Közélet

Egyre több az elektromos töltőállomás Szegeden, mégis megsarcolják a használóikat

Egyre több az elektromos töltőállomás Szegeden, mégis megsarcolják a használóikat

2019. október 31., csütörtök
Egyre több az elektromos töltőállomás Szegeden, mégis megsarcolják a használóikat

Többször elhangzott az önkormányzati választási kampányban, hogy Botka László a legzöldebb várossá tenné Szegedet, azonban a zöld rendszámos autókat egyáltalán nem éri meg a városban használni. Szegeden hamarosan a világ vezető elektromos autógyártója, a Tesla töltőállomását alakítják ki, miközben a megyeszékhelyek közül a csongrádin kívül Szombathelyen nem parkolhatnak ingyen a zöld rendszámtáblás autók.

Hónapokon belül elkészülhet a Tesla töltőállomása Szegeden – számolt be a Szegeder. A hírportál írása szerint Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára a napokban Fóton elmondta, országszerte már több mint 600 töltőállomás működik, ez a szám pedig folyamatosan növekszik. A Pest megyei város Auchan áruházának parkolójában adták át az elektromos autógyár töltőállomását, itt hangzott el, hogy két vidéki nagyváros, Miskolc és Debrecen mellett Szegeden is Tesla-töltőállomás létrehozása várható év végéig.

Országos szinten több módja terjedt el a zöld rendszámú gépjárművek támogatásának, a legfontosabb, hogy ezek a kocsik alapvetően adókedvezménnyel vásárolhatóak meg.

Arról már cikkeztünk, hogy Szegeden nincs parkolási kedvezmény a zöld rendszámtáblás autóknak, viszont több város önkormányzata döntött úgy, hogy ingyen parkolással támogatja a környezetbarát négykerekűek használatát.

Ezek között megtalálható az a két megyeszékhely is, ahol szintén lesz Tesla-töltőállomás az év végéig. Az egész megyében csak egy városban, Hódmezővásárhelyen jár ingyenes parkolás a zöld rendszámos kocsiknak. Csongrádon kívül a legközelebb Orosházán parkolhatnak ingyen, országszerte pedig mindössze csak egy megyeszékhelyen, Szombathelyen nem jár kedvezmény a környezetbarát járműveknek. Emellett akadnak olyan városok, ahol a nem zöld rendszámú gépjárművek forgalma előtt korlátozott utakra, vagyis különösen védett övezetekbe is behajthatnak, ilyen például Budapesten a Budai vár. Arról nincs információnk, hogy Szegeden lennének ilyen különösen védett helyek, ahol zöld rendszámtáblával lehet közlekedni.

Nemrég töltőállomást alakítottak ki a Szentháromság utcán, de még mindig nem üzemel. Fotó: NGV

Ez annak fényében érdekes, hogy Botka László az önkormányzati választás kampánya alatt többször hangsúlyozta, és a közgyűlés alakuló ülésén is elmondta, Szegedet a legzöldebb várossá akarják tenni. A városházára elküldtük kérdéseinket a téma kapcsán, azonban cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz megkeresésünkre. Mindezek ellenére az elektromos autóknak is megvan a környezetkárosító hatásuk. A Forbes.com májusban cikkezett a környezetbarátnak vélt járművek hátrányairól, amelyek között az akkumulátorok előállítását, illetve az autók gyártását is káros tényezőként említették kutatások alapján. A Bloomberg összeállítása szerint azonban fontos szempont az elektromos energia előállításának módja.

Egy tanulmány szerint ugyan szénerőművek termelte energiát is felhasználhatnak az elektromos autók, a környezetkárosító hatásuk még így is alacsonyabb: 130 kilogramm szén elégetése kell egy Tesla Model S feltöltésekor egy 1600 kilométeres út megtételéhez, ami 310 kiló szén-dioxid felszabadulását eredményezi a levegőben. Ehhez képest körülbelül 150 liter üzemanyag felhasználása 350 kiló szén-dioxid kibocsátásával jár.

A gázerőművek villamosenergia-előállítása lényegesen környezetbarátabb a szénerőművek károsanyag-kibocsátásához képest: így ugyanekkora távhoz szükséges energia csupán 170 kiló szén-dioxiddal jár. A nap- és a szélerőművek esetében az energia előállításához szükséges időt vették figyelembe: 25 megawattos fotovoltaikus naperőmű négy perc alatt termelheti meg az 1000 mérföldes úthoz szükséges energiát, míg egy 80 méter magas, 2 megawattos szélturbina 33 perc alatt állítja elő ezt az energiát.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.