Ez a hír is érdekelheti
Orbán Viktor: A világ újraosztása zajlik, Magyarország felkészült +videó


A Vigadó épülete az ő vízióját dicséri. Feszl Frigyes nevét a romantika és a Dóm tér is őrzi.

Ohmann Béla Dóm téri domborműve az 1930. évi XII. Építész Világkongresszus kezdeményezésére és adományaként került az árkádok alá.

Ohmann korábbi látványos Dóm téri alkotásaival (Szent Imre, Szent Gellért, zászlótartó szerzetesek szobrai, Temesvári Pelbárt, Hunyadi Mátyás, Ozorai Pipo, Kőrösi Csoma Sándor emlékművei) már bizonyította, hogy mesterien tudja kezelni és szándékainak alárendelni az épületszobrászat megoldási lehetőségeit.
Ohmann Béla olyan díszítménybe helyezte Feszl idealizált portréját, amely keleties motívumaival az építész szárnyaló fantáziáját, romantikus építészeti ízlését is felidézi.
Ez a dombormű is híven szolgálja Rerrich Béla, a tér tervezője elgondolásait, hogy építészeti és szobrászati eszközökkel történelmi hangulatot teremtsen.
A magyar romantika egyik legnagyobb építésze Feszl Frigyes 1821-ben született Pesten német származású, dunai révész és kőfaragó felmenőkkel rendelkező családba. Tizenkét testvéréből mellette még ketten választották az építészi hivatást.
A müncheni képzőművészeti akadémián tanult, majd bajorországi gyakornoki évek után 1845-ben tért vissza szülővárosába. Bérházak tervezésével, a Kálvin téri református templom Zichy Manóné figurális sírfülkéjével és a Dohány utcai zsinagóga díszes térbelsőjének megalkotásával szerzett hírnevet magának.
Nemcsak a tervezőasztalon dolgozik, gyönyörű vízfestményein a főváros fejlődését örökítette meg.
A Vigadó elődépülete, Hild József klasszicista alkotása 1849-ben a budai vár császári helyőrségének ágyútüzében semmisült meg. Politikai és pénzügyi okok miatt az új terveket csak 1860-ban fogadták el, az ünnepélyes átadásra 1865-ben kerülhetett sor.
Az élete főművének tartott keleti elemekkel elegyített, bizánci, román kori és mór stílusú gazdagon díszített romantikus épület nagy feltűnést keltett, s csakhamar az akkori főváros egyik legfontosabb kulturális, művelődési intézményévé vált.
Ez első középület, melyet freskókkal díszítettek, a pályájuk kezdetén lévő Lotz Károly és Than Mór megbízásakor kikötötték, hogy tematikusan csak a magyar regék világát jeleníthetik meg. A koncerthelyszínek, zenés bálak a magyar történelem és zenei élet és addigi legnagyobbjainak míves szobrai között valósulhattak meg. Eredeti elnevezése Vigarda volt, a pesti népnyelv által is kifigurázott névalak helyett végül a Vigadó név honosodott meg.
Feszl Frigyest a Vigadó sikere után több iskolaépület tervezésével is megbízták, számos terve azonban nem valósult meg. A magyar országház megépítésére készített elképzelései fotókon maradtak fenn.
Iparművészethez kapcsolható munkái, valamint festményei és grafikái egyaránt tanúsítják, hogy gazdag fantáziával megáldott, a romantika stílusirányzatában virtuózan alkotó, a részletekre odafigyelő, alázatos művész volt.
Hatvanhárom évesen súlyos cukorbetegség következtében hunyt el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.