Tovább árválkodik a Szőke Tisza „csontváza” a tápéi kikötőben + FOTÓK



Várhatóan szeptember elején kezdődik el a Szőke Tisza gőzös kiemelése a folyóból. Volt, amikor a vízállás hiúsította meg a munkálatokat, később műszaki problémák merültek fel.
Júliusban
, elkezdik az elsüllyedt hajóroncs kiemelését, és az egykori legendás gőzösből megmaradt „csontvázat” feldarabolják. A munkálatok mégsem kezdődhettek el, először a Tisza magas vízállása miatt nem kezdtek el dolgozni a szakemberek.
Dán Zsolt
, a Szőke Tisza tulajdonosa a SZEGEDma.hu-t arról tájékoztatta, hogy a folyó apadása után próbáltak hozzákezdeni a roncs kiemeléséhez, s azt tervezték, hogy a gőzgépet például egyben emelik ki a hajótestből, akárcsak a kormánylapátot, a régi ólomüveg ajtókat és a csörlőket. Ezeket a részeket a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) védettnek nyilvánította, ám még a mai napig nem dőlt el a sorsuk. A munkálatokhoz szükséges speciális berendezés azonban meghibásodott, ezért kellett elhalasztani a júliusi munkakezdést. A FERRO TOTÁL Kft. tulajdonosa elmondta, külföldről kellett alkatrészt rendelniük a berendezéshez, aminek a megérkezésére hosszú heteket kellett várniuk. Mostanra újra jó a gép, így szeptember első hetében tervezik, hogy kiemelik a Szőke Tisza roncsát a vízből. Dán Zsolt megjegyezte, az a célja, hogy minél előbb kiemeljék a roncsot a Tiszából, neki nem érdeke, hogy ott árválkodjon a Tápéi jachtkikötőben. Tavaly szeptemberben
a gőzöst, mely századik születésnapját biztosan nem éri meg. A Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben építették meg a lapátkerekes gőzhajót, amelyet 1919-től SAS, majd 1930 és 1944 között Szent Imre, később Felszabadulás, végül Szőke Tisza néven jegyeztek. 1958-ban átépítették, ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált.