Gazdaság

Szegedi benzinkút körkép: mit mutat a gyakorlat?

Szegedi benzinkút körkép: mit mutat a gyakorlat?

2022. június 7., kedd
Szegedi benzinkút körkép: mit mutat a gyakorlat?

Körbejártuk a nagyobb szegedi kutakat, és olyan kérdésekre kerestük a választ, mint például, hogy mi a helyzet a rendszámtábla nélküli mopedokkal, az automata kutaknál hogyan ellenőrzik a rendszámot, és hogy vannak-e felháborodott külföldi tankolók Szegeden?!

Mint ismeretes, a május 26-i kormányinfón Gulyás Gergely bejelentette, hogy Európában Magyarországon lehet a legkedvezőbben tankolni, ebből adódóan nagy a benzinturizmus, ezért a kormány úgy döntött, hogy csak

a magyar rendszámú autók számára teszik lehetővé a hatósági áras tankolást a magyar benzinkutakon.

Másnap ezt finomították annyival, hogy azon országok gépjárművei is tankolhatnak hatósági áron, Magyarországon, amelyekben a magyar rendszámú gépjárművek is hatósági áron tankolhatnak (tehát az olyan országok járművei, ahol szintén van benzinárstop). A magyar média gyorsan kiderítette, hogy két ilyen környező ország van: Szerbia és Szlovénia

Arról is írnak azonban a lapok, hogy a benzinkutak akkor kezdik alkalmazni ezen országok járműveinek a kedvezményes kiszolgálását üzemanyaggal, ha megkapják az erről értesítő külügyminiszteri rendeletet.

A kormányrendelet után minden benzinkút piaci áron árusítja az üzemanyagot, és ha magyar rendszámmal tankolunk, akkor kapjuk meg rá a kedvezményt. Ez gyakorlatban úgy működik, hogy az óra is a teljes áron pörög, úgy számolja a litereket is, és a kasszánál fogunk majd kevesebbet fizetni, ha arra jogosultak vagyunk.

Nem csak a rendszámot, a forgalmit is ellenőrzik

A felkeresett benzinkutak mindegyikénél egyformán működik a jármű honosságának a vizsgálata. A kutak töltő alkalmazottjai a tankolás közben megvizsgálja a jármű rendszámtábláját, majd ismerteti a vásárlóval, hogy ő jogosult-e a hatósági árra, vagy külföldi esetében teljes árat kell fizetnie. A kasszánál lévő alkalmazott pedig fizetéskor elkéri a forgalmi engedélyt, amivel bizonyítani lehet a jármű magyar honosságát, és ezzel kedvezményt kap.

Mi a helyzet a rendszám nélküli kismotorokkal Szegeden?

A nagy városokban egyre többen használják a közlekedésnek ezt a formáját. Az ételfutárok pedig különösképpen. Itt már volt eltérés a kutak között, hogy miként alkalmazhatják rájuk a hatósági árat. A Shell benzinkút alkalmazottja azt mondta, hogy nem tudják őket ellenőrizni, mivel rendszámtábla nélküliek, így nem hatósági, hanem piaci áron tölthetik bele az üzemanyagot. Az OMV alkalmazottja pedig arról tájékoztatta portálunkat, hogy a biztosítási könyvecskével ha tudják igazolni, hogy magyar honosságú a jármű, akkor őket is megilleti a kedvezményes üzemanyag.

Vannak-e felháborodott külföldiek az üzemanyagár miatt?

Ugyan úgy, mint az első kérdésnél, ebben a témában is hasonlóan nyilatkoztak a benzinkutak alkalmazottjai. Amióta behozták ezt a kormányrendeletet, azóta mindegyik kúton volt felháborodás, főleg a szerbiaiak részéről. Nem is csoda, hiszen Szeged az első magyarországi nagyváros a szerb határtól. A benzinkutasok elmondása szerint ők nem értették meg, hogy miért nem tudnak hatósági áron tankolni annak ellenére, hogy a hírekben az volt, hogy lehet. A kút alkalmazottjai ilyenkor elmagyarázzák nekik, hogy nem jött még ki a bevezetőben említett miniszteri rendelet, csak a sajtó megszellőztette. A kutasok is azt állították, hogy hallották és olvasták ők is, hogy a szerb és a szlovén rendszámú autókba is lehet majd hatósági áron tankolni, de ők még erre

hivatalos felszólítást nem kaptak.

Van-e jelenleg mennyiségi korlátozás?

Jelen állás szerint a szegedi kutakon minden gépjárművet tele lehet tankolni. A kannás tankolásoknál vannak eltérő korlátozások. Például a MOL-nál maximum 20 liter tankolható szabványos kannába. A tájékoztatás szerint az OMV-nél csak 100-as benzint és az úgynevezett MaxxMotion gázolajat lehet kannákba tölteni. Nincs korlátozás, de ezek nem hatósági áras termékek. A Shellnél azt mondták az alkalmazottak, hogy ha magyar rendszámú autóba történik a tankolás, és ha ez mellé kannába is töltenek, akkor ugyanúgy hatósági áron kapja meg a vásárló. Viccesen feltettük nekik a kérdést, hogy mi van, ha az illető gyalog megy, és kannába tankol? Mennyit kell akkor fizetni? Válaszként azt kaptuk, hogy ilyen esetben nem egyértelmű az ellenőrzés, és az alkalmazott nem tudta megmondani, hogy akkor milyen áron kapja az üzemanyagot a vásárló.

A legspeciálisabb eset Szegeden

Az egész országban, úgy Szegeden is vannak automata benzinkutak, ahol nincsenek alkalmazottak. Ezáltal az ellenőrzést nem lehet olyan gördülékenyen megoldani, mint az átlagos töltőállomásokon. Szegeden a Napfénypark parkolójában is van egy ilyen töltőállomás, ahol nagyon speciális módon oldották meg a hatósági áras üzemanyag árusítását:

Tehát az automata kutaknál is az alapbeállítás a piaci ár, majd később, visszatérítve kapják meg a kedvezményt a magyar rendszámú autók tankolói. Ennél az esetnél az lehet a becsapós azoknak, akik benzinárpolitikában nem jártasak, hogy egy hatalmas ledfalon a hatósági árat írják ki, nem pedig a piacit.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.