A vörösiszap-katasztrófa nem a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi (Mal) Zrt. tevékenységének következménye - jelentette ki a cég vezérigazgatója sajtótájékoztatón kedden Ajkán.
Bakonyi Zoltán
közölte:
Illés Zoltán
környezetvédelmi államtitkár valótlanul állítja, hogy a Mal nem akarta folytatni a tevékenységét 2011. február 28-a után, amikor lejárt az egységes környezethasználati engedélyük. Ennek igazolására a sajtó jelen lévő képviselőinek bemutatta a zöldhatóság 2006-ban kiadott engedélyét, amely tartalmazza, hogy a következő engedélykérelmet 2010 október 30-ig kell benyújtani. A vörösiszap-katasztrófa október 4-én következett be, s annak időpontjáig ezért nem nyújtotta be az újabb kérelmet a Mal. A vezérigazgató cáfolta az államtitkárnak azt az állítását is, miszerint az átszakadt X-es tározót túltöltötték. Bemutatta a zöldhatóságnak a Mal környezetvédelmi bírságáról szóló nyilvános határozatát: a helyszíni mérések szerint 215,5 méter tengerszint feletti magasságot vettek alapul a bírság számításához, miközben a kazetta megengedett töltési szintje 216,0 volt. Bakonyi Zoltán hangsúlyozta, hogy a felelősség megállapítása a bíróság feladata, az államtitkár kijelentései pedig veszélyeztetik a cég működését, és hatezer ember munkahelyét. Szakértői vélemények igazolják, hogy a zagytározót körülvevő vízzáró résfal megépítése gyorsította azt a fizikai-kémiai jelenséget, amelynek köszönhetően a gát sarka alatti agyag szilárdsága csökkent, és a meggyengült talajon álló létesítmény tönkrement - mondta, hozzátéve, hogy a résfal megépítését a hatóságok írták elő a cégnek, akik nyilván szintén nem ismerték ezt a fizikai-kémiai jelenséget. Leszögezte: a Mal hosszú távú terveit a tragédiát megelőzően elkezdett beruházások is igazolják, a cég 1,7 milliárd forintot költött a halimbai mélyművelésű bányájának bővítésére és a hidrátgyártás korszerűsítésére. A zöldhatóság 2010 szeptember 29-én ellenőrizte a halimbai bauxitbánya bővítését, a bánya 2014-16-ig biztosítja a nyersanyagellátást. Illés Zoltán egy közelmúltban nyilvánosságra hozott szakértői véleményre hivatkozva csütörtökön azt mondta az MTI-nek: ma is fenntartja azt a gyanúját, miszerint a kiszakadt tízes tározót feltételezések szerint túltöltötték, ami miatt sokkal nagyobb nyomás nehezedett a falakra. Az államtitkár véleménye szerint a Mal tulajdonosai nagy valószínűséggel nem akarták folytatni a cég tevékenységét 2011. február 28-a után, amikor is lejárt a környezetvédelmi engedélyük, hiszen 2010. október 4-ig - a katasztrófa időpontjáig - nem kértek újabb engedélyt a cég tevékenységének folytatására. A talaj átnedvesedése és a tározó túltöltése együtt okozhatta 2010 októberében a katasztrófát, ami nem természeti jelenség, hanem a Mal tevékenységéből származik, ezért a felelős csakis a tulajdonos és az üzemeltető lehet - összegezte korábban az államtitkár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.