Közélet

A kerekasztal bringásai + FOTÓK

A kerekasztal bringásai + FOTÓK

2011. október 28., péntek
A kerekasztal bringásai + FOTÓK

I. Szegedi Kerékpáros Kerekasztal címmel tartották csütörtökön az IH Rendezvényközpontban azt az értekezlet, melyen a kerékpározás témakörében érintett felek (köztük a kerékpárosok) közösen igyekeztek megoldást találni a városban kialakult helyzetre. Az ötlet Kohári Nándor képviselőtől származik, aki, ha teheti, maga is biciklivel közlekedik.

A fórumra sikerült összetrombitálni szinte az összes érdekelt fél képviselőit, a rendőrség nevében itt volt

Vad Róbert

, a Csongrád Megyei Balesetmegelőzési Bizottság titkára,

László János

, a Magyar Kerékpárosklub elnöke,

Lantos Péter

, a Csongrád Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőségének főosztályvezetője,

ifj. Nagy Gábor

, a kerékpárosklub szegedi vezetője, a városüzemeltetési és városfejlesztési iroda munkatársai,

Szentistványi István

, a városkép- és környezetvédelmi bizottság LMP-s elnöke és több érdeklődő civil, aki a lelkén viseli a város közlekedésével, főleg a bringásokkal kapcsolatos gondokat és problémákat. Az alaptónust

László János

bevezetője adta meg, amelyben kifejtette közhasznú szervezetük működésének három pillérét: a függetlenséget, a partnerséget és a szakemberképzést. Hangsúlyozta, nem azért dolgoznak, hogy a kerékpárosoknak jobb legyen, hanem mindenki szabadon dönthesse el, racionális érvek segítségével, hogy csatlakozik-e a bringások meglehetősen heterogén társaságához, és elfogadja-e az általuk képviselt értékeket. Megtudtuk, hogy a kerékpározás sok mindenre jelenthet gyógyírt: településfejlesztési gondok megoldására lehet hatékony eszköz, nem elhanyagolható költségkímélő szerepe van, az általa generált gazdasági haszon sem jelentéktelen, nem beszélve az egészséges életmódról, meg a környezetszennyezésről. Hangsúlyozta a már Magyarországon is megfigyelt trend jelentőségét, miszerint: ha egy városban megfelelő, minőségi gyalogos és kerékpáros közlekedést kiszolgáló létesítményeket hoznak létre, akkor az alternatív közlekedés iránti igény megtöbbszöröződése mellett a közösségi közlekedés aránya is nagyságrendekkel növekszik. Ez az irány mindenképp követendő, mert segíti a fenntarthatóság kialakulását.

Legelőször szemléletváltásra van szükség

Az angolok kiszámolták, minden tényezőt figyelembe véve egy ember egy év alatt 111 ezer forintnak megfelelő megtakarítást hoz a városnak, ha átszoktatják autóról kerékpárra. Budapesten ez 124 ezer forintot tesz ki. A vizsgálat azt is kiderítette, ha kerékpárra akarunk ültetni valakit, először a szemléletét kell megváltoztatnunk, megszabadítanunk az előítéletektől és csak azután következik a kerékpárutakba történő infrastrukturális beruházás. A kerékpár valamikor a szegénység szimbóluma volt, ma már gondolkodásformát, életstílust, a társadalomhoz kapcsolódó környezettudatos magatartást tükröz. Sok év után beláttuk, a biciklizés a legolcsóbb, legtakarékosabb, legegészségesebb, legköltségkímélőbb és legbiztonságosabb közlekedési forma, amely hosszú távon is megoldást jelenthet egyre súlyosbodó közlekedési gondjainkra. Vad Róbert a baleseti statisztikák tükrében ismertette az elmúlt évek Csongrád megyei kerékpáros baleseteit. Kiderült, hogy 2009-ben a 729 baleset közül 114-et okoztak bringások, tavaly a 718 balesetből 120-at. Az idei adatok is csökkenő kerékpáros balesetekről árulkodnak. Az őrnagy szerint a biztonságos közlekedésre való nevelés, az iskolai oktatás és felvilágosítás, a prevenció nem elegendő, társadalmi összefogásra van szükség, közös akciókra, mert a rendőrség munkája kevés ehhez. Nagyobb odafigyeléssel, a közlekedési szabályok betartásával jelentősen csökkenhetne a balesetek száma. Vad Róbert úgy véli, a KRESZ-t és a biztonságos közlekedést ugyanúgy kellene tanítani az iskolákban, mint a nyelveket vagy a matematikát. Attól, hogy valaki nem tanult meg egy verset, nem dől össze a világ, de ha nem sajátította el a közlekedés szabályait, bizony halállal végződő baleset lehet belőle.

Kerékpáros kontra autós

Az SZKT igazgatója, Tóth István Tibor valószínűsítette, hogy a kerékpározók számának növekedésével nőni fog a balesetek száma is. Ezt a felvetést László János azonnal cáfolta, szerinte nemzetközi és hazai felmérések, tapasztalatok pont az ellenkezőjéről tanúskodnak. Id. Szilágyi Árpád szóvá tette a városban tapasztalható közlekedési anomáliákat, az embernek az az érzése – fogalmazott –, hogy gyakran meggondolatlanul fogadják el a városfejlesztési terveket, hiányoznak az átgondolt, szakemberekkel is egyeztetett jó megoldások. Szentistványi István a tolerancia szükségességére figyelmeztetett, meglehet, sokan kényszerből pattannak kerékpárra, ezért finoman hangolt, kíméletesebb módszerekkel kell átsegíteni őket a bajon. Replikájában Tóth arra a jelenségre hívta fel a hallgatóság figyelmét, hogy sok autós, aki elsajátította a KRESZ szabályait, amint kerékpárra ül, mindent elfelejt. Újra László János kért szót: nem igaz, hogy a kerékpárosok több szabálytalanságot követnek el, mint autós társaik, ellenkezőleg. Érdekes jelenség viszont, hogy a médiában is messze túlreprezentált a kerékpáros balesetek száma az autókéhoz viszonyítva. Sok pró és kontra vélemény hangzott el, szóba kerültek a koncepcionális problémák, és felcsillantak a pártpolitikától mentes, szakmai alapokon nyugvó jövőbeli megoldás lehetőségei is. Amiben szinte mindannyian egyetértettek: átgondoltabb közlekedésfejlesztési koncepcióra van szüksége Szegednek, különös hangsúllyal a kerékpáros közlekedésre, a baleset-megelőzési bizottsággal és a többi szakmai szervezettel karöltve a központi oktatási tematikának megfelelő közlekedési oktatás felelevenítése/bevezetése a szegedi iskolákban, szorosabb kapcsolat kiépítése a közlekedési társaságokkal, együttműködési javaslatok kidolgozása, nagyobb rugalmasság a szakhatóságok részéről, kapcsolat felvétele más civil egyesületekkel, közös programok szervezése, médiakapcsolatok kiépítése és minél szélesebb nyilvánosság, a civilek nagyobb beleszólása a városfejlesztést érintő kérdésekbe. Egyszóval, az első kerekasztal jól sikerült, várjuk a konkrét lépéseket.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.