Mégsem tudják újraindítani a héten a százhalombattai kőolajfinomítót, emiatt pedig komoly veszélybe került a hazai üzemanyagellátás.
Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter megerősítette tegnap a Kormányinfón, melyet az illetékes kabinet is hangoztatott korábban: a benzinárstop eddig azért tudott működni Magyarországon, mert a Mol Nyrt. képes volt import nélkül is kiszolgálni a piacot. Mindennek az egyik kulcsfontosságú része volt – a Barátság kőolajvezeték zavartalan működése mellett – a százhalombattai kőolajfinomító működése. Nagy Márton gazdaságfejlesztésért felelős miniszter ezt a kettőt nevezte meg az ársapka alappillérének.
Az elmúlt hetek egyre látványosabb üzemanyaghiányát épp az okozta, hogy a hazai finomító karbantartási munkák miatt csak 50-55 százalékon működött. Az eredeti terv szerint ezen a héten indították volna be újra teljes üzemben, azonban ez mégsem fog bekövetkezni.
A tegnapi nyomáspróbán ugyanis megbukott a rendszer, újabb repedéseket találtak, emiatt további minimum 3 napot csúszik az újraindulás.
Gulyás Gergely a tegnapi Kormányinfón szintén arról beszélt, hogy aggasztóak a hírek a Dunai Finomítóról (Dufi), ami nélkül nincs garancia a benzinárstop fenntarthatóságára.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára arról beszélt korábban: amíg a 480 forintos ársapka érvényben van, addig együtt kell élni azzal, hogy a nagykutakon is átmeneti készlethiány lehet. Hozzátette, dönteni kell arról, hogy vagy az árakat szabályozza a kormány vagy ellátja a piacot.
Sajtóinformációk szerint a Mol elismerte, hogy a hálózata 20 százalékában volt érzékelhető részleges üzemanyaghiány. További sajtóértesülések arról szólnak, hogy a Mol Nyrt.-nek az importhiány is gondokat okoz.
Az már az elmúlt napokban nyilvánvalóvá vált, hogy a csökkentett finomítói termelés nem képes ellátni a magyar piacot, ezért a Mol folyamatosan importál szlovákiai finomítójából olajat, de a logisztikai kapacitásai többet nem bírnak el.
Szakértői vélemény szerint az import korábbi szintjének helyreállítása lehetne a megoldás, ehhez azonban az árstopot el kell engedni. Számos szereplő, aki jelenleg ellátási gondokra hivatkozik – például az ENVI Csoport –, korábban igen aktív importőr volt, azonban a nagykereskedelmi hatósági ár miatt ezt a tevékenységet felfüggesztette.
Mindezek összecsengenek a kormány fentebb leírt álláspontjával, melyek az ársapka feltételeiről szólnak.
Hogy a Mol mikor tudja majd visszatölteni a korábban lehívott stratégiai készleteket, illetve, hogy mekkora áruhiány alakul ki a leállás miatt, azt még nem tudni.
(via Index)