Közélet

Posztapokaliptikus filmet is forgathatnának Szeged elhagyatott pályaudvarán

Posztapokaliptikus filmet is forgathatnának Szeged elhagyatott pályaudvarán

2018. július 5., csütörtök
Posztapokaliptikus filmet is forgathatnának Szeged elhagyatott pályaudvarán

Múlt héten az Árvízi emlékműnél tartottunk terepszemlét, majd miután visszafelé indultunk, egy nagy szemétrakásra lettünk figyelmesek az Állomás utcánál. A gazzal benőtt út felől döglegyek tucatjai erőteljes ürülékszag kíséretében szállingóztak a parkoló felé. Mivel az emlékmű esetében is így bukkantunk hajléktalantanyára, így most is elindultunk az orrfacsaró bűz forrása felé, annak reményében, hátha találunk egy újabb szégyenfoltot. Találtunk, méghozzá nem is akármilyet.

Szeméthegyek, leégett raktárak, és a gazdzsungelben megbújó állomás

Az utca elején a behajtani tilos tábla alatti kiegészítő felirat figyelmeztet, hogy a MÁV Zrt területére lépünk. A kalandunk kezdetén először egy leégett raktár épületbe botlottunk, amit jobbára illegális szemétlerakóként használnak. Feri körbefotózta az épületet, majd folytattuk utunkat az üvegszilánk rengetegben – az épület összes ablakát betörték, és az üvegszilánkok a szélrózsa minden irányában szétszóródtak.

Az üvegszilánkokkal körülvett lepusztult raktárépületet évekkel ezelőtt sorsára hagyták. (Fotó: Kovács Ferenc)

A kormos raktárépület után egy még nagyobb és még lepusztultabb tárolót találtunk, amit szemmel láthatóan az elmúlt 20 évben csak a „grafittizők” gondoztak. Körülbelül 150 métert tehettünk meg a bejárattól, amikor Feri a két raktár közt felfedezett egy gazzal benőtt ösvényt. Rövid tanakodást követően úgy döntöttünk, hogy ha már ennyit jöttünk, akkor ne álljunk meg itt, hanem folytassunk utunkat az ismeretlen ösvény felé. Miután áthámoztuk magunkat a kisebb fajta dzsungelen, elképesztő látvány tárult elénk: ott állt a Tisza pályaudvar, amely jól láthatóan hatalmas harcot vív a természettel, ugyanis a vadon minden erővel próbálja visszafoglalni azt, ami egykor az övé volt.

A hatvágányos pályaudvart fokozatosan visszahódítja a természet. (Fotó: Kovács Ferenc)

Olyan érzésünk támadt, mintha egy poszt apokaliptikus film forgatásába csöppentünk volna. A gazzal benőtt sínek közt járva az a kérdés fogalmazódott meg bennem, hogy vajon mekkora élet lehetett itt a század forduló előtt, a legboldogabb békeidőkben, és most pedig egyáltalán hány szegedinek van tudomása erről a helyről. Sokan talán akkor hallottak először a Tisza pályaudvarról, amikor egy évvel ezelőtt

nagyszabású rendőrségi akció keretein belül hullák után kutattak a területen.

Pedig egykor pezsgő élet volt itt.

A pályaudvar fénykora és hanyatlása

Májusban az

újszegedi vasútállomásról szóló cikkünkben

megemlítettük, hogy az 1944-ben visszavonuló német csapatok felrobbantották a vasúti hidat és ezáltal az állomás hanyatlásnak indult. Nos, a szegedi oldalon fekvő Tisza Pályaudvar sorsát is negatívan befolyásolta a robbantás - az állomás az évtizedek alatt az enyészetté vált, de azért két sínpár és egy emléktábla emlékeztet minket arra, hogy egykor itt állt Európa legmodernebb vasúti átkelője.

Az Állomás utcában két csonka sínpár emlékezteti az erre járókat, hogy egykor itt állt Európa legkorszerűbb vasúti hídja. ( Fotó: Kovács Ferenc)

A Tisza pályaudvarnak még a második világégést követően is volt egy fellendülése, ugyanis 1975-ig itt volt a 760 milliméter nyomtávú vasút központja, fűtőháza. Az állomásra egykoron villamos is vezetett, a 6-os járat a Dugonics térről, később a mai Mars térről azonban a járat 1966-ban megszűnt, és a kisvasút 1975-ös bezárása után nem maradt személyi forgalom a pályaudvaron. Azóta a teherpályaudvar gyakorlatilag kihasználatlanul áll. Az állomáson az M43-as autópálya építésekor, utoljára 2010-ben volt számottevő forgalom, akkor egymást érték az anyagvonatok. Valamikor a Rola-terminál is itt működött (a berendezések még megvannak), ám a belvároson áthaladó erős kamionforgalom miatt, főként a környéken lakók tiltakozását követően a terminál Kiskundorozsmára települt át. Az autópálya átadása óta csend honol a területen, és a természet szépen lassan visszafoglalja a szebb napokat látott pályaudvart.

A híd lehet a megoldás

Akárcsak az újszegedi vasútállomáshoz hasonlóan, a Tisza pályaudvar további sínylődésének is az új Tisza-híd vethet véget. Ugyanis ha megépül emlegetett vasúti átkelő, akkor a Tisza pályaudvar területén vezetnék át Szegedről Újszegedre a vonatokat és ezáltal hasznosítva lenne a szóban forgó terület. Adéli híd megépítését tartalmazó projekt 2016 januárjában zöld utat kapott, és várhatóan 2022-re valósul meg 60 milliárd forintból.

A Bécsi körutat és az újszegedi Temesvári körutat összekötő hídon, kétszer egysávos közút, egyvágányos vasút, járda és kerékpárút lesz majd. (Látványterv: magyarepitok.hu)

Kovács Ferenc képgalériája:

(forrás:http://iho.hu/hir/bontjak-a-szegedi-tiszai-palyaudvart-111119 http://iho.hu/hir/mi-lesz-veled-tisza-palyaudvar-130315)

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.