Közélet

2011 az építkezések éve Szegeden + TÉRKÉP, FOTÓK

2011 az építkezések éve Szegeden + TÉRKÉP, FOTÓK

2011. január 26., szerda
2011 az építkezések éve Szegeden + TÉRKÉP, FOTÓK
A Közéleti Kávéház keretében január 20-án Botka László (MSZP) Szeged polgármestere a város terveiről, céljairól beszélt és külön kitért a várható beruházásokra. Portálunk összegyűjtötte és egy térképen is megjelölte az idei évben várható építkezések helyszíneit. A polgármester „még nagyobb türelmet” kért a lakosságtól, amire minden bizonnyal szükség is lesz, hiszen a város számtalan pontján, több esetben a nagyforgalmú Belvárosban kezdődnek meg idén az építkezések. A térképre nézve teljes nyugalommal kitehető a várost jelző táblák alá: „Vigyázat! Építési terület!” A korábbi évek építkezései alapján joggal merül fel a városlakókban a határidők folyamatos csúszása, a körbetartozások, a mérhetetlen zaj emlékképe.

Villamosfelújítások

Elindul az „Elektromos tömegközlekedési nagyprojekt” folytatásaként az 1-es villamosvonal Belvárosi szakaszának felújítása, mely a Hősök Kapuja – Aradi vértanúk tere – Zrínyi utca – Kelemen utca – Széchenyi tér – Anna kút útvonalon okoz majd kellemetlenségeket. Ugyanezen projekt keretében elkezdődik a Nagyállomás előtti tér teljes rekonstrukciója, beleértve a villamosvonal felújítását is, a Bem utca – Gőz utca – Indóház tér – Galamb utca szakaszokon. A tervek szerint a villamosvágány hátrébb kerül és új peron is épül. Az autóbuszok megállói az állomással szemközti oldalon lesznek, külön kiépített le-, illetve felszálló hellyel. A 20 férőhelyes taxiállomás a tér belépő oldalára kerül. A téren a 32 bicikli elhelyezését biztosító tárolók készülnek, a parkolók számát is megemelik, így a vasútállomás környékén 100 kocsi várakozhat majd. A Nagyállomás épületéhez és színvilágához kapcsolódó díszburkolatos gyalogosfelület készül, új padokat és kandelábereket helyeznek el, illetve egy szökőkutat is megépítenek.

Tovább folytatódik a villamos projekt

A projekt következő szakaszában 2011-ben felújítják a 4-es villamosvonalat az Anna-kúttól Tarjánig. A munkák által legkritikusabbnak ítélhető az Anna kút – Tisza Lajos körút – Novotel szálló szakasz, mivel itt a vágányok cseréjén kívül a közművek felülvizsgálata is szükséges. Ez a rész egyben a tömegközlekedési eszközök által is a leginkább használt útvonal. Továbbmenve, a József Attila sugárút teljes hosszában már a forgalom nagyobb zavarása nélkül végezhető a munka. Várhatóan márciustól folytatódik a 2-es villamos építése a Csongrádi sugárút – Rókusi körút – Kossuth Lajos sugárúti csomópont között. A vágányok lefektetését követően azonban az új vonal melletti területek rendbetétele még láthatóan hosszabb időt vesz igénybe. A szerződés értelmében már december 15-én villamosnak kellett volna végigmennie az új pályán. A brnói OHL ZS. a.s. cég vezette konzorcium a vágányépítést az időjárás függvényében folytathatja, a befejezés végső időpontját még a Szeged Pólus Kft. projektigazgatója, Csanádi Zoltán sem tudta megbecsülni, és a projekt weboldalán, Az "Új pályán" nevet viselő weboldalon sem található még erre utaló újabb adat, viszont a teljes projektnek 2012 végig be kell fejeződnie. A 3-as villamos ugyan ismét jár, azonban a járulékos munkák, az útszakasz javítása még várat magára. Az SZ3 Konzorcium ígérete szerint ezzel január végére elkészülnek, de a jelenlegi állapotokat látva még jó néhány hétig „élvezhetjük” az építkezéssel járó kellemetlenségeket. A vonal felújítása azonban a Vadaspark megállóhelytől a Fonógyári út végéig tovább folytatódik, de itt a gépjárműforgalmat már csak csekély mértékben akadályozzák.

Útépítések, szélesítések, javítások

A Nagykörúton a Bertalan hídtól a Kálvária sugárútig egy középső tömegközlekedési sávot alakítanak ki, ahol az autóbuszok, trolibuszok haladhatnak a körút forgalmától nem zavartatva. A Vásárhelyi Pál utcát négysávosítják, mintegy előkészülve a Mars téri autóbusz-pályaudvar költözése utáni forgalomnövekedésre. A Belvárosi híd újszegedi hídfőjében a tömegközlekedést előnyben részesítő jelzőlámpa rendszer kiépítése kezdődik meg. Várhatóan április-májusra az M43-as autópályát is átadják, így tavasztól már a kamion- és az átmenő személygépkocsi-forgalom nem érinti a város területét. A nemzetközi kamionforgalmat – az előzetes tervek és ígéretek szerint – ettől az időponttól nem is engedik majd be Szegedre. Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. korábbi tájékoztatása és a szerződésmódosítás szerint 2011. augusztus végi időpontot jelöltek meg a Szőregi Hősök terén, nettó 59,5 millió forintból épülő körforgalom befejezésére. A szerződést tavaly megkötötték, és a munkaterületet már májusban átadták a kivitelező DÉLÚT Kft.-nek, de a kezdéssel minden bizonnyal megvárják az új M43-as autópálya-szakasz átadását. A költségeken 70-30%-os arányban osztozik a NIF Zrt. és Szeged. A jó idő beálltával elkezdik javítani a Gutenberg utca nyomvályús szakaszait, így szinte teljes hosszúságban lezárásra lehet számítani. A munka időtartamáról egyelőre semmiféle információt nem kaptunk. A csak gyalogosok által használt Kölcsey utcában is hozzákezdenek a sérült burkolókövek pótlásához, azonban ez a munka eltörpül a közeli Zrínyi utcai villamos-felújításhoz képest.

SBO Klinikabővítés és Agóra, „a csodák palotája”

A Szegedi Tudományegyetem a 2010 áprilisában bejelentett Klinikabővítés keretében mintegy 700 millió forintból korszerű, Sürgősségi Betegellátó Osztályt (SBO) alakít ki az Új klinikai tömbjének földszintjén. A 19 ágyas sürgősségi osztályra 2011 őszétől szállítják majd a mentők a környék betegeit. Az épület tetejére helikopter-leszálló épül, a felépített torony alatt fogadják majd a mentőautókat. Az új klinikai tömbben működő traumatológiai, idegsebészeti, neurológiai és pszichiátriai ambulancia tereit részben átépítik, korszerűsítik. A Kálvária sugárút – Jósika utca – Londoni körút – Gogol utca által határolt területen – melyen jelenleg az IKV Zrt. telephelye is áll – elkezdik az AGÓRA, a „szegedi csodák palotája” építését. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől elnyert 84%-os támogatási arányú, 1,562 milliárd forintból, közel négyezer négyzetméteren folyó építkezés után 2012 februárjára készül el egy kulturális centrum. A létrehozandó intézményben interaktív kiállítótér (Informatórium), kreatív foglalkoztató terek, látványlaborok, valamint közösségi terek kerülnek kifejlesztésre, valamint helyet kap az Informatikatörténeti Gyűjtemény is, amelyekhez informális képzési és egyéb kulturális szolgáltatások kapcsolódnak. A fejlesztés eredményeképpen létrejön egy 800 főt befogadó multifunkcionális épület. Ide költözik majd az Anna-kúti Kakasos templom szomszédságában lévő Százszorszép Gyermekház is.

Magánberuházások, egyetemi építkezések

Tovább folytatódik az Árkád Üzletközpont építése. A generálkivitelező Market Zrt. az emeleti vasbeton födémlemezt készíti, így minden munkafázist a szerződés szerinti ütemtervnek megfelelően végez, a munkálatokkal a hidegben sem álltak le. A közel 100 ezer négyzetméteres telken készülő megaberuházás keretében 2011 őszére elkészülő 3 szintes üzletközpontban közel 41 ezer négyzetméteren, 130 üzlet, több kávézó, étterem nyílik meg. Információink szerint az áruházhoz tartozó mélygarázsban és a tetőn 1350 autó parkolhat ingyen. A munkálatok intenzitását látva és ismerve a magánberuházások szigorú ütemezését az előre ígért időpontban, idén ősszel már megnyitja kapuit az Árkád. Befejezéshez igen közeli állapotban van a Honvéd téri parkolóház, ahol a beruházó elmondása szerint március elején már 120 fizetőparkoló vehető használatba. A Moszkvai körúton átadás előtt áll az Egyetem új épülete így itt is megszűnik majd az építési forgalom. A Dugonics téren szinte kész az SZTE központi épülete, a környékbeli utcák, és a parkolóhelyek ismét szabadok lesznek. A Dóm téren a Fizika tanszék és a hozzá kapcsolódó elektromos betáphálózat felújítása folyik, a gyalogos és autós forgalom kismértékű zavarásával. A Szabadtéri Játékok közeledtével május végén elkezdődik a színpad és a nézőtér építése, ezért augusztus végéig lezárják majd a Dóm tér déli részét.

Útjavítások

A város közútjainak jelentős része a korábbi építkezések, a hatalmas kamionforgalom, a különböző projektek miatt nagymértékben károsodott. Mivel ezek az utak állami kezelésben is vannak, így felújításuk mindenképpen központi feladat. A munkák legkorábbi kezdésére alkalmas április-május hónap, hiszen az M43-as átadása is erre az időpontra tehető, azonban sem pontos helyről, sem ütemtervről információ nem érhető el. Az „Elektromos Tömegközlekedési Nagyprojekt” munkálatai során is megrongálódott a város számtalan útja, azonban ezek javítása már nem része a projektnek, de a hibás, nyomvályús, széttúrt fő- és mellékutak helyreállítására mindenképpen szükség van.

2011 - Szegedi építkezések nagyobb térképen való megjelenítése
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.