Közélet

Völner Pál: „A kötött pályás közlekedés prioritást élvez”

Völner Pál: „A kötött pályás közlekedés prioritást élvez”

2011. november 19., szombat
Völner Pál: „A kötött pályás közlekedés prioritást élvez”

A XIII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia díszvendége volt Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára, ahol a kormány elképzeléseit, döntéseit ismertette a közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatban.

– Milyen változásokat tartalmaz az új közösségi közlekedés átalakítását célzó kormányzati koncepció?

– A legfontosabb, hogy az EU-s trendekből induljunk ki. Most jelentette meg az Európai Bizottság az új Fehér Könyvet, amely a nemzetközi célkitűzéseket tartalmazza. Ehhez megfelelően kell a magyar közlekedési stratégiát is megalkotnunk. Ami ezen belül elsődleges és talán a legfontosabb az itt élőknek, az a közösségi közlekedés témája, hiszen minden nap a vasúti és buszos közlekedésnél ezzel az állami szolgáltatással találkozunk. Jelenleg a kormány előtt van a személyszállítási törvény tervezete, amely egységes keretként foglalja össze ezen a területen érvényesülő és kidolgozandó jogszabályokat. Ennek keretében dolgozzuk ki az egységes tarifával, menetrenddel, viteldíjakkal, kedvezményekkel kapcsolatos jogszabályok rendszerét. Régi ígéretünk, hogy a közösségi holding keretén belül cégcsoportba foglaljuk a buszos és a vasúti közlekedést. Megpróbáljuk elérni, hogy egységes tarifa- és jegyrendszer legyen, a párhuzamosságok és nem kellően kihasznált együttműködési lehetőségek pedig a cég keretén belül érvényesülhessenek.

– Ki élvez majd ezen belül prioritást?

– A kötött pályás közlekedésnek mindenképpen prioritást kell adnunk, hiszen az uniós közlekedési szabályok is ezt írják elő, mert ez talán a legkevésbé környezetterhelő mód. A helyi közlekedésben természetesen a villamos közlekedésnek az elsőbbsége kell, hogy érvényesüljön.

– Mikorra várhatóak ezek a változások?

– A jövő év lesz az, amikor áttörést fogunk elérni. Egyszerre természetesen nem lesznek érzékelhetőek a változások, hiszen gondoljunk csak a járműparkok cseréjére, a villamos vonalak felújítására. Összességében az elkövetkező egy évtizednek az irányvonalát kell kijelölni és ennek mentén elindulni.

– Az is előfordulhat, hogy – mondjuk – Szeged-Budapest relációjában csak a vasutat támogatják, a buszos közlekedést nem?

– Elképzelhető, hogy párhuzamosan üzemel fővonalakon busz és vasúti közlekedés. Amennyiben már megfelelő színvonalú lesz a vasúti közlekedés, tehát csökkenteni tudjuk a zsúfoltságot, s érvényesíteni egyéb komfort-szempontokat, akkor a buszos közlekedést lehet párhuzamosan, de piaci alapon, tehát támogatás nélkül üzemeltetni.

– Mi lesz a MÁV több száz milliárdos adósságával?

– Az adósságát, sajnos, görgetnie kell egy darabig, nyilván az állam ezért helytáll. Amikor a költségvetés olyan helyzetben lesz, nyilván rendezi majd ezt a kérdést is. A MÁV működése a pályaszerződésekkel, amelyek uniós irányelveknek megfelelően megkötésre kerültek, biztosított. Amit el kell érnünk, az a járműpart felújítása, cseréje. Erre mondtam, hogy éveket vesz igénybe. Akár uniós támogatásokkal, vagy az új Széchenyi-terv keretein belül fogunk lépni. Amennyiben nem áll rendelkezésünkre elegendő forrás, akkor a régi mozdonypark és kocsik felújításával is el fogunk indulni.

– Átalakul-e a kedvezményrendszer?

– Munkacsoport szintjén folyik ennek az átalakítása. Az alapvető célcsoportok, az öregségi nyugdíjasok, a mozgáskorlátozottak, a diákok, a 6 éven aluli gyerekek kedvezményrendszere valószínűleg változatlan marad.

– Ha ketten utaznak autóval, az már olcsóbb, mintha a közösségi közlekedés szolgáltatásait vennék igénybe.

– A közösségi közlekedés díjrendszerén belül a költségektől nem lehet eltekinteni. Amennyiben el tudjuk érni, hogy ezek a párhuzamosságok megszűnjenek, vagy megfelelő legyen a járatkihasználtság, esetleg a kedvezményrendszer többletbevételeket eredményezzen, akkor talán még a díjak mérséklésére is lehet számítani. Ezeket nyilván modellezni kell. A trendek, sajnos, abba az irányba mutatnak– éppen az üzemanyagárak emelkedése miatt, ami ugye a közlekedési vállalatoknak is költségemelkedést jelent –, hogy ez a fajta versenyelőny kopik.

– Új autópályák építése szerepel-e a tervek között?

– A kormány már gyakorlatilag elfogadta a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésével kapcsolatos koncepcióját. Ebben 4 ütemben megjelennek az elkövetkezendő két évtized gyorsforgalmi fejlesztései. Ami az előkészítések során olyan fázisban van, azoknak az autópályáknak az építése folytatódik: itt elsősorban a Nyíregyháza-Vásárosnamény vonalra vagy éppen az M43-as autópálya román határig érő szakaszára gondolok. Ezt követően inkább a gyorsforgalmi utak négysávosítását, illetve szerényebb költségvetésű utak építését támogatnánk.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.