Egyetem

Vizsgálatot indít az oktatási jogok biztosa a szegedi cigányozó tanárok ügyében

Vizsgálatot indít az oktatási jogok biztosa a szegedi cigányozó tanárok ügyében

2008. október 17., péntek
Vizsgálatot indít az oktatási jogok biztosa a szegedi cigányozó tanárok ügyében

Vizsgálatot indít az oktatási jogok biztosa azoknak a roma diákokat segítő mentorprogramban résztvevő szegedi tanároknak az ügyében, akik egy közösségépítő portálon cigányoztak.

A Délmagyarország című napilap a hét közepén írt arról, hogy egy közösségépítő portálon felelőtlenül cigányoztak azok a szegedi tanárok is, akik egy, a roma diákokat segítő mentor program résztvevői. A tanárok azt hitték, nem nyilvános fórumon jelennek meg a szövegeik.

Aáry-Tamás

Lajos pénteken az MTI kérdésére elmondta: azt kívánja megvizsgálni, hogyan történhetett, hogy éppen azok a tanárok viszonyulnak a roma gyerekekhez ilyen módon, akik tudomása szerint részt vettek abban az együttes munkában, amit a szegedi önkormányzat azért kezdeményezett, hogy ne alakuljanak ki roma gettók, elkülönült iskolák. Aáry-Tamás Lajos hangsúlyozta: súlyos vétket követtek el a pedagógusok. Ha nem bírják ki, hogy ilyen jelzőkkel illesék ezeket a gyerekeket és családjaikat, akkor nem kell tanárnak menni, "el kell menni erről a pályáról" - fűzte hozzá. Aáry-Tamás Lajos azt mondta, hogy praxisa során még nem találkozott pedagógusok részéről ennyire otromba, durva szóhasználattal, mint amivel most a roma diákokat illették. Mint megjegyezte: a tanárokat alkalmazó iskolák fenntartói már elindították a fegyelmi vizsgálatokat, és nagyon bízik benne, hogy a szankciók az elkövetés súlyának megfelelőek lesznek. Az ő vizsgálata figyelemfelhívás is, hogy mit is jelent a közszolgálat - mondta. "A közoktatás közpénzekből működtetett közszolgáltatás. A pedagógusok közszolgák, akiknek elsődleges kötelezettsége, hogy többoldalúan, tárgyilagosan oktassák, neveljék a diákokat. Közszolgaként vállalniuk kell azt, hogy ha az oktatás területén valamilyen feszültség jelentkezik, akkor ennek kezelésében részt vesznek" - fejtette ki a biztos. A napilap írásában beszámolt arról, hogy olyanok is vannak köztük, akiknek azért kreáltak általános iskolai állást, hogy mentorként segítsenek beilleszkedni új iskoláikban a volt "mórás" roma tanítványaiknak. Az iskolát az előző tanévben azért zárták be, hogy megszűnjön az elsősorban roma diákokat oktató intézmény különállása, a diákokat a város 11 iskolájába irányították néhány egykori tanáruk kíséretében. Rájuk azért volt szükség, hogy mentorként továbbra is segíthessék tanítványaik fejlődését, végtére is ők ismerik legjobban a gyakran többszörösen hátrányos helyzetű diákokat. A szegedi deszegregációs program - a vásárhelyivel együtt - azóta országosan is jó hírre tett szert. Az újság megkereste az egyik érintett tanárnőt, aki - miután szembesítettek a nyilvános levelezés tartalmával - úgy nyilatkozott, hogy ők "csak átvették" más fórumozók szóhasználatát, amikor orknak, norvégnak, tücsöknek, cigónak, c-nek nevezték szövegeikben a romákat. Egy másik érintett szerint butaság volt a cselekedetük. A szegedi önkormányzat oktatási irodájának vezetője,

Kardos János

erre úgy reagált, hogy több tízmillió forintért létesítettek 16 és fél álláshelyet az egykori iskola volt pedagógusainak. Ha úgy tetszik, azért van állásuk a nagyvárosban - ahol 500 pedagógusnak egyébként nincs munkahelye -, hogy a roma tanulókat segítsék. Ha beigazolódik, hogy valóban éppen a mentorként működő pedagógusok képesek ilyen szövegeket megfogalmazni, akkor ezzel máris bebizonyították saját alkalmatlanságukat. Arról is tájékoztatott, hogy a fenntartó önkormányzat intézkedése nyomán fegyelmi vizsgálatok indulnak azokban az iskolákban, ahol a fórumozó volt mórás tanárok tanítanak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.