Közgyűlési interpellációban intéz fogós kérdéseket a hivatali gépkocsival villamosnak ütköző szocialista alpolgármesternek a KDNP elnök-frakcióvezetője.
Haág Zalán interpellációjában – melyet a pénteki közgyűlési ülésen szóban is ismertetni kíván – úgy fogalmaz: „sajtóhírek szerint” Szentgyörgyi Pál „október 12-én egy önkormányzati tulajdonú gépkocsival balesetet okozott a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) villamosával karambolozva”. Rendőrt nem hívtak – folytatja a kereszténydemokrata politikus, az alpolgármester állítólag sietve távozott a helyszínről, a közlekedési társaság helyszínelőinek vizsgálatáról pedig ellentmondó hírek jelentek meg. Mivel a Szentgyörgyi által vezetett gépkocsi önkormányzati tulajdonban van és egy önkormányzati cég tulajdonában álló járművet és ezen utazó szegedieket is érintette a baleset, fontos, hogy a helyi közvélemény megnyugtató válaszokat kapjon az ügyben – írja Haág, aki ezért arra kéri a gazdasági alpolgármestert, az ellentmondásos híradások tisztázása és az esetlegesen azóta ismertté vált tények ismerete birtokában válaszoljon kérdéseire.
A kereszténydemokrata elnök-frakcióvezető az alábbi kérdésekre vár tehát választ. Fogyasztott-e Szentgyörgyi Pál alkoholt a balesetet megelőző 24 órában? Ha igen, mikor és mennyit? Azonnal elismerte-e a helyszínen (szóban vagy írásban) a saját felelősségét, vagyis hogy a baleset az ő hibájából következett be? Meg tudott-e győződni arról, hogy a villamos utasai közül senki sem sérült meg? Mennyi idő elteltével hagyta el a baleset helyszínét? Igaz-e, hogy a Szegedi Közlekedési Társaság költségén távozott a helyszínről, és hogy az általa vezetett autót szintén az SZKT költségén szállították el? Ha igen, ez mekkora költséggel járt? Ha nem, kinek a költségén történt mindez, és tudomása szerint ez mekkora összegbe került? A biztosító kárszakértője mekkora összegű kárt állapított meg a személygépkocsi, illetve a villamos esetében? A kárt mekkora arányban, illetve összegben fedezi a kötelező felelősség- illetve casco biztosítás? A baleset miatt mekkora összeggel emelkedik a jövőben az önkormányzati gépkocsiflotta casco-, illetve kötelezőfelelősség-biztosításának éves díja? Szentgyörgyi mint a baleset okozója kifizeti-e a biztosítási önrészt, az eddigi és ez utáni biztosítási díjtétel közötti különbözetet, illetve az SZKT azon költségeit, melyek az alpolgármester és az általa vezetett gépkocsi elszállításának költségeit jelentették, vagy elvárja, hogy – akárcsak az általa vezetett gépkocsi működését, üzemanyagköltségét és biztosítását is – a szegedi adófizetők finanszírozzák?
Szentgyörgyi Pálnak a közgyűlés előtt kell majd válaszolnia pénteken Haág Zalán interpellációjára.
Az október 12-i baleset krónikája
Ami az előzményeket illeti: az ügyet feltáró és nyilvánosságra hozó SZEGEDma.hu, majd portálunk nyomán a helyi és az országos sajtó is megírta, október 12-én a Boldogasszony sugárút és a Liliom utca sarkán hajtott a nagyállomás felé tartó villamosba hivatali autójával Szentgyörgyi Pál.. Az esethez nem hívtak rendőrt, ráadásul az illetékesek napikig mélyen hallgattak a történtekről. „Csak azért kellett volna rendőrt hívnom, mert politikus vagyok?” – értetlenkedett később a Délmagyarországnak az alpolgármester, akinek – jegyeztük meg – már bőven van akkora politikai múltja és rutinja, hogy tudja a választ saját (költői) kérdésére: saját szerepének tisztázása miatt lett volna erre szükség egy ilyen „zúzós” balesetnél.
A szocialista politikus portálunknak egyébként először koccanásról beszélt, míg a Délmagyarországnak annyit jegyzett meg, az ütközésnél a „Škoda motorházteteje és bal lámpája rongálódott meg”. A Fidesz első cikkünk megjelenését követően úgy fogalmazott, az 50-es évek kommunista módszertana szerint akarták eltussolni a balesetet a város illetékesei, egyben rákérdezett, igaz-e az a hír, hogy 2-2,5 millió forintra rúgnak a javítási költségek, azaz a gazdasági totálkár alsó határát súrolják. Válasz nem érkezett az alpolgármester vagy a városháza részéről, így Nógrádi Tibor, a Fidesz szegedi elnök-frakcióvezetője és portálunk egyik munkatársa helyszíni szemlén tekintette meg a javítás alatt álló autót az egyik szegedi műhelyben.
Ahogy korábban megírtuk, a szerviz munkatársa (tehát nem a vezetője, de ezt nem is állítottuk) ott a helyszínen kollégánk előtt a politikusnak megerősítette az értesülést: valóban 2,5 millió forintot is elérheti a hivatali autó rendbe tétele az elemek cseréjével, fényezéssel, festéssel, kvázi a gazdasági totálkár határától beszélünk. Kiszakadt ugyanis a bal első futómű, szétzúzódott a lökhárító bal oldala, ripityára tört a bal első fényszóró, valamint összeroncsolódott a bal első sárvédő, a bal első ajtó és a küszöb is – a sérüléseket a fideszes képviselő és munkatársunk is szemügyre vette.
A Fidesz szegedi alapszervezete mindezek tükrében közleményben szólította fel lemondásra Szentgyörgyi Pált. „Azt nem tudjuk, hogy Szentgyörgyi Pál alpolgármester úr az október 12-i közlekedési balesete idején ittasan vezetett-e, ezért kellett-e Majó-Petri Zoltán SZKT-igazgató úrnak gyorsan kimenteni a bajból. Azt viszont tudjuk és állítjuk, hogy miután nem sikerült eltitkolni a balesetet, Szentgyörgyi Pál hazudott. Koccanásnak állította be a történteket (Forrás: SZEGEDma.hu, 2016.10.20.), ellenben a Szeged város tulajdonában lévő gépkocsi futóműve kiszakadt, és több mint kétmilliós kár keletkezett, megközelíti a totálkár határát. (Szentgyörgyi Pál elmondása szerint a Škoda motorházteteje és bal lámpája rongálódott meg. Forrás: Delmagyar.hu, 2016.10.21.) A Fidesz szegedi alapszervezete követeli, hogy Botka László polgármester úr vizsgálja ki az eset körülményeit, bontsa ki az igazság minden részletét, az átláthatóság, transzparencia szellemében hozza nyilvánosságra a kár valódi összegét, illetve a hivatali gépjárművek működtetésének szabályait, és kezdeményezze a hazugságon ért alpolgármester leváltását” – áll a nyilatkozatban.
Az alpolgármester a Délmagyarországnak nyilatkozott ismét, mégpedig annyit: nem kárszakértő, nem tudja ránézésből megállapítani a kár értékét, és hozzátette: az önkormányzat még nem kapta meg a hivatalos kárszakértői véleményt. Az érintett autószerviz pedig úgy magyarázkodott, ők nem adhatnak ki információt harmadik félnek, így Nógrádi Tibor és cikkünk adatai szerintük „légből kapottak”.
A 888.hu portál mindeközben „Óriási botrány van kibontakozóban a szegedi MSZP körül” címmel tett közzé összeállítást a továbbra is számos kérdést felvető kínos ügyről.
A jogi bizottság Fidesz-KDNP-s delegáltjai rendkívüli ülést is kezdeményeztek a baleset részleteinek és körülményeinek kivizsgálására, ám a testület végül nem tárgyalta az ügyet, a baloldali többség arra hivatkozva nem engedte napirendre vételét, hogy a kezdeményezők nem nyújtottak be írásos előterjesztést, csak szóban akarták ismertetni javaslatukat.