Aggasztó hír a szegedi autósoknak: decemberben véget érhet az ársapka

Cikkünk frissítése óta eltelt 2 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Napról napra egyre több szegedi benzinkúton válik hiánycikké az ársapkás, 95-ös benzin. Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter az Indexnek elmondta, mik a feltételei annak, hogy fenntartható legyen a benzinárstop.

A miniszter kiemelte: a kormány álláspontja egyértelmű,

AZ ÁRSAPKA AKKOR FENNTARTHATÓ, HA A BARÁTSÁG VEZETÉKEN ZAVARTALANUL FOLYIK AZ OLAJ. ILLETVE HA A FINOMÍTÓK AZ ÉRKEZŐ OLAJAT FEL TUDJÁK DOLGOZNI.

ENNEK AZ EGYIK FELTÉTELE, HOGY A SZÁZHALOMBATTAI FINOMÍTÓ MŰKÖDIK. SAJNOS ENNÉL A LÉTESÍTMÉNYNÉL IS VANNAK TECHNIKAI PROBLÉMÁK, ÉS A BARÁTSÁG VEZETÉKNÉL IS AZ LÁTSZIK, HOGY A HARCOKBAN SÉRÜLNEK MEG FENNTARTÓ EGYSÉGEK, ÉS LE-LEÁLLNAK. TEHÁT A KORMÁNY MINDENT MEGTESZ ANNAK ÉRDEKÉBEN, HOGY FENNTARTSA AZ ÁRSAPKÁT, DE HA AZ LÁTSZIK, HOGY EZ A KÉT TÉNYEZŐ VESZÉLYEZTETI AZ ELLÁTÁST, AKKOR NEHÉZ HELYZETBE KERÜLÜNK

– mondta Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter az Indexnek, aki felhívta arra a figyelmet, hogy jelenleg csak az ársapka következtében nincs olyan piaci szereplő, aki most importál Magyarországra.

„Az ellátásbiztonság mindennél fontosabb, és a legjobban a Mol látja a helyzetet. Ők látják jobban, hogy képesek ellátni Magyarországot nyersanyaggal. Ha azt látják, hogy nem, akkor ellátásbiztonsági kérdések merülnek fel. Készleteink, amiket felhalmoztunk haváriaeseményre tartjuk, természeti károkra, háborúkra” – fogalmazott.

EZ NEM AZÉRT VAN, HOGY AZ ÁRSAPKÁT FENNTARTSUK. TEHÁT A STRATÉGIAI KÉSZLETHEZ NEM SZABAD HOZZÁNYÚLNI EBBEN A HELYZETBEN

A megnövekedett kereslettel szemben ráadásul egy furcsa kínálati oldal állt szemben: a 480 forint miatt gyakorlatilag kivonultak az importőrök, és a Molnak kellett saját termelésből biztosítania minden igényt. Persze ennek ára volt: 

A MOL GYAKORLATILAG LENULLÁZTA SAJÁT EXPORTJÁT, A TERMELÉSI SZINT FENNTARTÁSA ÉRDEKÉBEN ELHALASZTOTTA A TAVASZI NAGY KARBANTARTÁSÁT.

Ugyanakkor ez sem volt elég: nyáron már a stratégiai készlethez kellett nyúlni, hogy a mezőgazdasági és turisztikai csúcsszezont le tudja zongorázni az ország – írja az Index. Le is apadt az ország üzemanyag-tartaléka. A helyzet mostanra annyiban konszolidálódott, hogy a piac mérete visszaállt a normális szintre.

Ennek eredménye az lett, hogy a Mol lett az egyedüli szereplő: novemberben a nagykereskedelmi piac 85 százalékát vitte a Mol, de volt olyan hónap, amikor még ennél is magasabb – tudta meg egy iparági szakértőtől a lap. 

AZ ÜZLETI SZEKTOR DRÁGÁN, PIACI ÁRON VÁSÁROL, A LAKOSSÁGNAK PEDIG MINTHA NEM LENNE HOLNAP: ELKÉPESZTŐ MENNYISÉGBEN VÁSÁROLJA A 480-AS BENZINT.

A relatív olcsóság egyáltalán nem a spórolásra ösztönöz. A hasznot úgy realizálja a lakosság vagy például a mezőgazdasági vállalkozók, a kkv-szektor, hogy tankolnak. Sőt, sok esetben saját szakállukra készleteznek, vagy épp továbbértékesítenek, nem törődve a biztonsági és adójogi kockázatokkal. Ez pedig olyan ellátási problémákat eredményez, ami a legnagyobb piaci szereplőt is nehéz helyzetbe hozza.

Előző sztori

Már Békés megyét is elérte a madárinfluenza

Következő sztori

Nyolc fok van a szegedi villamosok utasterében