A miniszterelnök a Modern Városok Program keretében tárgyalt a város vezetésével. Megállapodtak a déli hídról, több sportlétesítményről, az okos város projektről, a reptér fejlesztéséről, a Széchenyi tér régi fényének visszaállításáról, a tramtrainről, a buszpályaudvar áthelyezéséről, a Szeged-Debrecen-Miskolc út négysávossá alakításáról. Távlati cél egy negyedik gyalogosoknak és kerékpárosoknak fenntartott híd, s a teljes tömegközlekedés elektromossá tétele.
Minimum 50, de akár 70 milliárd forintnyi fejlesztés valósulhat meg az Orbán Viktor miniszterelnök és Botka László szegedi polgármester által megkötött megállapodás révén – jelentette ki a kormányfő Szegeden, miután több mint két és fél órát tárgyalt a szocialista városvezetővel a Modern Városok program kapcsán. A megbeszélést követően a házasságkötő teremben tartott sajtótájékoztatón Botka László polgármester azt hangsúlyozta, hogy az előző uniós ciklusban a csongrádi megyeszékhely hívta le a legtöbb uniós forrást a vidéki városok közül, és a 2020-ig tartó időszakban is ez a cél. Elmondta, hogy a városban jelenleg 104 projekt zajlik a Szegednek dedikált 34 milliárdos keretből és saját forrásokból, Orbán Viktorral pedig összességében 19 fejlesztésről állapodtak meg. Ezek közül Botka a déli Tisza-hidat emelte ki, ami 40 milliárdos fejlesztés és tartalmazza a Szeged-Makó közötti tramtrain kiépítését is, majd hozzátette, hogy az egész ország érdeke, hogy a Szeged-Temesvár összeköttetés is megvalósuljon. Bejelentette, hogy a kormány már kiállt a beruházás mellett, vagyis a pénz fele megvan, a fennmaradó hányadhoz a vasútfejlesztésre szánt források adhatják. Az Európai Unió tudományos nagyberuházása, az ELI mellé egy tudományos ipari parkot szeretnének fognak kialakítani 200 hektáron. A szocialista városvezető szólt még az önkormányzat által tavaly elindított önkormányzati bérlakás-programról, amelynek keretében 204 lakást újítottak fel tavaly, amelyeket a piaci bérleti díj egyharmadáért adnak ki. Ennek a programnak a tapasztalatait ajánlotta fel Botka a kormánynak.
Szeged arra predesztinált, hogy regionális központtá váljon
Orbán Viktor először arról beszélt, hogy ritkán adódik arra lehetőség, hogy egy ellenzéki önkormányzat vezetőjével tárgyaljon a kormány, de a megbeszélést sikeresnek értékelte a miniszterelnök. Kiemelte, hogy szükség van hazánkban a főváros mellett fontos szerepet játszó regionális központokra, és Szegednek minden esélye megvan arra, hogy azzá váljon. Orbán megjegyezte, ehhez azonban akaratra és lehetőségre is szükség van. Hozzátette, Szegednek történelme, fekvése és szellemi ereje egyaránt arra predesztinálja, hogy ez meg is valósuljon. Emlékeztetett arra is, hogy a kormány 25 milliárdnyi adósságtól szabadította meg Szeged városát, mely összeget hitelként fejlesztésekre vett fel a város, amit szerinte jól használtak fel. A következő időszak egyik legjelentősebb fejlesztési tervének azt nevezte, hogy az ország észak-déli közúti összeköttetése javuljon, az a terv, hogy Szegedtől Debrecenen keresztül egészen Miskolcig négysávos úton lehessen majd eljutni. Azért, hogy ne minősítsék vissza a szegedi repülőteret, fejlesztésekre van szükség, ami vállal a kormány mintegy másfél milliárd értékben – közölte Orbán, majd arról szólt, hogy az okos város koncepciót is támogatja a kormány, akárcsak a Belvárosi híd rekonstrukcióját, illetve az is szóba került a megbeszélésen, hogy a későbbiekben egy gyalogos-kerékpáros híd is épülhet, ám ez még csak tervezet. A Tisza Szeged főutcája projekt is élvezi a kormány támogatását, ami rakpartfejlesztést is tartalmaz.
Áttérhet Szeged a teljes mértékben elektromos tömegközlekedésre
A kormányfő beszámolt arról is, hogy felállítanak egy munkacsoportot, ami azt fogja megvizsgálni, miként állhat át Szeged a teljes mértékben elektromos tömegközlekedésre, de ezzel kapcsolatban Orbán megjegyezte, a tanulmányok végkövetkeztetésétől függ, hogy ez a későbbiekben megvalósítható-e. Egy másik tömegközlekedést érintő dologban azonban megállapodtak, támogatni fogja a kormány a Mars téri buszpályaudvar elköltözését, és az állami tulajdonú teret meg is kaphatja a város, ahol egy közösségi igényeket kielégítő szép tér jöhet létre. Ha már a köztereknél tartunk, arról is beszélt a kormányfő, hogy a Széchenyi tér átalakítása is megvalósul, kész tervek vannak arra, hogy a világháború előtti időszakot idéző megjelenése legyen.
A sportfejlesztéseknek nem lehet a vesztese egy sportág sem
Hangsúlyozta, a sportfejlesztéseket nem az élsport, hanem a tömegsport szempontjából kezeli kiemelten a kormányzat, ehhez illeszkedik, hogy a fedett uszoda építését 7 milliárddal támogatják, illetve mivel mellett felépül egy csarnok is, ami miatt több szakosztály kiszorul a területről, egy szabadtéri atlétikai centrum is épülni fog központi forrásokból. Orbán hozzátette, arról is beszéltek, hogy egy fedett atlétikai létesítmény is készüljön, ám ezt nem tartalmazza a most megkötött megállapodás. A sportfejlesztéseknek egy sportág sem lehet vesztese Szeged városában – szögezte le a kormányfő. Újságírói kérdésre Orbán Viktor azt is kijelentette, hogy azok a beruházások, amelyeket most vállalt a kormány, biztosan meg fognak valósulni, az a kérdés, hogy mekkora összegben. Mint elmondta, minimum 50, de akár 70 milliárd forintot is kitehet az a 19 fejlesztési projekt, amiben most megállapodtak Szeged városával.
12:35 Nagyot szakított Szeged
Kiemelkedően sokat kap Szeged, más települések esetében 4 és 19 milliárd forint közötti összeget adott a kormány - derült ki az
tavaly decemberben kiadott cikkének adatait megismerve. Veszprém nyert a legtöbbet eddig, 19 milliárd forintot, de ez is csupán fele csak a tervezett déli híd árának.
12:00
Orbán Viktor folytatja szegedi programját. A Fidesz helyi vezetőivel egyeztetett a párt szegedi székházában délután egy óráig.
11:16
Vége a sajtótájékoztatónak.
11:15
Újságírói kérdések. Az olimpiáról a 444.hu és az Index.hu kérdezi Orbán Viktort: mit gondol a NOlimpia népszavazási kezdeményezésről? RTL Klubtól kérdezik
Donald Trump
döntéséről a menekültek befogadásának felfüggesztéséről. Orbán Viktor minden nemzetnek joga van olyan döntést hozni, ami saját érdekeinek megfelelő. Hazánkban elkerülhetetlen a déli határ megerősítése, s meg kell tenni mindent a tőlünk délre fekvő államok stabilizálásában - főleg Törökországra utal. Botka nem válaszol a baloldali összefogásra vonatkozó Hír TV-s kérdésre.
Hegedűs Márk
a gyalogos-kerékpáros hídról, a reptérről kérdez. Botka válaszol, körülbelül másfél milliárd forintos beruházás kell a repülőtéren, például a fogadóépület fejlesztésére. Azt nem árulja el a polgármester, hogy hol tervezik a hidat. Orbán hozzáteszi, hogy ezek költségét vállalta a kormány, a híd mintegy 15 milliárdba fog kerülni - komoly összeg. "Lehet, hogy nem a régió legnagyobb városa Szeged, de a legszebb lehet" - fogalmazott a miniszterelnök. "A kétharmadunkkal a háromharmadot kívánjuk szolgálni" - hangsúlyozta. A Délmagyarország kérdezi a miniszterelnököt, aki hangsúlyozza, eltökéltek az ígéreteik betartásában, de ha szükséges, akkor módosítják a megállapodásokat. Meggyőződése, a most aláírt terveket biztos megvalósítják. Összesen 50-70 milliárd forintos értékű fejlesztésekben állapodtak meg, de valószínűleg a tervezetteknél jóval több projekt fog létrejönni.
11:02
Szegedről tárgyaltak, köszöni a meghívást
Orbán Viktor
. Egy ellenzéki vezetésű önkormányzat és a kormány tárgyaljon - ritka dolognak látszik, de "ez az élet rendje". A tárgyalások kiinduló pontja, kormányzatok, önkormányzatok négy-öt éves ciklusokban mérik idejüket, de Szeged, az ország élete évszázadokban mérhető. Örül, hogy sikerült megállapodniuk: a főváros mellett létezzenek regionális központok, Szeged is egy ilyen szereppel bíró város, a városvezetés és a kormányzat is ezt kívánja. A várost múltja, fekvése, szellemi ereje (egyeteme) predesztinálja erre a feladatra. Voltak, s lesznek olyan forrásai az országnak, ami ezt segíti. 25 milliárd forintnyi fejlesztésre fordított adósságot elvitt az ország korábban - emlékeztet. Konkrét megállapodások: közös nagy terv észak-déli tengely: Szeged-Miskolc összeköttetése Debrecenen keresztül (ne kelljen Budapest felé kerülni), az M47-es négysávossá alakítása (korábban: M9 néven terv). Szeged-Makó tramtrain fejlesztés megvalósul. Beszéltek a repülőtérről, cél, hogy ne minősítsék vissza a repteret, az ehhez szükséges fejlesztéseket vállalja a kormány. Az élelmiszeripar zászlóshajóinak jól kell húznia, új gyár beruházása - ez összekapcsolódik a 200 hektáros lézerközponthoz is kapcsolódó ipari parkkal. Elfogadta a polgármester javaslatát az okosváros projektről és az ELI melletti inkubátorházról. A Belvárosi híd rekonstrukciója megtörténik, a Tisza Szeged főutcája projektbe is életet lehelnek, s "holnaputáni tervként" kerékpáros és gyalogos híd tervéről is szót ejtettek. Kizárólag elektromos alapú tömegközlekedés tervére is adnak pénzt - az első ilyen magyar város lenne Szeged. Botka kérte. hogy a Mars téri buszállomás helyett a DAKK menjen máshova, az állam visszaadja ezt követően az önkormányzatnak a teret. Széchenyi tér világháború előtti állapotra való visszaalakítását tervezik, erre már a tervrajzok elkészültek - a kormány ennek költségét állja. Sportfejlesztésekben is megállapodtak, elsősorban nem az élsport, hanem a fiatalok, a tömegsport miatt. Az Etelka soron lesz új fedett uszoda (7 milliárd forintból) valamint sportcsarnok is, illetve létesül egy atlétikai centrum, (helyszín: ahol Botka László javasolja, szabadtéri biztosan, s további tárgyalások után akár fedett is) az Etelka sori sportegyesületek így nem kerülhetnek hátrányba.
Pintér M. Lajos - Tóth Marcell - Varga Anna
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.