Az MSZP igazságtalannak, aránytalannak tartja az útdíjrendszert - mondta Tóbiás József pártelnök-frakcióvezető pénteken. A párt által szervezett országos útdíjellenes demonstráció zárásaként a budapesti és a Pest megyei szocialisták petíciót adtak át a Miniszterelnökség közkapcsolati munkatársainak Budapesten, a Kossuth Lajos téren.
Tóbiás József
azt mondta, igazságtalan az útdíj, mert az eddig ingyenesen használt utakért fizetni kell a fővárosban és a Pest megyében élőknek, és azért is igazságtalan, mert a Pest megyeiek aránytalanul többet fizetnek, mint a más megyében élők. Közölte: azt követelik, hogy ne kelljen útdíjat fizetni azoknak az utaknak a használatáért, amelyekért tavaly sem kellett. Mint mondta, a kormány csak az erőből ért, és az elmúlt hetekben Bács-Kiskun, Tolna, Vas, Somogy megye meghátrálásra tudta kényszeríteni a kormányt. A kecskeméti szocialisták az M5-ös autópályára vezető utak mellett négy helyszínen feliratokkal demonstráltak reggel 8 órától egy órán keresztül, a Kecskemétet elkerülő szakasz ingyenességét követelve.
Király József
, a párt városi szervezetének elnöke az MTI-nek azt mondta, Kecskemét komoly légszennyezésnek van kitéve, és a helyzet tovább romlik, ha a forgalom szinte teljesen a városon keresztül megy. Komárom-Esztergom megyében a tatabánya-újvárosi autópálya felhajtó előtt, az 1-es úton félpályás útlezárással tiltakoztak. A megmozduláson 21 autó és 34 ember vett részt.
Ujházy Emil
, a párt megyei elnöke a demonstráción azt mondta: a megye fideszes politikusai érdemi döntésekben nem tudják az emberek érdekeit képviselni, így nem maradt díjmentes a Tata és Tatabánya közötti autópályaszakasz. Az M7-es autópálya székesfehérvári szakaszának fizetőssé tétele ellen péntek délután tüntetett az MSZP, az autópálya nyugati kivezetőjének egyik oldalán. Az út másik oldalán a Demokratikus Koalíció demonstrált ugyanabból az okból. A demonstráción összesen negyven gépjármű vett részt.
Márton Roland
, az MSZP alelnöke elmondta: a demonstrációt az MSZP hirdette meg országosan, de a DK-val és az Együtt - A Korszakváltók Pártjával közös frakciójuk van a székesfehérvári közgyűlésben. Jelezte: közös javaslatot fogalmaztak meg a közgyűlésnek, amely a fizetőssé tétel környezetvédelmi, közlekedési és gazdasági hátrányait mutatja be, valamint felhívja a figyelmet arra, hogy az intézkedés 100 ezer fehérvári lakost érint negatívan.
Gréczy Zsolt
DK-szóvivő kiemelte: értelmetlennek tartják a megyei matrica bevezetését, ugyanis jelentős költségvetési bevétele nincs, viszont súlyos károkat okoz az embereknek. Debrecen határában mintegy harminc gépkocsival demonstráltak az útdíj ellen kora délután a 4-es főút városból kivezető szakasza és az M35-ös autópálya felhajtója közötti területen - tapasztalta a helyszínen az MTI tudósítója. A kétszer kétsávos úton az egyik szélső sávot elfoglaló autókon útdíjellenes feliratok voltak olvashatók, azokon magyar nemzeti lobogókat, európai uniós zászlókat, illetve MSZP-s zászlókat helyeztek el.
Huszka Imre
, az MSZP hajdú-bihari elnöke a helyszínen elmondta: azért tiltakoznak, mert egy 2,5 kilométeres útszakasz fizetőssé tétele miatt nem tudják a járművek Debrecent ingyenesen elkerülni. Az intézkedés bevezetése óta máris 30 százalékkal nőtt a forgalom a debreceni Füredi úton - tette hozzá. Nyíregyházán tizenöt autó zárta el a 4-es főút Kert utcai, kétszer kétsávos szakaszán a Záhony felé tartó útpálya külső sávját. A demonstrálók közül többen MSZP-s, DK-s és uniós zászlókat terítettek autójukra vagy fogtak a kezükben, néhányan "Stop Orbán!" és "Tévútdíj" feliratú papírlapokat helyeztek el az autók szélvédőire.
Tukacs István
, az MSZP országgyűlési képviselője a helyszínen tartott sajtótájékoztatón azt mondta, az útdíjrendszernek - a korrigálások ellenére - vannak, voltak és lesznek problémái. Úgy vélekedett, azzal, hogy a kormány hozzányúlt az első változathoz, nem sok problémát oldott meg, inkább teremtett magának, ilyen például a ferihegyi kivezető út esete, amelynek egy szakaszán ugyan eltörölte az útdíjat, viszont rögtön megteremtette az agglomeráció felől érkező problémát. Győrben nem okozott forgalmi dugót az 1-es úton pénteken 10 és 12 óra 30 perc között tartott félpályás útlezárás – tájékoztatta a megyei rendőr-főkapitányság szóvivője az MTI-t. Kocsis Tünde elmondta, hogy a bejelentett demonstráció idején az érintett útszakaszon rendőri forgalomirányítás mellett haladt a forgalom, emellett terelő utat is biztosítottak az autósoknak. Az MSZP megyei területi szövetsége közleményben szólította fel a megyei kormánypárti politikusokat, hogy tiltakozzanak az új útdíjfizetési rendszer ellen, és "határozottan lépjenek fel a kormány pénzbehajtása ellen". Hozzátették: az új szabályozással fizetőssé vált az M1-es autópálya Győrt elkerülő szakasza, az M19-es autóút M1-es autópálya és 1-es út közötti szakasza, valamint a mosonmagyaróvári elkerülő szakaszok is.
Az olcsóbb autózás ellen tüntettek a szocialisták - közölte a Fidesz pénteken Tóbiás József nyilatkozatára reagálva. A szocialista pártelnök-frakcióvezető pénteki sajtótájékoztatóján azt közölte, hogy az MSZP igazságtalannak, aránytalannak tartja az útdíjrendszert, mert az eddig ingyenesen használt utakért fizetni kell a fővárosban és a Pest megyében élőknek, illetve azért is igazságtalan, mert a Pest megyeiek aránytalanul többet fizetnek, mint a más megyében élők. A párt pénteken több megyében is tüntetést szervezett az új útdíjrendszer ellen. A Fidesz-frakció reagálásban az áll, hogy az új útdíjrendszerben az autósok 70 százaléka olcsóbban veheti igénybe az autópálya- és gyorsforgalmi úthálózatot, így akár több tízezer forintot spórolhatnak meg évente, még az újonnan fizetőssé vált szakaszokat beszámítva is. A változások elősegítették, hogy olcsóbban és többen tudják igénybe venni az autópályákat és autóutakat, hiszen kétszer annyian vásároltak autópálya-matricát januárban, mint az előző év azonos időszakában - tették hozzá. "A próbaüzemmel járó kisebb problémák ellenére az autósok többsége már elfogadta az átalakítást, mert tapasztalja annak egyértelmű anyagi előnyeit" - írta a párt sajtóosztálya.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.