Közélet

A buszmenetrend módosítását szorgalmazzák a dorozsmaiak + FOTÓK

A buszmenetrend módosítását szorgalmazzák a dorozsmaiak + FOTÓK

2012. július 20., péntek
A buszmenetrend módosítását szorgalmazzák a dorozsmaiak + FOTÓK

Kiskundorozsmán hétvégente bővített útvonalon közlekednek az autóbuszok, ami tetszik a lakosságnak, s azt szeretnék, hogy hétköznap is az legyen érvényben. A témáról csütörtökön tartott lakossági fórumon elhangzott, idén még biztosan nem változik a dorozsmai menetrend, megvárják az ősszel esedékes, egész városra kiterjedő közlekedési felmérést.

„Azzal főzünk, amink van” – kezdte

Kosik Dénes

(Fidesz-KDNP) önkormányzati képviselő a lakossági fórumot, utalva arra, hogy új buszmegálló telepítését nem tervezik, illetve a meglévő egy buszforduló mellé újabb építését sem. Ezt kell figyelembe venniük akkor, amikor menetrend-változtatásokban gondolkodnak. Képviselőtársa,

Mihálffy Béla

leszögezte, képviselőtársának nagy szerepe van abban, hogy pozitív irányba indult el a menetrend módosítása, s a jövőben is mindenben támogatja Kosik Dénest. A szegedi tömegközlekedés átszervezését az indokolja, hogy az évente közel 6,5 milliárd forintot felemésztő rendszer üzemeltetésre egyre kevesebb forrása van a városnak. A témával megbízott

Kalmár Ferenc

városüzemeltetési tanácsnok a lakossági fórumon közölte, új menetrend kidolgozását tervezik, ennek egyik előzménye, hogy ősszel az egész városra kiterjedő felmérést végeznek, hogy a lakossági igényekhez tudják igazítani a szegedi tömegközlekedési rendszert.

Dorozsmai buszgondok: ritkán jár, így zsúfoltak a járművek

„Nagyon sokan megkerestek azzal a Dorozsmai útnak a baloldalán lakók, hogy a csúcsidőn kívüli időszakban a központból nehézkes a hazajutásuk, mert ha lekésik az adott járatot, akkor egy órát kell várni a következő buszra. Egy 80 éves néni nem biztos, hogy haza tud gyalogolni két kilométert” – vázolta a körzetében lévő alapproblémát Kosik. Más, bővített útvonalon közlekedik hétvégente Dorozsmán a 75-ös és a 36-os busz, ezzel elégedettek a lakosok. A Fidesz-KDNP-s képviselőtől megtudtuk, a módosítás bevezetése óta eltelt hónapok alatt nem érkezett panasz a hétvégi közlekedési útvonallal kapcsolatban a városrész egyik önkormányzati képviselőjéhez sem, más problémákat azonban felvetett a változtatás és az azzal járó járatszám-csökkentés. Virág Sándor azt kifogásolta, hogy szombat délután és vasárnap reggel szinte lehetetlen felférni a járatokra, szerinte csuklós buszokra lenne szükség. Mivel mozgássérült, arra is rákérdezett, hogy alacsony padlós járatokat miért nem indítanak gyakrabban, hiszen sok idős ember is él a városrészben, akiknek ugyancsak gondot okoz a fel- és leszállás. Egy, a 48-as utcában lakó hölgy is ugyanerre panaszkodott. „Leszoktunk a szombati és a vasárnapi piacra járásról is, mert egyszerűen annyira zsúfolt a jármű, hogy nem férünk fel rá” – magyarázta. Káity Károly forgalomfejlesztési és koordinációs igazgató az észrevételekre reagálva arról tájékoztatta a megjelenteket, hogy az önkormányzat és a Tisza Volán közötti szerződés azt is tartalmazza, hogy milyen kötelezettségei vannak a közlekedési társaságnak. Ebben azonban nem szerepel, hogy csuklós busznak kellene közlekednie hétvégén Dorozsmán. Hangsúlyozta, érti a lakosság észrevételét, hiszen a járatritkítások miatt többen utaznának egy-egy buszon, ezért a zsúfoltság. Azt nem tudta megígérni, hogy minden busz csuklós lesz, de keresik a megoldást. Kalmár más útvonalon közlekedik, ő azt tapasztalja, hogy az alacsony padlós, csuklós jármű mindössze 5-6 utast szállít bizonyos időszakokban. A városüzemeltetési tanácsnok kijelentette, az őszre tervezett komplex, egész városra kiterjedő közlekedési felmérés tapasztalatainak értékelésénél a kihasználtságot is figyelembe kell venni, s érdemes lehet más, forgalmasabb útvonalra terelni a nagyobb befogadóképességű buszokat. Azt is javasolta, hogy a következő bizottsági ülésen vizsgálják meg, milyen kötelezettségeket tartalmaz az önkormányzat és a Tisza Volán Zrt. szerződése a csuklós- és alacsonypadlós járművekkel kapcsolatban. Kordás István elégedett lenne a tömegközlekedéssel, ha a távolsági és helyközi járatokra is fel tudna szállni. Ahogy mondta, nem talált a menetrendben külön jelzést, hogy nincs megálló, a sofőrök azonban nem viszik el. Káity Károly kérte, az ilyen észrevételeket juttassák el a volántársasághoz, mert – igaz nem minden járatra és megállóra érvényesen, de – fel kell venniük az utasokat a járművezetőknek. Az önkormányzat és a Volán szerződése tartalmazza azt is, hogy a helyi tömegközlekedésbe is besegít a helyközi és a távolsági járatok egy része. A helyi bérlet pedig a körzethatárig, vagyis a Szikiig érvényes.

Új menetrend kidolgozását kezdték meg Dorozsmán

A volántársaság és a dorozsmai képviselők által körvonalazódó tervek szerint hétköznapokon is azon a nyomvonalon kellene haladniuk a buszoknak, mint hétvégén. Az Y jelzésű járatokat megszüntetnék, a 7F, a 36-os és a 75-ös jelzésű járat közlekedne a városrészben. Kosik Dénes elmondta, amennyiben a hétvégi útvonalat követnék a buszok, akkor nem lenne szükség átszállásokra sem. Az elképzelések szerint a csúcsidő is hamarabb kezdődne, amikor is a követési távolság 8-10 perc, s így nem lennének túlzsúfoltak a járatok. Este fél hat után 20 percenként, majd 19 óra után 40 perces követési idővel közlekedhetnének a buszok a javaslat értelmében. A menetrend idén biztosan nem változik – jegyezte meg Kalmár Ferenc. Az őszre tervezett utasszámlálás adatainak kiértékelése után kell a Tisza Volánnak és a Szegedi Közlekedési Kft.-nek kidolgoznia egy új, a lakossági igényekhez igazodó, de egyben költségtakarékos menetrendet, amit a városüzemeltetési tanácsnok szerint jövő év elején tárgyalhat meg a szegedi közgyűlés.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.