Merre menjen, mikor menjen és menjen-e egyáltalán tovább az eddig csak tesztüzemben közlekedő Franciahögy midibusz? Lakossági fórumon vitatták az elektromos minijárat jövőjét. A környék lakosságának jelentős része szeretné, ha lenne, viszont van, aki kitiltaná utcájából.
"A közszolgáltatás alapfeltétele a köz kiszolgálása, ezt csak úgy tudjuk maradéktalanul teljesíteni, ha meghallgatjuk a lakosság véleményét, és azt beépítjük a kialakításba" - ütötte fel a szerdai fórum témáját
Tóth István Tibor
, a Szegedi Közlekedési Társaság igazgatója. Mintegy két tucat ember jött el az Arany János-iskolába, és emelte fel szavát a midibusz mellett; kisebb vita is kialakult (erről később), és úgy tűnik: a nagy többség szájíze szerint alakultak az események: lesz tömegközlekedés az eddig ellátatlan területen. A Rókusi körút, Kossuth Lajos sugárút, Berlini körút és Csongrádi sugárút által határolt városrészben jelen pillanatban nincs tömegközlekedés. A mintegy 1,8 km átmérőjű sugarú körben körülbelül 20 ezer ember lakik, többségüknek pedig 800-900 métert is gyalogolniuk kell a legközelebbi busz-, troli- és villamosmegállóig, ha el akarnak jutni a belvárosba. A helyzet orvoslására egyébként már 2002-ben is készültek tervek - hívta fel a figyelmet
Kalmár Ferenc
Fidesz-KDNP-s önkormányzati képviselő -, azonban a megoldhatatlannak tűnő közlekedési (át)szervezések miatt egészen mostanáig a levegőben lógott a megoldás. Ez év márciusában megszületett az ötlet:
két hónapra próbaüzembe állítják
az elektromos, néhány férőhelyes úgynevezett midibuszokat, tesztelve ezzel mind az utazóközönséget, mind pedig a franciahögyi tömegközlekedés népszerűségét.
"A buszmegállóban kérdezték tőlem, hogy mi ez", "Ismerőseim azt hitték, hogy ez valamiféle betegszállító", "Már az utcán találkoztam vele, azt sem tudtam, hogy lesz ilyen" - fogalmazták meg sorra kritikáikat a lakosok. Nem harangozták be kellőképpen, nem lehetett tudni, mikor jár, honnan indul, és hová tart, a busz elején csak egy táblácska hirdette: tesztüzem. A fórumon elhangzottak szerint sokan fel sem mertek rá szállni, mert nem tudták, miféle (egyébként ingyenes) járat állt a Tesco-parkolóban. Kihasználatlan volt, ezt az SZKT oldaláról is elismerték, de mint mondták, a sajtóban megjelent információkon és lakossági fórumokon túl nem volt lehetőségük intenzívebben hangsúlyozni a busz háza táján történteket. Azzal érveltek, a midi tesztjellegéből adódóan nem kaphatott menetrendet, sem pedig figyelemfelkeltő hirdetőtáblát. Azt azonban senki sem vitatta, hogy Franciahögynek szüksége van a buszra, a lakosok a kezdeti döccenők ellenére is örömmel tekintenek a fejlesztés elé. Sőt, aki tudta, kihasználta a két hónapos tesztidőszakot, és meg volt elégedve vele. A szegediek ötleteket is hoztak magukkal a fórumra: az egyik férfi szerint a Klapka téren, a régi játszótér elbontásával ki lehetne alakítani egy plusz megállót, egy hölgy pedig úgy gondolta, az Árvíz utca lenne a legalkalmasabb útvonal. Előbbi hozzászólást az SZKT némi módosítással látszólag megfogadja, utóbbit viszont biztosan elvetik, hiszen annyira szűk az út, hogy nem bírja el egy busz szélességét.
Nem telt bele sok idő, megérkezett az első ellenvélemény. Az egyik hölgy szerint a midi-szellemjáratra semmi szükség, ezt pedig mi sem bizonyítja jobban, mint a kihasználatlan tesztüzem. A Körtöltés utca lakójaként a sérülékeny magánházakra és a zajra panaszkodott: az út forgalma miatt repedeznek a falak, ugrálnak a kávéscsészék a polcokon. "Nem tudjuk arrább vinni a házainkat, ha pedig behozzák az utcába ezeket a nehéz aksival működő járatokat, akkor további házak rongálódnak meg" - majd úgy folytatta, kortól függetlenül bárki képes 200-300 métert sétálni, ha be akar jutni a belvárosba: ezzel hevesebb hangvételű vitába torkollott a fórum. Kalmár Ferenc azzal igyekezett megnyugtatni, hogy a tömegközlekedés e szakaszon történő bevezetése előtt mindenképpen figyelembe veszik az utak állapotát. Várhatóan a Jakab Lajos utca, valamint a Francia utca Hunyadi téri szakasza is újra lesz aszfaltozva. "Hogy mindehhez mennyi pénzre lesz szükség, azt akkor tudjuk meg, amikor elkezdjük feltárni ezeket a szakaszokat. Maradjunk abban, hogy készüljön egy terv - minél hamarább - az ügyben, tanulmányozzuk az egyéb lehetséges megoldásokat."
A Körtöltés utcai teleptől, a Makkoserdő soron át a Csongrádi sugárúton keresztül a Lugas utcáig lenne célszerű kialakítani a járat útvonalát. A troli (merthogy a tervek szerint az lesz) 6 és 20 óra között közlekedne, s minden bizonnyal részben a jelenlegi 9-es menetrendje bánná a fejlesztést. Szólóméretű önjáró troli, plusz további három megálló kialakítása, a kisebb utcák fekvőrendőreinek elbontása (Tündér utca), utcai kivilágítás - mindezek szükségesek
Gombos Ferenc
, az SZKT közlekedésszervezője szerint.
Elsősorban pénz kérdése, nem lehet előre megjósolni.
Gyimesi László
(Fidesz-KDNP) városfejlesztési tanácsnok, az SZKT felügyelőbizottság elnöke úgy fogalmazott, már vizsgálják a menetrend szerinti járat költségoldalát, viszont egy Szeged méretű városban ez csak szándék kérdése lehet. Az előkészületi tervekre egyébként 3-4 millió forintos árajánlat érkezett. A szerdai fórumon a hallgatóság soraiban részt vett
Haág Zalán
Fidesz-KDNP-s belvárosi önkormányzati képviselő is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.