Tizenkétezer ember választ a tömegközlekedés helyett más utazási módot. 2012 és 2015 között óriási mélyrepülést mértek Szegeden, a mostani csökkenést a város enyhének értékeli. Szerintük a wifi bevezetése a buszokon, illetve a jegyautomaták üzembe helyezése miatt nem csökkent drasztikusan a tömegközlekedők száma. A gond csak az, hogy ezek a szolgáltatások is hektikusan működnek
.
A tömegközlekedés viszont Szegeden az egyik legdrágább az országban.
Folyamatosan csökken aszegedi tömegközlekedést használó utasok száma, főként a DAKK által üzemeltetett buszokon, viszont ez a tendencia lassul – derült ki a tavaly áprilisban begyűjtött adatok alapján. Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester úgy véli, az utasok lassabb ütemű fogyása részben annak köszönhető, hogy új járművek kerültek a forgalomba, illetve ingyenesen használható wifit biztosítanak, valamint elindult a járatokon a jegyárusító automaták szolgáltatása is, ami kényelmesebbé teszi az utasok életét.
Ez mind szép és jó lenne, ha ezek a szolgáltatások működnének.
Januárban több helyen nem működtek az SZKT jegyautomatái.
A probléma nem számított új keletűnek, hiszen korábban a járműveken található fedélzeti automaták hibásodtak meg rendszeresen. A közlekedési társaságtól pontos adatokat kaptunk: számításaik szerint
évente átlagosan ötvenszer keletkezik üzemzavar a készülékekben.
A buszra várók kényelme szintén kívánnivalót hagy maga után.
Esőben és hóban a fedél nélküli megállókban „élmény” a járatra várni.
Az új buszmegállók építése sem sikerült maradéktalanul. Írtunk róla, hogy a
Dugonics téri buszmegállóban a padot rakták rossz helyre,
egy megállóval arrébb újabb kapufát lőttek a tervezők:
Ha ezek az indokok nem lennének elegek, hogy miért csökken a tömegközlekedők száma, itt a következő csapás.
A szegedi tömegközlekedési bérletáraknak csak a budapestiek érnek a nyomukba. A fővárosban egyhavi tikettel mégis jóval több vonal használható.
– Nyáron, vagy amikor jobb az idő, még talán elfogadható, de összességében idegesítő, hogy sok buszjárat akár tíz percet késik, vagy idő előtt elmegy. Arról nem is beszélve, hogy némelyik sofőr elképesztően bunkó, simán rácsukja az utasokra az ajtót – panaszkodott Dombi Regina. A fiatal nő ezért inkább kerékpárral közlekedik, amint kezd jobb idő lenni.
– Nem is váltok bérletet, hiszen bringával bárhová gyorsan eljutok, sokallom érte a havi 7 ezer forintot – fogalmazott.
A Regina által is említett 7 ezer forintos díj a felnőtt havi bérletért az ország egyik legmagasabbika. Ezt csak a budapesti bérlet előzi meg, ahol 9500 forint.
– Otthon van bérletem, de Szegeden még igényelni se szoktam a féléves bérletet – kezdte Budai Martin, aki budapesti, de ide jár egyetemre. Az SZTE állami ösztöndíjas hallgatói ugyanis félévente pályázhatnak bérletért, a jelentkezők 90 százaléka meg is kapja a jegyet.
– Nincsenek itt akkora távok, hogy szükségem lenne rá, de amikor tömegközlekedtem itt, akkor sem volt túl egyszerű a menet. Budapesten sokkal több járatot tudok használni, és a város méretei miatt kell is a bérlet – magyarázta az egyetemista.
Ugyanis amíg Szegeden 48 tömegközlekedési járat van, addig Budapesten csak buszjáratból 243, továbbá 15 troli- és 36 villamosvonal található a négy metróvonal és a három hajójárat mellett, ráadásul 42 éjszakai járat van a fővárosban. Összehasonlításként: a szegedi diákbérlet havonta 4 ezer forint, a budapesti pedig 3450.
De a vidéki nagyvárosokhoz képest sem túl jó a helyzet. Pécsen nincs troli és villamos sem, de 76 buszjárat közlekedik. Ez a baranyai megyeszékhelyen 7300 forintba kerül, diákoknak és nyugdíjasoknak pedig 3900.
Debrecenben 70 járat közlekedik: Szegeden kívül ez az egyetlen vidéki nagyváros, ahol troli és villamos is jár. Itt 4300 a felnőttbérlet, míg a kedvezményes 3800 forint. Vonalak számában a cívisvárost Győr követi, ott 59 járatot vehetnek igénybe 5600 forintért, diákok pedig 2200 forintért. Szegedhez viszonyítva csak Kecskeméten van kevesebb útvonal, de ott 41-ért 4520 forintot kell fizetni – létezik egyvonalas bérlet is, ez 3700 forintba kerül, a tanulóbérlet pedig 1570 forint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.