hozza lázba a szegedieket a reptér
Péntek reggel csend és nyugalom honol a szegedi repülőtéren, a kifutópályákon csak kisebb hobbi repülők szállnak fel és landolnak, a repülőtér hátsó felében pedig a nagy sárga szúnyogirtó repülő pihen. Szemmel látható, hogy a központi barakk, a hangárok valamint az utasforgalmi épület felett is eljárt már az idő. Az egyetlen esemény, ami képes tömegeket kicsalogatni a reptérre, az a látványos
Repülőnapok,
de az is csak pár nap az évből. Az év többi napján pedig a szegediek életében csekély szerepet tölt be a repülőtér. Elsősorban hobbi célokat és sportrepülő pilóták gyakorlását szolgálja a 103 éves létesítmény. Pedig egy Szeged nagyságú városban, különösen a földrajzi helyzete miatt, lenne igény egy komolyabb nemzetközi forgalmat lebonyolító légi kikötőre.
Temesváron hamarabb eszméltek
A Szegedtől 100 km-re lévő Romániához tartozó Temesváron felismerték ennek a fontosságát és kibővítették a helyi repteret, ezáltal a régióban kulcsfontosságú közlekedési csomóponttá vált a bánsági város.
2015-ben arról számolt be az MTI,
hogy félév alatt 29 százalékkal nőtt a temesvári Traian Vuila nemzetközi repülőtér utasforgalma. Nem csoda, hiszen a magyar határtól mindössze 60 km-re fekvő bánsági városba rendszeresen járnak át a határ innenső oldalról az utazni vágyók, ugyanis a temesvári repülőtér közelebb is van, mint a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér, valamint mivel jóval kisebb, mint a budapesti, ebből kifolyólag a reptéri illeték is jóval alacsonyabb. A temesvári reptérről öt olaszországi, négy németországi, három spanyolországi városba, valamint Párizsba, Brüsszelbe és Londonba lehet repülni.
A debreceni lehetne a követendő példa
Debrecen városa hamar felismerte a repülőtérben rejlő gazdasági lehetőségeket,
és már1994-ben megfogalmazta koncepció szintjén, hogy a repülőteret fejleszteni kell. A reptér átfogó fejlesztése2001-ben indult meg, amikor a Debreceni Vagyonkezelő Vállalat megvásárolta a repülőteret üzemeltető Airport-Debrecen KFT-t, így2001.május 29-énnyilvános, nem kereskedelmi, a nemzetközi forgalom számára megnyitott légikikötővé válhatott és ma már az ország második legforgalmasabb repülőterének számít.
A szegedi reptér jövőjével kapcsolatos kérdéseinket e-mailben eljuttattuk a létesítmény vezetőjének, azonban cikkünk megjelenéséig nem kaptunk rájuk választ - azt hétfőre ígérték -, így egyelőre továbbra sem tudjuk, hogy a jövőben várható-e bármilyen változás a helyi légikikötő életében.
Kovács Ferenc képgalériája:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.