Az 1960-as években az olcsó üzemanyagár, és a buszok “pályafüggetlenségének” köszönhetően előtérbe kerültek a robbanómotoros tömegközlekedési eszközök a villamosüzeműekkel szemben, és nagyon sok városban, köztük Szegeden is elkezdték felszámolni a villamosvonalakat. Egy évtizeddel később azonban ismét a villamosüzemű járművek kerültek előtérbe – köszönhetően az olajárrobbanásnak –, ezért a 70-es évek végén elrendelték a szegedi trolibuszhálózat kiépítését.
Szegednek – akárcsak Budapestnek, valamint Debrecennek – a Szovjetunió nyújtott segítséget abban, hogy megfelelő járművekkel elindíthassa trolibuszüzemét. Amikor 1979. április 29-én megnyílt az 5-ös számú, első vidéki trolivonal, már kilenc darab, az Urickij Trolibuszgyárban készült ZiU-9-es trolibusz állt a Budapesten képesítést szerzett járművezetők rendelkezésére. Ezek a szovjet trolibuszok sokáig meghatározták városunk arculatát.
Szegeden 2007-ben vonták ki a forgalomból az utolsó működőképes ZiU-9-est, azonban 2011-ben felújították és azóta nosztalgia járatként üzemel a 153-as pályaszámú szovjet trolibusz. Az 1986-ban gyártott tűzpiros járgány a téli időszakban feldíszített karácsonyi troliként közlekedik.
Az adventi troli menetrendjét IDE KATTINTVA találja.