Közélet

Közös román-magyar határrendészeti projekt indult + FOTÓK

Közös román-magyar határrendészeti projekt indult + FOTÓK

2012. március 5., hétfő
Közös román-magyar határrendészeti projekt indult + FOTÓK

Az Európai Unió által több mint 180 ezer euróval támogatott projektben a Szegedi Rendészeti Szakközépiskola és a nagyváradi Avram Iancu Határrendész Képző Szakiskola összefogásában átfogó kompetencia mérést végeznek a román határrendész dolgozók és tanulók körében.

A Magyarország-Románia Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében megvalósuló projekt – „Schengen Land with Competencies” Competence Structure and Schengen Norms in the Development of the Training of Border Police in Romania HURO/1001/269/2.3.1 – a kompetencia méréseket magyar és román szakértők vezetésével végzik el. Ennek célja a kompetenciák és a kompetenciarendszer jellemzőinek felmérése, majd összehasonlítása a magyar eredményekkel, értékelése a román és a magyar határrendészeti-rendőrök körében, és az oktatás fejlesztésének lehetőségei a román határrendészek felkészítésében. A több mint 180 ezer eurós pályázat szeretne hozzájárulni Románia schengeni tagságának minél hamarabbi eléréséhez.

„Tudunk egymástól tanulni”

A két szomszédos ország határrendészei a napi munka során állandó munkakapcsolatban vannak, és együtt, közös célért dolgoznak. A projekt – a Magyarországon már elvégzett felmérések adataira alapulva – a román fél leendő és már aktív határrendészeinek jobb megismerését szolgálja. „Régóta kapcsolatban vagyunk a román iskolával, sok közös programunk futott már le” – ismertette az iskolák közötti együttműködést Bardócz Csaba ezredes, a Szegedi Rendészeti Szakközépiskola igazgatója. „Sok szakmai rendezvényen vettünk részt együtt, ahol megismerjük egymás eljárásait, és tudunk egymástól tanulni.” Nagyon sok mindenben hasonlít a szegedi intézményre a nagyváradi Avram Iancu Határrendész Képző Szakiskola. A tananyagok és azok elnevezései ugyan sok esetben mások, de az alapok megegyeznek. Mindkét intézményben a rendhez, a fegyelemhez, a jogszerű magatartáshoz szoktatják, valamint a saját országbeli és az uniós jogi formáknak feleltetik meg a hallgatókat. „Az unió a határterületen végzett közös munkát nagymértékben támogatja” – beszélt az ezredes a projekt jelentőségéről. „Ha a fiatalok már korán megismerik egymást, és tudják, hogy bizalommal fordulhatnak a másik félhez, a későbbi munkavégzésük során eredményesebbek lesznek.”

Kompetencia alapú mérés és felkészítés

A román fél munkatársai és tanulói közreműködésével egyfajta kompetencia alapú felmérést végeznek el a magyarországi eredmények és tapasztalatok alkalmazásával. „A munka során egy interjú is elkészül a román határrendészekkel és a tanulókkal, melynek végén reményeink szerint kialakul egy olyan jellemző szakmai tulajdonság, amelyek az eredményes munkavégzést eredményezik” – foglalta össze a projekt egyik célját a kompetenciamérést koordináló Beregnyei József, nyugalmazott tábornok. „Most a vizsgálatunk arra irányul, hogy milyen kompetenciákkal kell rendelkeznie a román tiszthelyetteseknek ahhoz, hogy hatékonyan, sikeresen végezzék a tevékenységüket.” Az írásos felmérést követő interjúk során először megismerik a román fél sajátosságait, majd az így kapott eredményeket építik be a projekt következő moduljába. A kérdések elsősorban arra irányulnak, hogy a határrendészek a napi munkájuk során milyen feladatokkal találkoznak a leggyakrabban, és melyek azok az emberi tulajdonságok, személyiségjegyek, melyek segítségével ezeket a feladatokat sikeresen meg is tudják oldani.

E-learning csomag

A két iskola a projekt során elkészít majd egy úgynevezett e-learning tananyag platformot, melyben a „Schengeni-kódex” feldolgozásával egy olyan dokumentációs tár jön létre, ahol például a különböző személyazonosító és útiokmányok kerülnek bemutatásra. Ebbe a tananyagba távoktatásos formába a román határrendészek is be tudnak majd lépni, segítve ezzel a későbbi munkájukat.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.