Közélet

Tóth István Tibor: Volt nap, mikor csak egy PESA maradt üzemképes

Tóth István Tibor: Volt nap, mikor csak egy PESA maradt üzemképes

2012. július 4., szerda
Tóth István Tibor: Volt nap, mikor csak egy PESA maradt üzemképes

A szegedi tömegközlekedést üzemeltető cég vezetője szerint a PESA-villamosok meghibásodásának nagymértékben oka lehet az egyedi gyártás, azaz hogy lengyel modelleket cseh hajtóművel és ajtókkal ötvöztek. Egy lengyel szerelőcsapat is Szegedre költözött.

Ahogyan arról szerda délelőtt már beszámoltunk

, a 4,5 milliárdért vásárolt PESA-villamosflotta a nyári melegben szinte naponta mondta fel a szolgálatot. Az ügyben sikerült elérnünk a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatóját, aki megerősítette értesüléseinket. „A meghibásodások valóban megtörténtek. Volt olyan nap, ahol estére egyetlen egy jármű maradt üzemképes. Egyrészt az időjárási körülmények okozhatták a meghibásodásokat, másrészt az egyedi konstrukció. A szegedi PESA-flotta kilenc villamosa nem a szériában gyártott és működő lengyel konstrukcióval azonos, hanem egy általam értelmezhetetlen elképzelés szerint két konstrukció ötvözete. Egyedi cseh hajtás és ajtórendszer épült be a lengyel villamosokba. A különböző struktúrák összehangolási problémái merültek most fel” – mondta el portálunknak

Tóth István Tibor

.

Akár három évre is Szegedre költözhetnek a lengyel szerelők

Az ügyvezetőtől megtudtuk, hogy a járművek többször, szinte már rendszeresen elakadtak, de ha nem adta fel a szolgálatot a hajtómű, akkor pedig a klímaberendezés állt le. „A PESA nagyon konstruktívan állt a munkához, egy egész szerelőcsapatot küldtek le, ma már nyolc jármű dolgozhatott. Mivel egyediek a szerelvények, ezért nem pusztán hibaelhárításról és javításról van szó, hanem egyfajta fejlesztőmunkáról is. Az a tízezer kilométer, ami a kötelező próbaüzemben elő volt írva a PESA-villamosoknak, az egyedisége miatt még nem árult el mindent a jármű gyenge pontjairól. Úgy állapodtunk meg a lengyel szerelőcsapattal, hogy a garanciális időszak alatt, azaz 3 évig az SZKT rendelkezésére állnak. A javítási költségeket a gyár fedezi, de a forgalomkiesés, a szerviz és az átszervezés többletkiadásait az SZKT állja. Véleményem szerint egyébként a problémák jelentős része nem ütötte volna fel a fejét, ha nem ilyen speciális, egyedi fejlesztésű villamosokat rendelt volna a város” – szögezte le Tóth István Tibor.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.