Hatalmas változások jönnek a KRESZ-ben

Az autósok, a rolleresek és a kerékpárosok is érintettek

Mint ahogyan arról korábban beszámolt lapunk, jelentős KRESZ módosítások várhatók Magyarországon, amelyek számos területet érintenek a közlekedési szabályozásban.
Komoly KRESZ-változásokról zajlik egyeztetés, a cél az, hogy egyszerűsödjenek a szabályok, és kigyomlálják azokat a paragrafusokat, amelyek mára már fölöslegessé váltak - írja az ATV. A csatorna érdeklődött Zách Dániel autós szakújságírónál a változtatások részleteiről.
Cipzárelv, idősmatrica és védelmi sáv
A riportban Zách Dániel hangsúlyozta, hogy az új szabályozás nagyobb figyelmet szentelne a forgalomban részt vevő egyéb közlekedőkre is, míg Kapitány Tibor közlekedési szakértő szkeptikus a szabályok betartásának lehetőségeivel kapcsolatban.
Jelenleg a szakmai előkészítés folyik, az új KRESZ 2026-ban lépne életbe. Zách Dániel szerint az új előírások zöme már a gyakorlatban is létezik, csupán eddig nem rögzítették őket törvényben. Ezt így fogalmazta meg:
Olyan szokásokat próbálnak szabályozni, mint a cipzárelv, amely a jobb sáv megszűnésekor a forgalom biztonságosabb átsorolását segíti. Az elől haladó autóknak engedniük kell a jobbról érkezőket, akiknek megszűnik a sávja.
Az új védelmi sáv egy képzeletbeli területet jelölne az út jobb oldalán a kerékpárosok és rollerrel közlekedők védelmére. Bár erre a többség eddig is figyelt, új szabályok kerülnének bevezetésre az irányváltoztatás és elsőbbségadás érdekében. Emellett megállapítanák az előzési távolságot is: 50 km/órás sebességig legalább 1 méter, afelett pedig legalább másfél méter.
Kételkednek a szabályok betartásában
Kapitány Tibor szakértő azonban kételkedik a szabályok betartásának hatékonyságában.
Csak azokat a szabályokat lehet betartani, amelyeket ellenőrizni tudnak. A cipzárelv vagy működik, vagy nem; ha nem, akkor nincs, aki büntessen érte. Nagy változás a gyalogosok és gyerekek védelme, de a kerékpárosok melletti elhaladás távolságának meghatározása is nehezen ellenőrizhető
– mondta el.
Az idősebb korosztály számára egy T-betűhöz hasonló, autóra ragasztható matricát terveznek, de ennek használata nem lenne kötelező. Nagy László KRESZ-jogász szerint ennek oka valószínűleg a személyiségi jogok védelme.
Az orvos a vizsgálatok során dönti el, hogy az illető alkalmas-e a vezetésre. Egy matricával való azonosítás sértheti a személyiségi jogokat
– fejtette ki.
A szakértők szerint az új szabályozás eltávolodna az autósközpontú megközelítéstől, és nagyobb figyelmet fordítana a sérülékeny közlekedőkre, mint például a gyalogosokra, motorosokra és kerékpárosokra.
A teljes cikk ITT olvasható el.