Szeged

Rendszerváltás öröksége: A téli gumicsere kényszer vagy felelősség Szegeden?

Rendszerváltás öröksége: A téli gumicsere kényszer vagy felelősség Szegeden?

A télies útviszonyok között a biztonság az elsődleges szempont. Ezért a felelős gumicsere nem tűr halasztást, életeket menthet.

Juhász Viktor
2 órája
Fotó: kemma.hu
Rendszerváltás öröksége: A téli gumicsere kényszer vagy felelősség Szegeden?

Szeged környékén, ahol a fagyos, párás tél gyakran csúszós reggeleket hoz, a szezonális gumicsere kérdése sokkal több, mint egyszerű kényelem: kritikus biztonsági kérdés és pénzügyi kockázat. Bár a magyar KRESZ jogi értelemben nem teszi kötelezővé a téli gumi használatát – és megelégszik az 1,6 milliméteres minimális profilmélységgel –, a műszaki fizika és a környező országok szigorú szabályai mást diktálnak. A szakmai konszenzus a 7°C körüli hőmérsékleti határt jelöli ki: ez alatt a nyári gumi anyaga megmerevedik, jelentősen rontva a tapadást, ami a fékút drámai megnövekedéséhez vezet.

A felelős gumicsere nem tűr halasztást, életeket menthet. (Fotó: kemma.hu)
A felelős gumicsere nem tűr halasztást, életeket menthet. (Fotó: kemma.hu) 

Miért küzd még ma is a gumicsere elfogadása a Dél-Alföldön?

A mai magyar autósok abroncsstratégiájának megértéséhez vissza kell tekinteni a rendszerváltás előtti időszakra. 

A szocializmus tervgazdálkodása és a krónikus termékhiány (hiánygazdaság) idején, a Trabantok és Wartburgok tulajdonosai gyakran nem a biztonsági előírások, hanem a puszta elérhetőség alapján tudtak abroncshoz jutni. 

Míg Nyugaton már a 70-es, 80-as években megszokott volt a szezonális váltás, a keleti blokkban gyakran kényszerből használták ugyanazt a nem optimalizált abroncsot egész évben. Ez a történelmi kényszer szülte azt a mentális örökséget, amely szerint „régen is jó volt télen a nyári gumi, csak óvatosan kellett menni”. 

Négy milliméter a döntő különbség

A szegedi autósoknak, akik gyakran kelnek útra külföldre, tisztában kell lenniük a kettős jogi normával. Magyarországon a téli gumi jogi definíciója szerint az csak 4 milliméter feletti profilmélység esetén minősül téli guminak, noha az általános forgalomban tartás minimális küszöbe mindössze 1,6 mm. 

Ez a 4 milliméteres határ a biztonsági küszöb, amely felett a téli abroncs még hatékonyan tudja eltávolítani a havat és a latyakot. 

Ausztriában és Romániában viszont, ami a szegedi agglomeráció számára gyakori úti cél, a téli gumi használata télies útviszonyok esetén kötelező. A szabályszegésért ott súlyos bírság jár, és ami a legnagyobb kockázat, baleset esetén a biztosító megtagadhatja a kifizetést, hivatkozva a közreható gondatlanságra.

Az 5 méteres vészfékezési kockázat

A független tesztek – mint amilyeneket az ADAC is végez – számszerűsítik azt a biztonsági kompromisszumot, amit a sofőrök vállalnak a szezonális gumicsere elkerülésével. A legkritikusabb különbség jeges útfelületen jelentkezik: a legjobb négyévszakos abroncs is akár 5 méterrel hosszabb fékutat eredményezhet, mint a dedikált téli gumi. 

Ez az 5 méter, ami nagyjából egy személyautó hossza, vészhelyzetben a különbséget jelenti a teljes megállás és a súlyos ütközés között. Ha a téli gumival szerelt autó az akadály előtt megáll, a négyévszakos abroncs még mindig 15–20 km/h sebességgel ütközhet. Ezt a tényt mérlegelve a megtakarított szervizköltség eltörpül a potenciális baleset anyagi és személyi következményei mellett.

A szervizköltség megtakarítása, de gyorsabb kopás

A teljes üzemeltetési költség (TCO) a négyévszakos abroncsok fő vonzereje az évi mintegy 70 000 Ft-os megtakarítás a gumiszervizek szezonális csere- és tárolási díjain. Azonban a négyévszakos gumi kompromisszumos, lágyabb anyaga nyári hőségben akár 50 százalékkal gyorsabban kopik, mint a dedikált nyári abroncs. Ennek eredményeként a 15 000 kilométer feletti éves futásteljesítménnyel rendelkező autósoknál a gyorsabb csere szükségessége miatt a kezdeti pénzügyi előny eltűnik. 

A négyévszakos gumi valójában csak az évi 10 000 km alatti, főként városi forgalomban közlekedőknek gazdaságos.

A gumicsere kihagyásával elért rövid távú pénzügyi megtakarítás súlyos biztonsági kockázattal és a külföldi utazások esetén komoly jogi, valamint biztosítási következményekkel járhat. A felelős autós abroncsstratégiájának középpontjában a 4 milliméteres profilmélység kritikus biztonsági küszöbként való kezelése kell, hogy álljon, különösen a dél-alföldi, gyakran fagyos és ködös útviszonyok között. A választás nem pusztán pénzkérdés, hanem a kockázat tudatos menedzselése.

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.