A közel 30 milliárd forintos, nagyrészt uniós forrásból megvalósuló szegedi elektromos tömegközlekedés-fejlesztés 2009 júliusában kezdődött az első üteme, az 1-es villamos vonalának felújításával. A kezdet nagyon nehézkesre, kritikusabb sajtóvisszhangok szerint botrányosra sikeredett. Utánajártunk, hol tartanak a munkálatok és számíthatunk-e további csúszásokra. A nagyprojekt első ütemét, az 1-es villamosvonalat 2009 decemberében át kellett volna adni, de a hibás közműtérképek, a kedvezőtlen időjárás és – mint utóbb kiderült – a beruházó konzorcium egyik tagja, a Szeviép fizetésképtelensége miatt még mindig nem tudták teljes egészében átadni. A város több mint 200 millió forintnyi kötbérigényt jelentett be, a beruházó ezt vitatja – peres eljárás van kilátásban. A villamos már jár, a műszaki átadás pedig május 31-én elkezdődött. Az 1-es belvárosi szakaszának munkálatait és az Indóház téri végállomás felújítását egy évvel elhalasztották. A villamospályához tartozó Rókusi körforgalom munkálatai is tartanak még, az autók már használják, de a teljes átadás a 2-es villamosvonal munkálataitól függ. Júniusban megkezdődött a 3-as vonal építése is. Lapunk megkereste a munkálatokat menedzselő Szeged Pólus Kft.-t, hogy a projekt ütemezéséről, a szakaszok várható befejezéséről érdeklődjön. „Az 1-es villamosvonal műszaki átadási folyamata 2010. május 31-én elkezdődött, jelenleg az utómunkálatok folynak” – nyilatkozta a SZEGEDma.hu-nak Tapasztó Sándor projektigazgató, aki hozzátette, hogy a Rókusi körút Kisteleki utcáig tartó szakasz befejezése – ahol a 2-es villamosvonal kiágazik az 1-es vonalból – összefügg a 2-es villamos kivitelezési munkáival, így a szakasz akkor készül el, amikor a 2-es villamosvonal kapcsolódó munkálatai már befejeződtek. A Kossuth Lajos sugárút és a Csongrádi sugárúti végállomás közötti szárnyszakaszt várhatóan szeptemberben adják át. „A 3-as villamosvonal a tervek szerint októberre újul meg teljesen” – folytatta az igazgató. „A Londoni körúton belüli szakaszon az egész utca átépül. Füves vágány létesül, a sugárút egyik oldalán fasorral, másik oldalán kétirányú kerékpárúttal. A Kálvária sugárút Veresács utcai csomópontjánál körforgalom épül, a dupla vágánypárszakasz pedig meghosszabbodik a II. kórházig.” Az előre nem látható eseményekkel – mint az időjárási tényezők, hibás térkép, gazdasági nehézségek – Tapasztó szerint nem lehet előre kalkulálni. A közműtérképek pontatlanságára a belvárosi környezet miatt számítani lehet, azok mértékétől függően a kivitelezőnek kell megtenni a szükséges lépéseket. „Sajnos az utóbbi tíz év átlagát sokszorosan meghaladó csapadékkal járó időjárás nem kedvez a kivitelezésnek, akadályozza a munkálatokat, mint az országban mindenhol” – tette hozzá, kiemelve, hogy a jelenleg zajló többi beruházás: a Pulz villamosremíz felújítása, a 8-as trolibuszvonal meghosszabbítása és a 10-es trolibuszvonal kiépítése megfelelő ütemben halad.