Kultúra

Szabadtéri: világok találkozása a Dóm téren

Szabadtéri: világok találkozása a Dóm téren

2008. július 23., szerda
Szabadtéri: világok találkozása a Dóm téren

Fotók: Gémes Sándor

Már csak két éjnek kell eltelnie, hogy eljöjjön Szegeden a szabadtéri "Szentiván éj". Körülbelül két órányi zene 14 perc prózával - ezt ígérték az alkotók a tegnapi közönségtalálkozón, melyet már megszokott módon Herczeg Tamás Reök-igazgató vezetett a Reök átriumában.

Nem

Shakespeare

hazájában jutott eszébe neves művészeknek, hogy a nagy drámaíró Szentivánéji álomjából musicalt írjanak: három olyan hazai kiválóság, mint a rendező

Kerényi Miklós Gábor

(alsó képünkön

középen)

, a zeneszerző

Szakcsi Lakatos Béla

(alsó képünkön balra)

és a szövegíró

Müller Péter Sziámi

(alsó képünkön jobbra)

munkája nyomán a szabadtéri színpad hamarosan készen áll az ősbemutatóra. A figyelmes olvasó már több helyen találkozhatott azzal, hogy mint ahogyan akkoriban Shakespeare is társulata számára egy jellemző arcra és karakterre írta a szerepeket, úgy ez a darab a Budapesti Operettszínház színészeire íródott. Mint a közönségtalálkozón megtudtuk, a három alkotót elkísérte a munka mindenhova: Müller Péter Sziámi például arról beszélt, hogy római útján is felhívták, hogy mi lenne, ha egy rész másként szólna a darabban...

Súgjon a zene és a történet

„Engem színházilag és gondolkozásilag is izgat valami újnak a létrehozása, az, ha bizonyos dolgokat újra tudunk fogalmazni" - mondta Kerényi Miklós Gábor. „Amikor nem magamnak alkotok, szeretek úgy szöveget írni, hogy megvan a zene, és tudom, hogy miről fog szólni a dal. Ilyenkor súgjon a zene és a történet, és ettől olyan izgalmas a dolog" - osztotta meg a közönséggel a műhelytitkot Müller Péter Sziámi, aki immár a tizedik musicaljében működik közre. A szövegíró szerint a Szentivánéji álom musicalként született abban az értelemben, hogy a legősibb magja a zene volt. „A költészet zene, zenei alapú, a Szentivánéji álom pedig Shakespeare egyetlen olyan darabja, amely elsősorban költői anyag, egy hatalmas sodrású vers. Nem a történetet nézik az emberek, hanem inkább a zenéjére hangolódnak rá. Úgy érzem, a mai ember zenei nyelvén a shakespeare-i hagyomány újraértelmeződött, és nekem csak meg kellett hallanom benne a szöveget. Én nem írtam tehát, meghallottam" - mondja a dalok szövegírója.

Világok találkozása

A darab műfaja: világmusical. „Azon igyekeztünk, hogy ez az ember zenéje legyen. Az ember zenéje nagyon fontos a huszonegyedik században, a globális világban is. Ebben a darabban az emberek népzenéje, a világ népeinek a népzenéje szól: spanyol, török, román, indiai, cigány népzenék, és mellettük ott van a popzene, a dzsessz és a klasszikus zene

Monteverditől

Kurtág Györgyig

- ezen az úton próbáltam a zenét megszerezni" - árulta el Szakcsi Lakatos Béla, és hozzátette: a darabban élete egyik legjobb munkáját látja. A zenei „crossover", a zenék egymásra hatása mellett Müller Péter Sziámi a világmusical egy másik értelmezését is hangsúlyozta: „Én amikor először kimondtam ezt a műfajt, akkor azt éreztem, hogy a Szentivánéji álom azért óriási, mert világok találkozása: a magas színházi zenétől, az operától az operettig, a mesteremberek vonulata kapcsán a népzene és a vulgárisabb, humorosabb megszólalástól a tündérvilágon keresztül megnyilvánuló szférák zenéjéig." Keró hozzátette: a Szentivánéji álom világszínház, olyan típusú darab, amiben a világnak rengeteg lenyomata benne van és sejthető belőle.

Szeretni kell

„Ehhez a mesteremberek hétköznapiságától a tündérek különlegességéig terjedő gazdag rétegződéshez olyan alkotótársak kellettek, akikkel két lábbal tudunk a földön járni, de valamennyire merünk álmodozni is" - vallja a rendező, aki azt is elmondta: hisz abban, hogy a musicaltől vezet út majd a nézők számára egy mű elolvasásig vagy egy másik előadás befogadásáig, egy valódi színházi örömig. „Az embernek szeretnie kell azokat a darabokat, amiket rendez" - Kerényi Miklós Gábor ebben látja eddigi rendezései sikerét. „Ezek a darabok emberekről, világokról szólnak, és bennem megjelennek azok a szélsőséges pillanatok, azok a szélsőséges érzelmek, amiket ezen darabok szereplői éreznek" - mondta a rendező, aki a darabokban azt keresi, hogy mi az, amivel most, 2008-ban megragadja egy történet: „A hagyományt nagyon fontosnak tartjuk, de mindig a jelen pillanatnak a megélése, a jelen pillanat érzelmei azok, amik megmozgatják a darabot" - vallja Kerényi Miklós Gábor.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.