Közélet

Aggasztó hír a szegedi autósoknak: decemberben véget érhet az ársapka

Aggasztó hír a szegedi autósoknak: decemberben véget érhet az ársapka

2022. november 30., szerda
Aggasztó hír a szegedi autósoknak: decemberben véget érhet az ársapka

Napról napra egyre több szegedi benzinkúton válik hiánycikké az ársapkás, 95-ös benzin. Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter az Indexnek elmondta, mik a feltételei annak, hogy fenntartható legyen a benzinárstop.

A miniszter kiemelte: a kormány álláspontja egyértelmű,

AZ ÁRSAPKA AKKOR FENNTARTHATÓ, HA A BARÁTSÁG VEZETÉKEN ZAVARTALANUL FOLYIK AZ OLAJ. ILLETVE HA A FINOMÍTÓK AZ ÉRKEZŐ OLAJAT FEL TUDJÁK DOLGOZNI.

ENNEK AZ EGYIK FELTÉTELE, HOGY A SZÁZHALOMBATTAI FINOMÍTÓ MŰKÖDIK. SAJNOS ENNÉL A LÉTESÍTMÉNYNÉL IS VANNAK TECHNIKAI PROBLÉMÁK, ÉS A BARÁTSÁG VEZETÉKNÉL IS AZ LÁTSZIK, HOGY A HARCOKBAN SÉRÜLNEK MEG FENNTARTÓ EGYSÉGEK, ÉS LE-LEÁLLNAK. TEHÁT A KORMÁNY MINDENT MEGTESZ ANNAK ÉRDEKÉBEN, HOGY FENNTARTSA AZ ÁRSAPKÁT, DE HA AZ LÁTSZIK, HOGY EZ A KÉT TÉNYEZŐ VESZÉLYEZTETI AZ ELLÁTÁST, AKKOR NEHÉZ HELYZETBE KERÜLÜNK

– mondta Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter az Indexnek, aki felhívta arra a figyelmet, hogy jelenleg csak az ársapka következtében nincs olyan piaci szereplő, aki most importál Magyarországra.

„Az ellátásbiztonság mindennél fontosabb, és a legjobban a Mol látja a helyzetet. Ők látják jobban, hogy képesek ellátni Magyarországot nyersanyaggal. Ha azt látják, hogy nem, akkor ellátásbiztonsági kérdések merülnek fel. Készleteink, amiket felhalmoztunk haváriaeseményre tartjuk, természeti károkra, háborúkra” – fogalmazott.

EZ NEM AZÉRT VAN, HOGY AZ ÁRSAPKÁT FENNTARTSUK. TEHÁT A STRATÉGIAI KÉSZLETHEZ NEM SZABAD HOZZÁNYÚLNI EBBEN A HELYZETBEN

A megnövekedett kereslettel szemben ráadásul egy furcsa kínálati oldal állt szemben: a 480 forint miatt gyakorlatilag kivonultak az importőrök, és a Molnak kellett saját termelésből biztosítania minden igényt. Persze ennek ára volt: 

A MOL GYAKORLATILAG LENULLÁZTA SAJÁT EXPORTJÁT, A TERMELÉSI SZINT FENNTARTÁSA ÉRDEKÉBEN ELHALASZTOTTA A TAVASZI NAGY KARBANTARTÁSÁT.

Ugyanakkor ez sem volt elég: nyáron már a stratégiai készlethez kellett nyúlni, hogy a mezőgazdasági és turisztikai csúcsszezont le tudja zongorázni az ország – írja az Index. Le is apadt az ország üzemanyag-tartaléka. A helyzet mostanra annyiban konszolidálódott, hogy a piac mérete visszaállt a normális szintre.

Ennek eredménye az lett, hogy a Mol lett az egyedüli szereplő: novemberben a nagykereskedelmi piac 85 százalékát vitte a Mol, de volt olyan hónap, amikor még ennél is magasabb – tudta meg egy iparági szakértőtől a lap. 

AZ ÜZLETI SZEKTOR DRÁGÁN, PIACI ÁRON VÁSÁROL, A LAKOSSÁGNAK PEDIG MINTHA NEM LENNE HOLNAP: ELKÉPESZTŐ MENNYISÉGBEN VÁSÁROLJA A 480-AS BENZINT.

A relatív olcsóság egyáltalán nem a spórolásra ösztönöz. A hasznot úgy realizálja a lakosság vagy például a mezőgazdasági vállalkozók, a kkv-szektor, hogy tankolnak. Sőt, sok esetben saját szakállukra készleteznek, vagy épp továbbértékesítenek, nem törődve a biztonsági és adójogi kockázatokkal. Ez pedig olyan ellátási problémákat eredményez, ami a legnagyobb piaci szereplőt is nehéz helyzetbe hozza.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.