Gazdaság

A hónap végétől gyártják a magyar intercityt

A hónap végétől gyártják a magyar intercityt

2011. szeptember 12., hétfő
A hónap végétől gyártják a magyar intercityt

A MÁV-GÉPÉSZET Zrt. szolnoki vasúti járműjavító telephelyén felkészültek a saját fejlesztésű magyar intercity kocsik gyártására, szeptember végén kezdődik az alváz-összeszerelés, és a tervek szerint a jövő évi Vasutasnapon be is mutatják az első prototípust - mondta Zaránd György, a MÁV GÉPÉSZET Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek.

A vezérigazgató szerint Magyarországon adottak az intercity vasúti kocsik gyártásának a feltételei, a szaktudás és a gépek rendelkezésre állnak, a kocsikhoz szükséges elemek többségét pedig olyan hazai alvállalkozók szállítják majd a szolnoki gyártóbázisra, amelyek külpiacon jelentős forgalmat értek el a nemzetközi vasúti járműgyártók megrendelései révén. A MÁV igazgatósága nemrégiben hagyta jóvá, hogy a MÁV-GÉPÉSZET két darab intercity kocsit gyártson darabonként 320 millió forintért - emlékeztetett rá

Zaránd György

. A vezérigazgató reményei szerint az új termékbe beépített innovációt az Európai Unió is támogathatja, ha sikerrel zárul a pályázatuk. A MÁV GÉPÉSZET 2008 és 2010 között jelentős összeget fordított a szolnoki járműjavító fejlesztésére, a hosszú távú működés és a versenyképesség feltételeinek biztosítására és a a munkafeltételek javítására. A vezérigazgató elmondta: a három lépcsőből álló fejlesztés keretében korszerű fényező csarnokot, forgóváz mosót és fényező kabint, a motorvonatok keréknyomás-mérésére alkalmas berendezést, valamint felújított, korszerűsített üzemcsarnokokat adtak át. Zaránd György kitért arra, hogy a társaság bezárta a gazdaságtalanul működő, budapesti Északi Járműjavítót, amelynek eredményeként költségeit éves szinten 1-1,2 milliárd forinttal csökkentette. Az Északi Járműjavító eszközeit a szolnoki járműjavítóba telepítették. A fejlesztés fontos része volt, hogy a szolnoki vasútállomásról a járműjavítóba vezető vágányt villamosították, ezáltal a villamos mozdonyok és motorvonatok a jövőben "önerejükből" tudnak a járműjavító területére bemenni, míg korábban ehhez külön mozdonyra volt szükség. A beruházás lehetővé teszi, hogy ezeket a villamos vontatójárműveket a járműjavító területén lehessen a felújításukat követően üzembe helyezni, kipróbálni - mondta a vezérigazgató. A társaság vezérigazgatója úgy számol, hogy a megrendeléseik a jövőben átalakulnak, a MÁV járműparkjának korszerűsödésével csökkenni fog a javítási megrendelés, mivel a korszerű járművek karbantartása alacsonyabb élőmunka igényű. Ezt pótolhatja majd MÁV-on kívüli külső megrendelések arányának növelése, illetve az új intercity járművek gyártása. Zaránd György hangsúlyozta: reményeik szerint a két prototípus gyártásával bebizonyítják, hogy ma is lehet Magyarországon vasúti járművet gyártani, amelyre a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. minden tekintetben alkalmas, a hazai gyártás pedig társadalmilag és gazdaságilag is kifizetődő. Számításuk szerint általánosságban a vasúti járműgyártás költségének mintegy 10 százalékát a tervezés, a védett tudás, megközelítően 15-20 százalékát az összeszerelés, körülbelül 70-75 százalékát a beépített alkatrészek ára teszi ki. A magyar intercity prototípusát magyar mérnökök tervezték, az alkatrészek jelentős részét hazai cégek szállítanák majd, a gyártást pedig a szolnoki járműjavítóban végzik. A járműgyártás további kedvező hatása, hogy munkahelyeket lehet megőrizni, újakat lehet teremteni, az adók, járulékok is itthon maradnak - fejtette ki a MÁV-GÉPÉSZET vezérigazgatója.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.