Hírzóna

Hatalmas változások jönnek a KRESZ-ben

Hatalmas változások jönnek a KRESZ-ben

Az autósok, a rolleresek és a kerékpárosok is érintettek

8 órája
Hatalmas változások jönnek a KRESZ-ben

Mint ahogyan arról korábban beszámolt lapunk, jelentős KRESZ módosítások várhatók Magyarországon, amelyek számos területet érintenek a közlekedési szabályozásban.


Komoly KRESZ-változásokról zajlik egyeztetés, a cél az, hogy egyszerűsödjenek a szabályok, és kigyomlálják azokat a paragrafusokat, amelyek mára már fölöslegessé váltak - írja az ATV. A csatorna érdeklődött Zách Dániel autós szakújságírónál a változtatások részleteiről.

 

Cipzárelv, idősmatrica és védelmi sáv

A riportban Zách Dániel hangsúlyozta, hogy az új szabályozás nagyobb figyelmet szentelne a forgalomban részt vevő egyéb közlekedőkre is, míg Kapitány Tibor közlekedési szakértő szkeptikus a szabályok betartásának lehetőségeivel kapcsolatban.

Jelenleg a szakmai előkészítés folyik, az új KRESZ 2026-ban lépne életbe. Zách Dániel szerint az új előírások zöme már a gyakorlatban is létezik, csupán eddig nem rögzítették őket törvényben. Ezt így fogalmazta meg:

Olyan szokásokat próbálnak szabályozni, mint a cipzárelv, amely a jobb sáv megszűnésekor a forgalom biztonságosabb átsorolását segíti. Az elől haladó autóknak engedniük kell a jobbról érkezőket, akiknek megszűnik a sávja.

Az új védelmi sáv egy képzeletbeli területet jelölne az út jobb oldalán a kerékpárosok és rollerrel közlekedők védelmére. Bár erre a többség eddig is figyelt, új szabályok kerülnének bevezetésre az irányváltoztatás és elsőbbségadás érdekében. Emellett megállapítanák az előzési távolságot is: 50 km/órás sebességig legalább 1 méter, afelett pedig legalább másfél méter.

 

Kételkednek a szabályok betartásában

Kapitány Tibor szakértő azonban kételkedik a szabályok betartásának hatékonyságában.

Csak azokat a szabályokat lehet betartani, amelyeket ellenőrizni tudnak. A cipzárelv vagy működik, vagy nem; ha nem, akkor nincs, aki büntessen érte. Nagy változás a gyalogosok és gyerekek védelme, de a kerékpárosok melletti elhaladás távolságának meghatározása is nehezen ellenőrizhető

– mondta el.

Az idősebb korosztály számára egy T-betűhöz hasonló, autóra ragasztható matricát terveznek, de ennek használata nem lenne kötelező. Nagy László KRESZ-jogász szerint ennek oka valószínűleg a személyiségi jogok védelme.

Az orvos a vizsgálatok során dönti el, hogy az illető alkalmas-e a vezetésre. Egy matricával való azonosítás sértheti a személyiségi jogokat

– fejtette ki.

A szakértők szerint az új szabályozás eltávolodna az autósközpontú megközelítéstől, és nagyobb figyelmet fordítana a sérülékeny közlekedőkre, mint például a gyalogosokra, motorosokra és kerékpárosokra.

A teljes cikk ITT olvasható el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.