
A télies útviszonyok között a biztonság az elsődleges szempont. Ezért a felelős gumicsere nem tűr halasztást, életeket menthet.

Szeged környékén, ahol a fagyos, párás tél gyakran csúszós reggeleket hoz, a szezonális gumicsere kérdése sokkal több, mint egyszerű kényelem: kritikus biztonsági kérdés és pénzügyi kockázat. Bár a magyar KRESZ jogi értelemben nem teszi kötelezővé a téli gumi használatát – és megelégszik az 1,6 milliméteres minimális profilmélységgel –, a műszaki fizika és a környező országok szigorú szabályai mást diktálnak. A szakmai konszenzus a 7°C körüli hőmérsékleti határt jelöli ki: ez alatt a nyári gumi anyaga megmerevedik, jelentősen rontva a tapadást, ami a fékút drámai megnövekedéséhez vezet.

A mai magyar autósok abroncsstratégiájának megértéséhez vissza kell tekinteni a rendszerváltás előtti időszakra.
A szocializmus tervgazdálkodása és a krónikus termékhiány (hiánygazdaság) idején, a Trabantok és Wartburgok tulajdonosai gyakran nem a biztonsági előírások, hanem a puszta elérhetőség alapján tudtak abroncshoz jutni.
Míg Nyugaton már a 70-es, 80-as években megszokott volt a szezonális váltás, a keleti blokkban gyakran kényszerből használták ugyanazt a nem optimalizált abroncsot egész évben. Ez a történelmi kényszer szülte azt a mentális örökséget, amely szerint „régen is jó volt télen a nyári gumi, csak óvatosan kellett menni”.
A szegedi autósoknak, akik gyakran kelnek útra külföldre, tisztában kell lenniük a kettős jogi normával. Magyarországon a téli gumi jogi definíciója szerint az csak 4 milliméter feletti profilmélység esetén minősül téli guminak, noha az általános forgalomban tartás minimális küszöbe mindössze 1,6 mm.
Ez a 4 milliméteres határ a biztonsági küszöb, amely felett a téli abroncs még hatékonyan tudja eltávolítani a havat és a latyakot.
Ausztriában és Romániában viszont, ami a szegedi agglomeráció számára gyakori úti cél, a téli gumi használata télies útviszonyok esetén kötelező. A szabályszegésért ott súlyos bírság jár, és ami a legnagyobb kockázat, baleset esetén a biztosító megtagadhatja a kifizetést, hivatkozva a közreható gondatlanságra.
A független tesztek – mint amilyeneket az ADAC is végez – számszerűsítik azt a biztonsági kompromisszumot, amit a sofőrök vállalnak a szezonális gumicsere elkerülésével. A legkritikusabb különbség jeges útfelületen jelentkezik: a legjobb négyévszakos abroncs is akár 5 méterrel hosszabb fékutat eredményezhet, mint a dedikált téli gumi.
Ez az 5 méter, ami nagyjából egy személyautó hossza, vészhelyzetben a különbséget jelenti a teljes megállás és a súlyos ütközés között. Ha a téli gumival szerelt autó az akadály előtt megáll, a négyévszakos abroncs még mindig 15–20 km/h sebességgel ütközhet. Ezt a tényt mérlegelve a megtakarított szervizköltség eltörpül a potenciális baleset anyagi és személyi következményei mellett.
A teljes üzemeltetési költség (TCO) a négyévszakos abroncsok fő vonzereje az évi mintegy 70 000 Ft-os megtakarítás a gumiszervizek szezonális csere- és tárolási díjain. Azonban a négyévszakos gumi kompromisszumos, lágyabb anyaga nyári hőségben akár 50 százalékkal gyorsabban kopik, mint a dedikált nyári abroncs. Ennek eredményeként a 15 000 kilométer feletti éves futásteljesítménnyel rendelkező autósoknál a gyorsabb csere szükségessége miatt a kezdeti pénzügyi előny eltűnik.
A négyévszakos gumi valójában csak az évi 10 000 km alatti, főként városi forgalomban közlekedőknek gazdaságos.
A gumicsere kihagyásával elért rövid távú pénzügyi megtakarítás súlyos biztonsági kockázattal és a külföldi utazások esetén komoly jogi, valamint biztosítási következményekkel járhat. A felelős autós abroncsstratégiájának középpontjában a 4 milliméteres profilmélység kritikus biztonsági küszöbként való kezelése kell, hogy álljon, különösen a dél-alföldi, gyakran fagyos és ködös útviszonyok között. A választás nem pusztán pénzkérdés, hanem a kockázat tudatos menedzselése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.