Közös román-magyar határrendészeti projekt indult + FOTÓK
2012. március 5., hétfő
Az Európai Unió által több mint 180 ezer euróval támogatott projektben a Szegedi Rendészeti Szakközépiskola és a nagyváradi Avram Iancu Határrendész Képző Szakiskola összefogásában átfogó kompetencia mérést végeznek a román határrendész dolgozók és tanulók körében.
A Magyarország-Románia Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében megvalósuló projekt – „Schengen Land with Competencies” Competence Structure and Schengen Norms in the Development of the Training of Border Police in Romania HURO/1001/269/2.3.1 – a kompetencia méréseket magyar és román szakértők vezetésével végzik el. Ennek célja a kompetenciák és a kompetenciarendszer jellemzőinek felmérése, majd összehasonlítása a magyar eredményekkel, értékelése a román és a magyar határrendészeti-rendőrök körében, és az oktatás fejlesztésének lehetőségei a román határrendészek felkészítésében. A több mint 180 ezer eurós pályázat szeretne hozzájárulni Románia schengeni tagságának minél hamarabbi eléréséhez.
„Tudunk egymástól tanulni”
A két szomszédos ország határrendészei a napi munka során állandó munkakapcsolatban vannak, és együtt, közös célért dolgoznak. A projekt – a Magyarországon már elvégzett felmérések adataira alapulva – a román fél leendő és már aktív határrendészeinek jobb megismerését szolgálja. „Régóta kapcsolatban vagyunk a román iskolával, sok közös programunk futott már le” – ismertette az iskolák közötti együttműködést Bardócz Csaba ezredes, a Szegedi Rendészeti Szakközépiskola igazgatója. „Sok szakmai rendezvényen vettünk részt együtt, ahol megismerjük egymás eljárásait, és tudunk egymástól tanulni.” Nagyon sok mindenben hasonlít a szegedi intézményre a nagyváradi Avram Iancu Határrendész Képző Szakiskola. A tananyagok és azok elnevezései ugyan sok esetben mások, de az alapok megegyeznek. Mindkét intézményben a rendhez, a fegyelemhez, a jogszerű magatartáshoz szoktatják, valamint a saját országbeli és az uniós jogi formáknak feleltetik meg a hallgatókat. „Az unió a határterületen végzett közös munkát nagymértékben támogatja” – beszélt az ezredes a projekt jelentőségéről. „Ha a fiatalok már korán megismerik egymást, és tudják, hogy bizalommal fordulhatnak a másik félhez, a későbbi munkavégzésük során eredményesebbek lesznek.”
Kompetencia alapú mérés és felkészítés
A román fél munkatársai és tanulói közreműködésével egyfajta kompetencia alapú felmérést végeznek el a magyarországi eredmények és tapasztalatok alkalmazásával. „A munka során egy interjú is elkészül a román határrendészekkel és a tanulókkal, melynek végén reményeink szerint kialakul egy olyan jellemző szakmai tulajdonság, amelyek az eredményes munkavégzést eredményezik” – foglalta össze a projekt egyik célját a kompetenciamérést koordináló Beregnyei József, nyugalmazott tábornok. „Most a vizsgálatunk arra irányul, hogy milyen kompetenciákkal kell rendelkeznie a román tiszthelyetteseknek ahhoz, hogy hatékonyan, sikeresen végezzék a tevékenységüket.” Az írásos felmérést követő interjúk során először megismerik a román fél sajátosságait, majd az így kapott eredményeket építik be a projekt következő moduljába. A kérdések elsősorban arra irányulnak, hogy a határrendészek a napi munkájuk során milyen feladatokkal találkoznak a leggyakrabban, és melyek azok az emberi tulajdonságok, személyiségjegyek, melyek segítségével ezeket a feladatokat sikeresen meg is tudják oldani.
E-learning csomag
A két iskola a projekt során elkészít majd egy úgynevezett e-learning tananyag platformot, melyben a „Schengeni-kódex” feldolgozásával egy olyan dokumentációs tár jön létre, ahol például a különböző személyazonosító és útiokmányok kerülnek bemutatásra. Ebbe a tananyagba távoktatásos formába a román határrendészek is be tudnak majd lépni, segítve ezzel a későbbi munkájukat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.