Írjon nekünk

Közélet

Mi lesz veled, franciahögyi midibusz? + FOTÓK

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/gaalbernadett.jpg

Megjelent:

e_busz01_gs

Merre menjen, mikor menjen és menjen-e egyáltalán tovább az eddig csak tesztüzemben közlekedő Franciahögy midibusz? Lakossági fórumon vitatták az elektromos minijárat jövőjét. A környék lakosságának jelentős része szeretné, ha lenne, viszont van, aki kitiltaná utcájából.

“A közszolgáltatás alapfeltétele a köz kiszolgálása, ezt csak úgy tudjuk maradéktalanul teljesíteni, ha meghallgatjuk a lakosság véleményét, és azt beépítjük a kialakításba” – ütötte fel a szerdai fórum témáját Tóth István Tibor, a Szegedi Közlekedési Társaság igazgatója. Mintegy két tucat ember jött el az Arany János-iskolába, és emelte fel szavát a midibusz mellett; kisebb vita is kialakult (erről később), és úgy tűnik: a nagy többség szájíze szerint alakultak az események: lesz tömegközlekedés az eddig ellátatlan területen.

A Rókusi körút, Kossuth Lajos sugárút, Berlini körút és Csongrádi sugárút által határolt városrészben jelen pillanatban nincs tömegközlekedés. A mintegy 1,8 km átmérőjű sugarú körben körülbelül 20 ezer ember lakik, többségüknek pedig 800-900 métert is gyalogolniuk kell a legközelebbi busz-, troli- és villamosmegállóig, ha el akarnak jutni a belvárosba. A helyzet orvoslására egyébként már 2002-ben is készültek tervek – hívta fel a figyelmet Kalmár Ferenc Fidesz-KDNP-s önkormányzati képviselő -, azonban a megoldhatatlannak tűnő közlekedési (át)szervezések miatt egészen mostanáig a levegőben lógott a megoldás. Ez év márciusában megszületett az ötlet: két hónapra próbaüzembe állítják az elektromos, néhány férőhelyes úgynevezett midibuszokat, tesztelve ezzel mind az utazóközönséget, mind pedig a franciahögyi tömegközlekedés népszerűségét.

SZS20140618_franciahogyi_lakossagi_forum_006

Mi ez? Betegszállító?

“A buszmegállóban kérdezték tőlem, hogy mi ez”, “Ismerőseim azt hitték, hogy ez valamiféle betegszállító”, “Már az utcán találkoztam vele, azt sem tudtam, hogy lesz ilyen” – fogalmazták meg sorra kritikáikat a lakosok. Nem harangozták be kellőképpen, nem lehetett tudni, mikor jár, honnan indul, és hová tart, a busz elején csak egy táblácska hirdette: tesztüzem. A fórumon elhangzottak szerint sokan fel sem mertek rá szállni, mert nem tudták, miféle (egyébként ingyenes) járat állt a Tesco-parkolóban. Kihasználatlan volt, ezt az SZKT oldaláról is elismerték, de mint mondták, a sajtóban megjelent információkon és lakossági fórumokon túl nem volt lehetőségük intenzívebben hangsúlyozni a busz háza táján történteket. Azzal érveltek, a midi tesztjellegéből adódóan nem kaphatott menetrendet, sem pedig figyelemfelkeltő hirdetőtáblát.

Azt azonban senki sem vitatta, hogy Franciahögynek szüksége van a buszra, a lakosok a kezdeti döccenők ellenére is örömmel tekintenek a fejlesztés elé. Sőt, aki tudta, kihasználta a két hónapos tesztidőszakot, és meg volt elégedve vele. A szegediek ötleteket is hoztak magukkal a fórumra: az egyik férfi szerint a Klapka téren, a régi játszótér elbontásával ki lehetne alakítani egy plusz megállót, egy hölgy pedig úgy gondolta, az Árvíz utca lenne a legalkalmasabb útvonal. Előbbi hozzászólást az SZKT némi módosítással látszólag megfogadja, utóbbit viszont biztosan elvetik, hiszen annyira szűk az út, hogy nem bírja el egy busz szélességét.

Szellemjárat lett volna a midi?

Nem telt bele sok idő, megérkezett az első ellenvélemény. Az egyik hölgy szerint a midi-szellemjáratra semmi szükség, ezt pedig mi sem bizonyítja jobban, mint a kihasználatlan tesztüzem. A Körtöltés utca lakójaként a sérülékeny magánházakra és a zajra panaszkodott: az út forgalma miatt repedeznek a falak, ugrálnak a kávéscsészék a polcokon. “Nem tudjuk arrább vinni a házainkat, ha pedig behozzák az utcába ezeket a nehéz aksival működő járatokat, akkor további házak rongálódnak meg” – majd úgy folytatta, kortól függetlenül bárki képes 200-300 métert sétálni, ha be akar jutni a belvárosba: ezzel hevesebb hangvételű vitába torkollott a fórum.

Kalmár Ferenc azzal igyekezett megnyugtatni, hogy a tömegközlekedés e szakaszon történő bevezetése előtt mindenképpen figyelembe veszik az utak állapotát. Várhatóan a Jakab Lajos utca, valamint a Francia utca Hunyadi téri szakasza is újra lesz aszfaltozva. “Hogy mindehhez mennyi pénzre lesz szükség, azt akkor tudjuk meg, amikor elkezdjük feltárni ezeket a szakaszokat. Maradjunk abban, hogy készüljön egy terv – minél hamarább – az ügyben, tanulmányozzuk az egyéb lehetséges megoldásokat.”

SZS20140618_franciahogyi_lakossagi_forum_001

Így nézne ki az igazi

A Körtöltés utcai teleptől, a Makkoserdő soron át a Csongrádi sugárúton keresztül a Lugas utcáig lenne célszerű kialakítani a járat útvonalát. A troli (merthogy a tervek szerint az lesz) 6 és 20 óra között közlekedne, s minden bizonnyal részben a jelenlegi 9-es menetrendje bánná a fejlesztést. Szólóméretű önjáró troli, plusz további három megálló kialakítása, a kisebb utcák fekvőrendőreinek elbontása (Tündér utca), utcai kivilágítás – mindezek szükségesek Gombos Ferenc, az SZKT közlekedésszervezője szerint.

Mikor lesz ebből közlekedés?

Elsősorban pénz kérdése, nem lehet előre megjósolni. Gyimesi László (Fidesz-KDNP) városfejlesztési tanácsnok, az SZKT felügyelőbizottság elnöke úgy fogalmazott, már vizsgálják a menetrend szerinti járat költségoldalát, viszont egy Szeged méretű városban ez csak szándék kérdése lehet. Az előkészületi tervekre egyébként 3-4 millió forintos árajánlat érkezett.

A szerdai fórumon a hallgatóság soraiban részt vett Haág Zalán Fidesz-KDNP-s belvárosi önkormányzati képviselő is.

Hírzóna

Aba-Novák Vilmos képeiből nyílik kiállítás Makón

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/gaalbernadett.jpg

Megjelent:

Szerző:

Álarc nélkül címmel, a magyar kultúra napján.

Tovább olvasom

Közélet

Fordulat a Czeglédy-perben: újabb bíró szállt ki elfogultság miatt

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/gaalbernadett.jpg

Megjelent:

Szerző:

Korábban már kérték a kizárását.

Tovább olvasom

Közélet

Sapka, sál, ködlámpa – óvatosabban kell vezetni a rossz látási viszonyok közt

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/gaalbernadett.jpg

Megjelent:

Szerző:

Bizonyos esetekben csak rontja a helyzetet a ködlámpa.

Tovább olvasom

Aktuál