Három éve még a fenntartás és átalakítás voltak a kulcsszavak a közoktatás intézményrendszerében, kevés szó esett eddig azonban a tartalmi megújításról, a versenyképes tudásról, az esélyteremtésről, valamint a hátránykompenzációról. Pedig ezek együttese adja a minőségi oktatás alappilléreit, melyek mentén eredményes lehet a köznevelés, s egyúttal a családok is segítséget kaphatnak - jelentette ki Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár.
A szakmai tanévnyitó konferenciasorozat szegedi állomásán
Sipos Imre
a köznevelés megerősítésének és lehetőségeinek eszközeit vette górcső alá, szót ejtve azokról a komplex fejlesztésekről, melyeket az Emberi Erőforrások Minisztériuma a közeljövőben kíván végrehajtani. A helyettes államtitkár az alapvető feladatok között említette az intézményrendszer átalakítását, a tartalomfejlesztést és utóbbival párhuzamosan egy új módszertan kidolgozását is. "Óriási lemaradásban van a magyar közoktatás", mármint a tananyagok és segédanyagok digitalizálása tekintetében, de az EMMI jelentős változtatásokat tervez a kerettantervek felülvizsgálatával, a Nemzeti Alaptanterv újragondolásával és a tankönyvfejlesztéssel. Az alaptanterveben új minimum követelményeket állítanának fel a diákoknak, illetve bevezetnék az iskolákban az USA-ban már sikeresen alkalmazott készségfejlesztő témaheteket, valamint - amely intézményekben biztosítani tudják -, az iskolai táboroztatást is. Az intézményrendszerek fejlesztésének keretében tornatermeket, iskolai uszodákat építenek ki 18 milliárd forintból, s a vidéki oktatási intézmények számítógépes állományát is felzárkóztatják a tervek szerint.
Mint mondta, a köznevelés legégetőbb problémáját a végzettség nélküli iskolaelhagyás arányában látja, a számok tarthatatlanok.
Ugyancsak fontos változásként beszélt a kisgyermekkori nevelés kiterjesztéséről, idén szeptembertől ugyanis a három éves gyerekek számára már kötelező az óvodáztatás. Erre az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program keretében 1,3 milliárd forint áll rendelkezésre. Sok értéke van a magyar köznevelésnek, ezeket kell kiegészíteni - folytatta Sipos Imre, utalva ezzel az intézményekre szabott módszercsomagokra, melyekkel az élmény alapú tanulásnak szeretnének megágyazni. Ugyanakkor eloszlatta a pedagógusokban felmerülő kételyeket a kilenc évfolyamos általános iskoláról, ami szerinte a tartalmi megújulás lehetőségét vetíti előre a közoktatásban. Úgy fogalmazott, egyelőre csak szakmai vita szintjén kezelik a rendszer bevezetését, de
A kilenc évfolyamos iskolát az alsó tagozat megerősítésével képzelik el, vagyis 6 alsó és 3 felső osztályt indítanának az előzetes tervek szerint.
Brassói Sándor
, az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese az oktatási háttérintézmény profiltisztításáról, az egységes hálózatot alkotó pedagógiai oktatási központokról (POK) tett említést. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központtól (Klik) a pedagógiai szakmai szolgáltatások, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézettől pedig a tantárgygondozói, nemzetiségi köznevelési feladatok kerülnek át a hivatalhoz, melyben az év utolsó napján az Educatio Kft. is beolvad. A kormányhivatalokat a pedagógusok minősítési eljárása alól mentik fel, de ide kerül át a diplomás pályakövetési rendszer is.
Csongrád megye tekintetében 7 tankerületet érint a Brassói Sándor által felvázolt változás, így a megyei intézményfenntartó központ a jövőben szorosan együttműködik a POK-kal. A tankerületekhez mintegy 109 intézmény tartozik, ezen belül 54 általános iskola, 9 gimnázium, 6 kollégium, 2 óvoda és több egyéb oktatási intézmény feladatellátásáért felel a Csongrád megyei Klik - tudtuk meg
Plesovszkiné Ujfaluczki Judittól
, a megyei tankerület vezetőjétől, aki azt is hozzátette, a pedagógusok közül egyre többen érzik a szakmai eljárások egységesülését. Felhívta a figyelmet arra is, a pletykákkal ellentétben nem csökkent a férőhelyek száma a tankerületben, sőt, a gimnáziumi férőhelyek bővültek is. Sikeres programjaik között tett említést az iskolagyümölcs és iskolatej programokról, a jelenleg is zajló zavartalan tankönyvellátásról, valamint a tanyakörzetes iskolabusz-rendszerükről.
Eddig a fenntartás és átalakítás voltak a kulcsszavak a közoktatásban, kevés szó esett a tartalmi megújításról.KLIKK: http://szegedma.hu/?p=562213
Posted by Szegedma Hírportál on 2015. augusztus 25.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.