Közélet

Levegő Munkacsoport: a szegediek egészsége a legfontosabb a buszbeszerzésnél

Levegő Munkacsoport: a szegediek egészsége a legfontosabb a buszbeszerzésnél

2014. február 17., hétfő
Levegő Munkacsoport: a szegediek egészsége a legfontosabb a buszbeszerzésnél

A szegedi busztender kapcsán a lakosok egészsége kell hogy legyen az elsődleges szempont - olvasható a Levegő Munkacsoport portálunknak eljuttatott közleményben.

A Fidesz-KDNP-frakció

módosítaná

a buszközlekedés üzemeltetésére kiírt pályázatot, lehetővé téve, hogy konzorciumba tömörülve akár több cég is induljon a kiíráson. Az ügyet most pénteken, február 21-én tárgyalja a közgyűlés, de már múlt pénteken is heves viták robbantak ki a tender körül. A polgármester a korábbi konszenzus felrúgása miatt támadta a jobboldalt, a Fidesz-KDNP viszont úgy érvelt: "a módosított kiírás szerint annál nagyobb előnyt élvez a pályázaton ajánlatot tevő, minél inkább alacsonypadlós, klimatizált, minél fiatalabb, minél alacsonyabb mennyiségű káros anyagot kibocsátó járművel, minél olcsóbb szolgáltatást végez. Ezzel ellentétesen Botka László a bizonyítottan rákkeltő anyagokat hatalmas mértékben a szegediekre fújó - mindössze - EURO 2-es (19 évvel ezelőtti szabvány), füstölgő, 3 lépcsőn át megmászható, 25 éves buszokat szeretne látni Szeged utcáin"... Ennek kapcsán a Levegő Munkacsoport adott ki közleményt, melyet információink szerint az önkormányzat tisztségviselőinek, a polgármesternek, az alpolgármesternek, a tanácsnokoknak és a közgyűlés frakcióvezetőinek is eljuttattak. A közlemény - melyet

Gyimesi László

városfejlesztési és külügyi tanácsnok bocsátott a SZEGEDma.hu rendelkezésére - alább olvasható!

A Levegő Munkacsoport levele

Tisztelt Tanácsnok Úr! Nemrég egy levelet és egy kiadványt juttattunk el Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzatának, amelyekben részletesen ismertettük a közlekedés okozta légszennyezés súlyos következményeit és a lehetséges megoldásokat. Határozott álláspontunk: nem engedhető meg, hogy akár egyetlen ember, egyetlen gyermek megbetegedjen amiatt, hogy az állam vagy egy önkormányzat a közlekedési feladatokat nem a kor követelményeinek megfelelő módon végzi. Különösen nagy a felelősség a buszközlekedés tekintetében, hiszen a közforgalmú buszjáratok futásteljesítménye és általában a szennyezőanyag-kibocsátása is igen jelentős, továbbá ez a kibocsátás nagyrészt sűrűn lakott területeken történik. A Levegő Munkacsoport az Európai Bizottság LIFE+ programjának támogatásával egy nemzetközi projekt keretében azon dolgozik, hogy mielőbb sor kerüljön az elavult hazai buszállomány lecserélésére EURO VI-os dízel üzemű vagy nulla emissziós járművekre. Ennek érdekében folyamatosan figyelemmel kísérjük az államnak és az érintett önkormányzatoknak a témával kapcsolatos terveit, intézkedéseit. Így jutott tudomásunkra, hogy Szeged Város Önkormányzata a város közigazgatási területén autóbusszal végzett közforgalmú menetrend szerinti helyi személyszállítás közszolgáltatási szerződés keretében történő ellátására, továbbá az elektronikus jegy- és bérletrendszer fejlesztésére és bevezetésére pályázatot ír ki. Úgy értesültünk, hogy a kiírás szerint EURO II-es, akár 20 éves buszokkal is lehet pályázni. Amennyiben azonban ilyen buszok alkalmazására kerülne sor, az súlyosan veszélyeztetné a szegedi lakosok egészségét, és jelentősen rontaná Szeged környezeti állapotát (így például a károsítaná a város gyönyörű épületeit, amelyek közül jó néhányat nemrég újítottak fel). Egy ilyen intézkedés ellentétes lenne az Európai Unió és a mindenkori hazai kormányok kinyilvánított törekvéseivel és az ezeket tükröző, a környezetkímélő és energiahatékony közúti járművek beszerzésének előmozdításáról szóló 48/2011. (III. 30.) Korm. rendelet szellemével és betűjével. Mindezen okok miatt tisztelettel kérjük, hogy olyan pályázatot írjanak ki, amelynek eredményeképp EEV normának megfelelő vagy annál jobb buszok kerülnek majd forgalomba. Mivel a pályázati feltételek között az ár a legfontosabb meghatározó tényező, a pályázók természetszerűleg törekedni fognak arra, hogy a lehető legkedvezőbb árajánlatot nyújtsák be. Amennyiben az ár mégsem lenne elfogadható az önkormányzat részére, akkor még mindig lehetne más megoldáson gondolkodni. Egyúttal támogatásunkról biztosítjuk az önkormányzat terveit az elektronikus jegy- és bérletrendszer bevezetésére. Egy ilyen rendszer azt is lehetővé tenné, hogy az önkormányzat pontos és naprakész adatokkal rendelkezzen az utasforgalomról, aminek eredményeképpen a lehető legjobb tömegközlekedési hálózatot és menetrendet alakíthatja ki a rendelkezésre álló költségkereten belül – a lehető legkisebb környezetterhelés mellett. Bízva abban, hogy kérésünket Ön is támogatja, köszönettel és tisztelettel:

Lukács András

elnök

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.