A buszmenetrend módosítását szorgalmazzák a dorozsmaiak + FOTÓK
2012. július 20., péntek
Kiskundorozsmán hétvégente bővített útvonalon közlekednek az autóbuszok, ami tetszik a lakosságnak, s azt szeretnék, hogy hétköznap is az legyen érvényben. A témáról csütörtökön tartott lakossági fórumon elhangzott, idén még biztosan nem változik a dorozsmai menetrend, megvárják az ősszel esedékes, egész városra kiterjedő közlekedési felmérést.
„Azzal főzünk, amink van” – kezdte
Kosik Dénes
(Fidesz-KDNP) önkormányzati képviselő a lakossági fórumot, utalva arra, hogy új buszmegálló telepítését nem tervezik, illetve a meglévő egy buszforduló mellé újabb építését sem. Ezt kell figyelembe venniük akkor, amikor menetrend-változtatásokban gondolkodnak. Képviselőtársa,
Mihálffy Béla
leszögezte, képviselőtársának nagy szerepe van abban, hogy pozitív irányba indult el a menetrend módosítása, s a jövőben is mindenben támogatja Kosik Dénest. A szegedi tömegközlekedés átszervezését az indokolja, hogy az évente közel 6,5 milliárd forintot felemésztő rendszer üzemeltetésre egyre kevesebb forrása van a városnak. A témával megbízott
Kalmár Ferenc
városüzemeltetési tanácsnok a lakossági fórumon közölte, új menetrend kidolgozását tervezik, ennek egyik előzménye, hogy ősszel az egész városra kiterjedő felmérést végeznek, hogy a lakossági igényekhez tudják igazítani a szegedi tömegközlekedési rendszert.
Dorozsmai buszgondok: ritkán jár, így zsúfoltak a járművek
„Nagyon sokan megkerestek azzal a Dorozsmai útnak a baloldalán lakók, hogy a csúcsidőn kívüli időszakban a központból nehézkes a hazajutásuk, mert ha lekésik az adott járatot, akkor egy órát kell várni a következő buszra. Egy 80 éves néni nem biztos, hogy haza tud gyalogolni két kilométert” – vázolta a körzetében lévő alapproblémát Kosik. Más, bővített útvonalon közlekedik hétvégente Dorozsmán a 75-ös és a 36-os busz, ezzel elégedettek a lakosok. A Fidesz-KDNP-s képviselőtől megtudtuk, a módosítás bevezetése óta eltelt hónapok alatt nem érkezett panasz a hétvégi közlekedési útvonallal kapcsolatban a városrész egyik önkormányzati képviselőjéhez sem, más problémákat azonban felvetett a változtatás és az azzal járó járatszám-csökkentés. Virág Sándor azt kifogásolta, hogy szombat délután és vasárnap reggel szinte lehetetlen felférni a járatokra, szerinte csuklós buszokra lenne szükség. Mivel mozgássérült, arra is rákérdezett, hogy alacsony padlós járatokat miért nem indítanak gyakrabban, hiszen sok idős ember is él a városrészben, akiknek ugyancsak gondot okoz a fel- és leszállás. Egy, a 48-as utcában lakó hölgy is ugyanerre panaszkodott. „Leszoktunk a szombati és a vasárnapi piacra járásról is, mert egyszerűen annyira zsúfolt a jármű, hogy nem férünk fel rá” – magyarázta. Káity Károly forgalomfejlesztési és koordinációs igazgató az észrevételekre reagálva arról tájékoztatta a megjelenteket, hogy az önkormányzat és a Tisza Volán közötti szerződés azt is tartalmazza, hogy milyen kötelezettségei vannak a közlekedési társaságnak. Ebben azonban nem szerepel, hogy csuklós busznak kellene közlekednie hétvégén Dorozsmán. Hangsúlyozta, érti a lakosság észrevételét, hiszen a járatritkítások miatt többen utaznának egy-egy buszon, ezért a zsúfoltság. Azt nem tudta megígérni, hogy minden busz csuklós lesz, de keresik a megoldást. Kalmár más útvonalon közlekedik, ő azt tapasztalja, hogy az alacsony padlós, csuklós jármű mindössze 5-6 utast szállít bizonyos időszakokban. A városüzemeltetési tanácsnok kijelentette, az őszre tervezett komplex, egész városra kiterjedő közlekedési felmérés tapasztalatainak értékelésénél a kihasználtságot is figyelembe kell venni, s érdemes lehet más, forgalmasabb útvonalra terelni a nagyobb befogadóképességű buszokat. Azt is javasolta, hogy a következő bizottsági ülésen vizsgálják meg, milyen kötelezettségeket tartalmaz az önkormányzat és a Tisza Volán Zrt. szerződése a csuklós- és alacsonypadlós járművekkel kapcsolatban. Kordás István elégedett lenne a tömegközlekedéssel, ha a távolsági és helyközi járatokra is fel tudna szállni. Ahogy mondta, nem talált a menetrendben külön jelzést, hogy nincs megálló, a sofőrök azonban nem viszik el. Káity Károly kérte, az ilyen észrevételeket juttassák el a volántársasághoz, mert – igaz nem minden járatra és megállóra érvényesen, de – fel kell venniük az utasokat a járművezetőknek. Az önkormányzat és a Volán szerződése tartalmazza azt is, hogy a helyi tömegközlekedésbe is besegít a helyközi és a távolsági járatok egy része. A helyi bérlet pedig a körzethatárig, vagyis a Szikiig érvényes.
Új menetrend kidolgozását kezdték meg Dorozsmán
A volántársaság és a dorozsmai képviselők által körvonalazódó tervek szerint hétköznapokon is azon a nyomvonalon kellene haladniuk a buszoknak, mint hétvégén. Az Y jelzésű járatokat megszüntetnék, a 7F, a 36-os és a 75-ös jelzésű járat közlekedne a városrészben. Kosik Dénes elmondta, amennyiben a hétvégi útvonalat követnék a buszok, akkor nem lenne szükség átszállásokra sem. Az elképzelések szerint a csúcsidő is hamarabb kezdődne, amikor is a követési távolság 8-10 perc, s így nem lennének túlzsúfoltak a járatok. Este fél hat után 20 percenként, majd 19 óra után 40 perces követési idővel közlekedhetnének a buszok a javaslat értelmében. A menetrend idén biztosan nem változik – jegyezte meg Kalmár Ferenc. Az őszre tervezett utasszámlálás adatainak kiértékelése után kell a Tisza Volánnak és a Szegedi Közlekedési Kft.-nek kidolgoznia egy új, a lakossági igényekhez igazodó, de egyben költségtakarékos menetrendet, amit a városüzemeltetési tanácsnok szerint jövő év elején tárgyalhat meg a szegedi közgyűlés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.