Nem tudtuk meg, ki fizette a Freeszfe szegedi vizsgáját

Cikkünk frissítése óta eltelt 2 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Még múlt hét végén írtunk arról, hogy a Freeszfe egyesület zenés rendező szakos hallgatói vizsgáznak a Szegedi Nemzeti Színházban. Mint az akkori anyagunk címében is kérdeztük, nem tudjuk, mindez hogy térül meg a teátrumnak. Levelet írtunk Barnák Lászlónak, a Szegedi Nemzeti Színház igazgatójának, amiben megkérdeztük, hogy kinek a döntése volt a vizsgákat Szegedre hozni, illetve érdeklődtünk arról is, hogy milyen költségei vannak az eseménynek, anyagilag kinek és miért éri meg az együttműködés a Freeszfe egyesülettel.

A színházigazgatótól kapott válaszból kiderül, hogy ez elsősorban egy szakmai együttműködés, olvasatunkban úgy tűnik, hogy erről egy személyben ő hozott döntést. Barnák László külön kiemeli, hogy több egyetemmel is együttműködnek, köztük a szegedivel nagyon szoros kapcsolatuk van. A teátrum vezetője azt is hangsúlyozta, hogy a Freeszfe Egyesület a szegedi tartózkodását, lakhatását fizette – bár ez nem volt kérdés – a díszletet és jelmezt a színház raktárából használhatták a hallgatók.

Barnák Lászlótól azonban arra nem kaptunk választ, hogy a színház rezsijét a vizsgaidőszak alatt ki fizette ki, a színház ez idő alatti és ezzel kapcsolatos költségei hogyan térülnek meg. Ez leginkább azért fontos kérdés, mert több forrásunk is egybehangzóan állítja, hogy a színház, amióta a Szabadtérivel összevonva működik, anyagi gondokkal küzd.

Barnák László levelét változtatás nélkül közöljük:

Színházunk operatagozatának vezetője, Dinyés Dániel korábban tanárként dolgozott a Színművészeti Egyetemen, ahol részt vett több osztály zenei képzésében is, így a zenés rendező osztállyal is dolgozott. Színházunknak az SZTE BBMK-val is nagyon szoros a kapcsolata, hiszen számos énekművészünk ott szerezte BA vagy MA fokozatú diplomáját vagy éppen most vizsgáznak, diplomáznak. Közülük jelenleg mindenki szerepel az említett Operavizsga produkcióban. Amikor felmerült az ötlet, hogy összekössük a jövő zenés rendezőit a végzős, illetve friss diplomás énekeseket, én támogattam ezt és így született meg a döntésem arról, hogy közös workshop keretében dolgozzanak együtt a hallgatók és énekeseink.

Színházunk feladatai között is szerepel, hogy társulatunk tagjainak továbbképzését, fejlesztését segítsük, erre korábban is több példa volt házon belül. Úgy éreztem, hogy ennek az együttműködésnek az eredményét érdemes lenne megmutatni, ezért lett nyilvános az operavizsga, így a hallgatók és kórustag magánénekeseink meg is tudják mutatni a közös munka eredményét, amiben Ascher Tamás osztályfőnökként és irányító, segítő mentorként is részt vesz, amiből énekeseink is profitálnak.

Az oktatási szervezet fizeti a hallgatók és tanárok szegedi tartózkodását. A vizsgához a színházi raktárakból használtak fel díszlet, bútor elemeket vagy jelmezeket, vagyis a fenntarthatóság elve mentén ez nem jelentett anyagi kiadást. Korábban a hospitálási programon keretében, amit NKA pályázatokból finanszíroztak, érkeztek hozzánk hallgatók az SZFE-ről vagy épp a Magyar Képzőművészeti Egyetemről is látványtervező hallgatók, tehát mi nyitottak vagyunk az együttműködésre minden irányba.

Ha valaki bérelni kívánja az épületet, akkor arról külön egyeztetést folytatunk a bérlővel, hiszen meghatározó, hogy milyen célból, milyen időtartamra, milyen dátummal, milyen technikai igénnyel bérelné az épületet. Az is szempont, hogy partner intézményről van-e szó, vagy független cégről, ezért az ár változó és a kéréstől függően dől el.

Színházunk elmúlt évi éves beszámolói és elemi költségvetései elérhetőek a színház honlapján, a közérdekű adatoknál.

Június 3-án pedig a BBMK növendékei is nálunk vizsgáznak majd, a Kisszínházban, ajánlom figyelmébe.

Előző sztori

Szegedi egyetemi sikerek a kínai nyelvi versenyen

Következő sztori

Régen nem próbáltak annyian átkelni a határon, mint most