A városfejlesztésről, a harmadik hídról, a közlekedési koncepciókról is beszélni fog Schulcz Péter építész következő előadásán. A megyei építészkamara elnöke még egy negyedik, gyalogosok és kerékpárosok számára fenntartott hidat sem látna kihasználatlannak.
„A harmadik híd megépítése jelenleg nagyon bizonytalan helyzetben van. Úgy látjuk, hogy ez egy hatalmas fejlesztési lehetőség a városnak. Itt nemcsak a hídra gondolunk, hanem az ehhez kapcsolódó területekre is” – Schulcz Péter, a Csongrád Megyei Építészeti Kamara elnöke legközelebbi előadásán az egész várost érintő fejlesztési lehetőségekről fog beszélni. Csökkenne a reggeli túlzsúfoltság az utakon, bezárulna a nagykörút, átterelődne a jelenlegi forgalom egy része más útvonalakra – sorolta a harmadik híd előnyeit a kamarai elnök, aki szerint a teljes belváros közlekedését újra kell gondolni – beleértve a parkolást és a hasznos, mégis kevésbé kihasznált parkolóházakat. Rámutatott, a kelleténél több parkoló, s még több ott megállni kívánó autós van a belvárosban, jobb lenne csökkenteni mindkettő számát.
Hozzátette, ez sem egyszerű feladat, hiszen már most annyira népszerű a kerékpáros közlekedés, hogy egyes helyeken újra kell gondolni a biciklisek számára kialakított utakat, útvonalakat, amelyek egy részét nem tervezték meg megfelelően. „Biztos, hogy nem ártana az új hídon egy kerékpáros sáv, sőt megkockáztatom, egy gyalogos-kerékpáros hídnak is lenne létjogosultsága” – fogalmazott Schulcz Péter. Hozzátette, a „negyedik híd” kihasználtságában biztos lenne, jóval alacsonyabb összegből épülhetne meg, de a pontos helyének megtalálásához még további elemzések szükségesek. Nincs még döntés az ügyben, hogy mi legyen a
, korábban lapunk is beszámolt arról, hogy a gépkocsi forgalom részleges, vagy teljes kitiltása is a javaslatok között van. A változtatások véghezvitelében mindenképpen a saját megoldás megtalálását javasolná, s nem külföldi példa átvételét. Szeged körutakon, sugárutakon alapuló városszerkezete sok előnnyel jár a gyalogosok, kerékpárosok számára, ezeket meg kell tartani. „Kettős érdek, hogy Románia és Magyarország, avagy Temesvár és Szeged között forgalmi kapcsolat alakuljon ki. Jó lenne, ha újból felélednének a Trianon előtti gazdasági kapcsolatok”– vélekedett az építész a híd nemzetközi szempontú jelentőségéről. Schulcz Péter azonban a két hídfő környékét érintő várható hatásokat fontosabbnak látja, mint magát a hidat. Kiemelte, az egyetem jól járhat, mert jelentős fejlesztési területekkel rendelkezik mindkét oldalon, amelyeket eddig nem tudott megfelelően kihasználni a részek közötti kapcsolat hiánya miatt.
Elsődleges téma a nagyállomás körüli intermodális centrum kialakítása is. Az utóbbi másfél évtizedben többször felmerült a Mars téri buszállomás áthelyezése, több helyszínt vizsgáltak már. Az egyik ilyen terv volt a vasútállomáshoz köthető központ, az azonban kérdés, hogy milyen területeket használnának fel erre, mennyi bontással, átalakítással járna a művelet, miként lehetne a legelőnyösebb módon elhelyezni a közlekedési központot, hogyan lehetne a vasútállomást és a hidat összekapcsolni. Az elképzelés már a rendezési tervben is megjelent, így érdemes az üggyel foglalkozni – mutatott rá Schulcz Péter. A városi alközpontok szerepe, léte is figyelemre méltó vitatéma. Újszeged például nem rendelkezik valódi központtal, pedig erre szükség lenne Odessza felújítása mellett. Az építész szeptember 22-én 18 órától a Tisza Lajos Közéleti Egyesület Városfejlesztési Klubjában tart előadást a Közép fasor 1-3. szám alatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.