Közélet

Közgyűlés: stadionpályázat decemberre halasztva, helyükön maradtak a cégvezetők + FOTÓK

Közgyűlés: stadionpályázat decemberre halasztva, helyükön maradtak a cégvezetők + FOTÓK

2013. november 15., péntek
Közgyűlés: stadionpályázat decemberre halasztva, helyükön maradtak a cégvezetők + FOTÓK
kozgyulesBC5K0384-10_gs

Ötfős bizottság készíti elő a stadionpályázatot. A képviselők egymásnak estek az önkormányzati cégek működése és a költségvetési koncepció ügyében. Az MSZP-s városvezetés nem tudta leváltani a két megtámadott igazgatót, a Botka László-féle költségvetési koncepciót leszavazták.

Gyimesi László: Megalapozott döntés születhet stadionügyben

A stadionnal kapcsolatos előterjesztésben ügyében a létrehozott új bizottság másik tagját, Gyimesi László városfejlesztési tanácsnokot is megkérdeztük. "A mai közgyűlésen azért döntöttünk a stadionpályázattal kapcsolatos döntés elhalasztása mellett, mert olyan új szempontok vetődtek föl az egyeztetéseken, amelyek korrigálhatatlanok lettek volna a helyszínen. Így viszont a decemberi közgyűlésig lesz idő egy minden tekintetben megalapozott döntés meghozatalára. A közgyűlés ma létrehozott egy stadionfejlesztési ad-hoc bizottságot. Ebbe mind a két stadionpályázati anyag készítőjét, Mózes Ervint és Nógrádi Tibort (Fidesz-KDNP) választottuk, melléjük delegálta a közgyűlés Szentgyörgyi Pált (MSZP), valamint személyemet. Javaslatomra a bizottság tagja lett, s így a szakmai munka garanciája lesz abban Pacza József, aki a Szeged Pólus Nonprofit Kft. ügyvezetése mellett a jelenlegi debreceni stadionfejlesztés projektvezetője, ahol az ország legmodernebb stadionjának kivitelezését irányítja. Az ő szakmai útmutatásai mellett épült többek között korábban a Főnix-csarnok, a fedett uszoda, és a konferencia-központ Debrecenben. Szintén ő vezeti Debrecen második(!) fedett jégcsarnokának kivitelezési projektjét is. Egy-egy ilyen léptékű sportlétesítmény-fejlesztésnek vannak ellenzői is, ezzel tisztában vagyunk. A Fidesz-KDNP úgy gondolja, hogy a fiatalok sportszeretetre és egészséges, sportos életmódra szoktatásához szükségesek az ilyen fejlesztések. A Fidesz-kormány elkötelezett az egészséges életmód és az egészségmegőrzés mellett. Ennek érdekében vezette be például a mindennapos testnevelést az iskolákban, és ennek részét képezik a sportinfrastruktúra-fejlesztések is. Ki kell emelni, hogy az általunk támogatott szegedi stadionfejlesztés oly módon valósulhat meg, hogy az Szeged város kasszáját nem fogja érinteni, városunk viszont egy 3 milliárdos komplexummal gazdagodhat" - nyilatkozta optimistán a Fidesz-KDNP-s politikus.

Nógrádi Tibor: Fenntartom előterjesztésemet a stadion ügyében

A stadionépítés ügyében Nógrádi Tibor képviselő nyilatkozott a szünetben a SZEGEDma.hu-nak. Ahogy arról beszámoltunk, a kérdést végül nem tárgyalták, mind Nógrádi, mind Mózes Ervin címzetes főjegyző előterjesztését levették a napirendről, s ötfős bizottság alakult, mely a decemberi közgyűlésre előkészít egy konszenzusos anyagot. "Az történt, mint az állatvilágban, mikor két fél egymásnak feszül, felborzolja a szőrét, majd a gyengébb kitér az erősebb elől. Nem is baj ez, a szegedi labdarúgásnak és a stadionépítésnek ártott volna a csatározás. Módosított előterjesztésemet továbbra is fenntartom, hiszen az mindenben törvényes, a város érdekeit szolgálja, és biztos vagyok benne, némi finomítással alkalmas lesz rá, hogy decemberben ez alapján írjon ki egy konszenzusos pályázatot az önkormányzat. Hosszú évek óta dolgozunk kőkemény munkával a szegedi futballért, egy modern, korszerű stadionért, néhány nap veszteség nem a világ" - mondta el.

Helyén maradt az IKV és a Vásár és Piac első embere13.25: Vége az ülésnek. December 4-én közmeghallgatást tartanak a 2014 és 2020 közötti kiemelt szegedi fejlesztési projektek tárgykörében, ez az esemény közgyűlésnek felel meg. Köszönjük a figyelmet! 13.20: Hüvös László költségvetés-módosító javaslata 29 igennel megy át. Az SZKT villamoseladásra vonatkozó törekvése 1 igen, 14 nem és 14 tartózkodás mellett maradt alul. 29 igennel támogatták viszont, hogy Szeged város pályázzon öt műfüves labdarúgópálya építésére. A Testamentum Kft. vezetőjének 2013-as prémiumfeladatait nem tudták megállapítani. A 2012-es prémiumfeladatok teljesítése viszont megkapta a többséget, ahogy - ugyanígy 15 igennel - az SZKT-igazgató 2013-as prémiumfeladatait is sikerült meghatározni Mózes Ervin törvényességi észrevételei ellenére. 13.16: A Fekete Ház melletti teret Szent-Györgyi Albert térré nevezik át december 1-jei hatállyal, a szegedi rotary klub és Szabó Gábor rektor kezdeményezésére. 27 igen mellett Nagy Sándor és Szentistványi István tartózkodott. Ennek hátterében az állhat, hogy a városkép- és környezetvédelmi bizottság módosítót adott be annak érdekében, hogy az elnevezést majdan a tér méltó rekonstrukcióval kössék össze. 13.15: A közgyűlés a Fidesz-KDNP és a Jobbik képviselőinek támogatásával fogadta el a városi cégek háromnegyed éves beszámolóit. 13.12: Erdei Péter, a Vásár és Piac Kft. igazgatója is maradhat a helyén, 13 igent, 14 nemet nyomtak Solymos László indítványára, 2 fő tartózkodott. 13.10: Nagy Ferenc IKV-vezérigazgató azonnali hatályú visszahívása (amit Solymos László jegyzett) 14 igen, 14 nem és 1 tartózkodás mellett nem kapta meg a többséget. 13.08: A Hüvös László által javasolt gyálaréti kerékpárút egyhangú döntéssel került be a város 2014-2020 közötti kiemelt és nagyprojektjei közé. 13.05: A Botka László által beterjesztett 2014-es költségvetési koncepciót 13 igen, 14 nem és 2 tartózkodással nem fogadták el. A polgármester jelzi, ez korábban is így történt, semmiféle relevanciája sincs a döntésnek. Az idei büdzsé háromnegyed éves teljesítéséről szóló beszámoló sem kapott többséget. Az építési szabályzat komplex felülvizsgálatáról a kiskertesek érdekében teljes egyetértésben dönt 29 fő. 13.00: Indul a szavazás! 12.50: Hamarosan szavazással folytatjuk! 12.36: Zárt ülés. 12.35: Szentistványi István az IKV kezelésében lévő szegedi lakások kapcsán tett fel kérdést. Nehezményezi, hogy a válaszadó az IKV háromnegyed éves jelentéséhez irányította, ami viszont nem létezik. Több szempontból is képtelennek tartja tehát a helyzetet. 12.26: Keresztúri Farkas Csaba a címzetes főjegyzőnek tett fel kérdéseket a Szegedi Tükör című lap közszolgálatiságával kapcsolatban. Mózes Ervin is ismerteti válaszait. Ezek lényege: a lap törvényesen működik, maga nem szól bele a szerkesztésébe. A jobbikos képviselő nem fogadja el a választ. A közgyűlés is így tesz. 12.21: Elérkeztünk az interpellációkhoz. Gyimesi László felfüggesztett bizottsági határozatokról, Hüvös László a közvilágítás fejlesztésének elmaradásáról faggatja a polgármestert, kinek válaszait nem fogadja el a közgyűlés. 12.20: Botka László támogatja a műfüves labdarúgópályákat érintő pályázatokkal kapcsolatos fideszes módosító javaslatot. 12.15: Gyimesi László kijelenti, annak idején jogsértően szerezte be az SZKT igazgatója a villamost, mert ahhoz nem volt meg a közgyűlési hozzájárulás, pedig 50 millió forint feletti ügyletről volt szó. Botka László és Mózes Ervin szerint ha a testület ma dönt arról, eladható a villamos, akkor az Állami Számvevőszék állásfoglalásával ellentétesen határoz. 12.13: Juhász Gyula szerint fennáll a veszély, hogy ha a közgyűlés húzza az időt, akkor a vevőjelölt eláll a roncs megvásárlásától. 12.10: Az előterjesztő Juhász Gyula szerint is felelős döntést kell hozni. Mint mondja, valójában arról van itt szó, hogy 2009-ben még Dózsa Gábor ügyvezető alatt 70 millió forintért vásároltak egy használt villamost. Erre valójában önállóan nem igazán szerezte meg a közgyűlés hozzájárulását. A képviselők nem vitatták meg, az elektromos tömegközlekedési nagyprojekt indításának évében vegyenek-e használt villamost, egy PESA önrészének áráért, aztán azon további felújításokat kelljen elvégezni sok tízmillióért... Ez a villamos azóta is ott áll az SZKT udvarán 70 milliós értékével együtt. 12.08: Nagy Sándor azt állítja, bizonyos nyereséget számviteli értelemben akarnak eltüntetni a közlekedési cégnél ezzel a selejtezéssel, ami nyilvánvalóan veszteséget jelent. 12.05: Közben az SZKT ügyvezetőinek idei prémiumfeladatairól vitatkoznak. Haladunk tovább, egy villamosberuházás ügyében Juhász Gyula adott be indítványt, ami Mózes Ervin szerint törvénysértő. A Szegedi Közlekedési Kft. leselejtezné a KTNF6 típusú villamost, a járműnek csak 4-6 milliós vasértéke van, de egy német cég 50 ezer euróért megvenné. A jegyző szerint a közvagyonnal kapcsolatban nem lehet dönteni cégvezetői bemondás alapján, hiányzik a megfelelő dokumentáció. 12.00: Botka László jelzi, fél órán belül kezdődhet a szavazás. A mai ülés sem lesz tehát túl hosszú... 11.58: Szentgyörgyi Pál jelzi, elvonták az oktatással kapcsolatos forrásokat és feladatokat, de félő, hogy az állami rendszerű oktatási finanszírozás gyengesége miatt az önkormányzathoz "szivárognak" vissza támogatási igények. Bizonyos iskolai rendezvényeket máris az önkormányzat finanszíroz, persze örömmel, hiszen a szegedi gyerekekről van szó, mégis furcsának tartja a dolgot... 11.55: Hüvös László a költségvetés végrehajtási rendeletét is módosítaná, ebben Botka László is támogatja. Lehetővé szeretnék tenni, hogy az oktatási intézményeknél keletkező pluszbevételeket az érintett intézmények fel tudják használni, az oktatási bizottság hozzájárulásával. 11.52: Ilyen gazdálkodás mellett a szocialista frakció nem hajlandó prémiumokat megszavazni a cégvezetőknek - így Szentgyörgyi Pál. Nevetségesnek tartja, hogy a Testamentum Kft. vezetője egy bizonyos ravatalozó rendbe tételéért tavaly megkapta a prémiumot, miközben nem is valósította meg, csak idén, erre ugyanazt újra beterveznék a prémiumfeladatok közé... 11.48: Hüvös László jelzi, sokadik alkalommal térnek vissza ezek a javaslatok. Előterjesztőként valóban ő szerepel, de az anyagokat a cégvezetők készítették, azokat a felügyelőbizottságok is elfogadták. Örömmel jelenti be, hogy a gyálaréti temetőben rendbe tette a ravatalozót a Testamentum Kft., hosszú idő óta fennálló problémát orvosolva ezzel. 11.46: Ugyancsak Hüvös László terjesztette elő a Szegedi Testamentum Kft. igazgatója 2012-es prémiumfeladatainak teljesítésére, illetve az idei prémiumfeladatok meghatározására vonatkozó javaslatot. A Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezetőjének idei prémiumfeladatait Juhász Gyula tűzné ki előterjesztésében. Ezekhez törvényességi észrevétel érkezett Mózes Ervin részéről. Azt mondja, be kell tartani a prémiumkitűzés szabályait. A kulcsszavak: bizonyos feladaton túlmutató, konkrét, mérhető és objektív célokat kell megfogalmazni. Ezekben az esetekben ez nem áll fenn - jelenti ki a jegyző. 11.45: Hüvös László a költségvetés módosítására tett javaslatot. Gyimesi László ennek támogatását kéri a képviselőről, hiszen fontos és közérdekű célokra csoportosítanának át forrásokat. 11.41: Keresztúri Farkas Csaba álláspontja szerint a jegyző nyilatkozata politikai tartalmú. 11.40: Mózes Ervin címzetes főjegyző jogi, tartalmi és formai hibákat sorol fel az előterjesztésben. 11.38: Keresztúri Farkas Csaba (Jobbik) az SZMSZ-t módosítaná. A jövőben a cégvezetők részére is lehetőséget teremtene arra, hogy a közgyűlésen kezdeményezzék valamely fontos ügy napirendre vételét. Az alpolgármester úgy értelmezi azt, a képviselő(k) menekülnének a felelősség alól, például a többlettámogatás kérése esetében. 11.37: Ismét több pontot ugrunk át. Következnek is az önálló képviselői indítványok. 11.35: Több napirendi ponthoz nincs hozzászólás. A közfoglalkoztatás ügyében Szentistványi István a rászorulók érdekében szólal fel. A városnak - mondja - mindent meg kell tennie, hogy minél több (akár önkormányzati) céget vonjon be a rendszerbe, annak ellenére, hogy ezekre a vállalatokra sok terhet ró a közfoglalkoztatás. Több intézménynél, akár oktatási intézménynél is lehetőséget kellene teremteni a rászorulók közfoglalkoztatására - jelenti ki. Az ülésvezetést átvevő Solymos László egyetért vele. 11.34: Botka László tetemre hívja a politikust, szerinte Szentistványin is múlik, elküldik-e a két cégvezetőt, felelőssége, hogy besegít-e a Fidesz-Jobbiknak. Az LMP-s képviselő kikéri magának a személyeskedést, illetve azt, hogy a polgármester most kéri, mondja meg, hogyan fog majd szavazni. 11.31: Az LMP-s Szentistványi István azt mondja, sok panaszt kapnak az IKV-vel kapcsolatban. Nem tudja persze, strukturális jellegzetessége-e ez a helyi ingatlanokat kezelő cég működésének vagy vezetési kérdés, mindenképpen a nyilvánosságot bevonva venné górcső alá a társaság tevékenységét. Nem politikai tőkét kellene kovácsolni a városvezetésnek a cégvezetők elleni támadásokból, a konkrét működést lenne fontos vizsgálni. 11.30: Az előterjesztő Solymos László összegez. Azt mondja, semmi újat nem hallott itt a két cégvezetőtől, állítása szerint érdemi válaszokat nem adtak kérdéseire. 11.27: Szentgyörgyi Pál szerint pazarló gazdálkodást folytat a Szegedi Vásár és Piac Kft. ügyvezetője. Nem hivatkozhat a piac fenntartására, mert olyan kiadásai vannak, melyek nem függnek össze a működéssel. Megemlíti, az IKV vezérigazgatója nem magyarázta meg, miért nem válaszol tisztességesen a polgármester levelére, s miért nem készíti el időben a közgyűlés elé kerülő anyagait, beszámolóit, szemben például az SZKT-val és a környezetgazdálkodással. Kijelenti: magyarázatra szorul az IH iszonyatos vesztesége. 11.26: Botka László ezt annak tükrében vitatja, hogy a piac árbevétele másfélszeresére növekedett, s mint mondja, máshol a piac tartja el a várost. 11.23: Erdei Péter, a piacot üzemeltető cég ügyvezetője visszautasítja, hogy nem kívánja visszafizetni a tagi kölcsönt, hiszen elsődleges feladatnak tartja a biztonságos működést. Ha a kért ütemben fizetnék vissza a kölcsönt, csődbe vinné a vállalatot, ezer ember munkahelyét sodorná veszélybe. A korábbi ügyvezetés által felvett banki kölcsön okoz gondot, évi 40 milliót fizetnek vissza emiatt. Javasolja, találjanak új konstrukciót a tagi kölcsönre, amit mindenképpen törleszteni akar, de más mértékben, mint amit a közgyűlés annak idején meghatározott. 11.20: Szót kapnak az érintett cégvezetők. Először Nagy Ferenc, az IKV Zrt. vezérigazgatója. Tényadatokkal cáfolja a Solymos László által felvetett problémákat. Kiemeli például, nem tud mit kezdeni a városban bizonyos helyiségekről keringő pletykákkal, azok valóságtartalmáért nem tud felelősséget vállalni. Úgy érzi, szakmailag felelt már Solymos vádjaira. A Széchenyi téri ingatlan kapcsán annyit jegyez meg, a szocialisták által emlegetett ügyvédnek nincs tulajdona a házban. 11.15: Botka László is több megjegyzést fűz a cégekhez. Bejelenti, Kohári Nándor 132 millió forint plusztámogatást akart kérni ma reggel az IH-nak. A cég igazgatója nem adja ki a polgármesternek a SZIN látogatottsági adatait. Az IKV vezérigazgatója sem méltatja konkrét válaszra őt. A piacot üzemeltető cégnek pedig legalább havonta 2 milliót kellene törlesztenie a tagi kölcsönből, ez nem történik meg a tulajdonosok több mint egy évvel ezelőtti döntése ellenére. Kérdezi: elfogadja-e a Fidesz, hogy közösségi tulajdonú cégek vezetői így viselkedjenek a közösséggel szemben? 11.13: Tóth Károly (MSZP) folytatja a sort, arról beszél, hogy annak idején a Fidesz több céget prédául vetett oda a Jobbiknak egy szem szavazatért cserébe. Ennek kapcsán az Ifjúsági Ház mára súlyos, sőt, válságos állapotba került. Rövid lejáratú kötelezettségállománya immár 235 millió forintra rúg. Sódar István lemondott, s a képviselő anno átfogó adóhatósági vizsgálatot javasolt utódjának. Vajda Árpádnak is súlyos hiányosságokat ró most fel, például azt, hogy nem közli a SZIN valódi látogatottsági adatait, a fizető közönségre vonatkozó számokat. Úgy fogalmaz, több mint kétséges az IH és a SZIN további sorsa ebben a helyzetben. 11.10: Terítéken az önkormányzati cégek. Solymos László az IKV-t és a Vásár és Piac Kft.-t veszi célba. A Széchenyi tér 2/a ingatlan értékesítése kapcsán gyanús ügyleteket vél felfedezni az IKV-nál, s hiányolja a vezérigazgató együttműködését. Hazugságokkal is vádolja Nagy Ferencet egy helyiségcsere-ügylet kapcsán. Állítja, szándékosan akarja kiüríteni a Széchenyi téri házat, hogy a céggel állandó megbízási szerződésben álló ügyvédi iroda be tudjon ott vásárolni. Az alpolgármester kezdeményezi a vezérigazgató felmentését. Ugyanígy jár el a Szegedi Vásár és Piac Kft. ügyvezetője esetében is, mert úgy fogalmaz, Erdei Péter szándékosan nem fizeti megfelelő ütemben a megállapított tagi kölcsönt, figyelmen kívül hagyva a közgyűlés döntését. 11.05: Botka László is érzékeli a növekvő városi igényt, s mivel az önkormányzat az előző ciklusban megduplázta a helyi kerékpárhálózat hosszát, ezt a javaslatot is támogatja. 11.00: Hüvös László (Fidesz-KDNP) a gyálarétiek képviseletében szól. A kerékpáros közlekedés fejlesztése fontos kérdés a városrészben. Kerékpárút kiépítésére van szükség. A Szeged Pólus Kft. elkészítette a terveket, lakossági fórumon mutatták be a terveket, elképzeléseket. Bruttóban több mint félmilliárdos ez a beruházás, javasolja ezért, hogy kerüljön be a 2014-2020 közötti kiemelt és nagy fejlesztési projektek közé, hogy aztán Szeged eredményesen pályázhasson uniós forrásokra. Első körben az Alsóvárost Gyálaréttel összekötő kerékpárút készülhet el. 10.56: Juhász Gyula (Fidesz-KDNP) a Sadar Komp Kft. bejelentéséről szól, ellehetetlenülés okán a cég nem tudja tovább üzemeltetni a kompszolgáltatást Tápén. A közgyűlésnek most tudomásul kell vennie a önkormányzattal között üzemeltetési szerződés megszűnését. Emlékeztet, a városrésznek továbbra is szüksége van erre a szolgáltatásra, az erre vonatkozó közszolgáltatási pályázati kiírás érvényben van. 10.55: Pályázatok közgyűlési döntést igénylő kérdései napirenden. Solymos László mutatja be a pályázatokat, Szentistványi István bírálja ez ezekkel kapcsolatos önkormányzati eljárásrendet. Ötfős bizottság készíti elő decemberre a stadionpályázatot10.47: Bohács Zsolt, a Fidesz-KDNP frakcióvezetője javasolja, a stadion ügyét a következő, december eleji közgyűlésre hozzák vissza. Mózes Ervin és Nógrádi Tibor előterjesztését is vegye le napirendjéről a közgyűlés. Ötfős bizottság álljon fel egy új előterjesztést készíteni. Botka László támogatja. A testület tagjai lesznek: Mózes Ervin főjegyző, Nógrádi Tibor, Gyimesi László, Szentgyörgyi Pál képviselők és a Szeged Pólus Kft.-t vezető Pacza József. Botka László hozzáfűzi, a stadionépítési hullámmal nem ért egyet, de törvényes kiírás esetén nem vetne gátat egy fontos beruházás Szegedre érkezésének. 26 igennel egyhangúlag születik döntés. 10.45: Folytatjuk! 10.28: Tíz perc szünet. 10.27: Révész Mihály (MSZP) hangsúlyozza, a növekedés egyik oka, hogy most nem volt akkora aszály, mint tavaly, így jobban tudott teljesíteni a mezőgazdaság. Az adósságot pedig - véli - nem konszolidálja, hanem államosítja a kormány, ugyanúgy a lakosságot sújtják majd a terhek. 10.26: Botka László felszólítja a szegedieket, a Fidesz kérésére érezzék magukat jobban, mint bármikor. 10.25: Nincs hároméves folyamat - állítja Póda Jenő, a folyamatok 2008-ban gyökereznek, mikor az MSZP-kormány tevékenysége miatt az egekbe szökött az államadósság, tönkretették a magyar gazdaságot. Már a baloldali gondolkodók is észrevettek, jelentős trendfordulat megy végbe Magyarországon, növekszik a GDP is. 10.24: Botka László szerint a választók majd a Fidesznek teszik fel a kérdést, mit hoztak ebben a ciklusban a városba, nekik kell megfelelni. 10.21: Haág Zalán (Fidesz-KDNP): mikor a Richter beruházott volna Szegeden, a városvezetés nem tett meg érte mindent, hogy a város lehetséges helyszínként szóba jöhessen. A városban pedig vannak beruházások: az Orbán-kormány megmentette az ELI-t, felépítette az új klinikai tömböt, támogatta a belváros rehabilitációt is. A dóm 2 milliárdból újul meg, most 3 milliárdos, önerő nélküli fejlesztés érkezhet a stadionépítéssel. A kormány döntött a mobil partfal építésének több mint 2 milliárdos támogatásáról is. Botka László ezzel szemben semmiféle ciklusban 2002 óta nem tudta megoldani a munkahelyteremtés problémáját. 10.18: Az alacsonyabb jövedelműek terheit növelte az Orbán-kormány - így Nagy Sándor. Az önkormányzatokat megsarcolták, miközben Felcsúton a polgármester háza mellett stadion épül, ki tudja, hány nézőnek - mondja. Eddig csak az önkormányzatok bevételei csökkentek, a folyamat az újabb szabályzásokkal az önkormányzati cégeket is elérte. 10.15: Szentistványi István kétféle beszédmódot vél felfedezni, melyek köszönőviszonyban sincsenek egymással, de még nagyobb baj, hogy azzal sem, ahogy a városlakók megélik mindennapjaikat. A jobboldali sikerpropaganda eloszlik, ha a kevésbé privilegizált szegedi rétegeket kérdezzük. A rezsicsökkentés nem bagatellizálható, mégis kevés csapódik le belőle a választóknál, visszaszedik más módokon a pénzt. Az MSZP-s városvezetés sem hajlandó változtatni logikáján évek óta, nem foglalkozik az emberek problémáival. 10.14: Gyimesi László és Botka László vitába bocsátkozik arról, hogy melyik politikai erő érdeme az ELI-beruházás Szegedre hozatala, forrással, tartalommal feltöltése. 10.11: 290 milliárd forint fejlesztési forrás érkezett a hétéves uniós ciklusban Szegedre, ami messze a legmagasabb a riválisokkal összevetve - replikázik a polgármester. Hozzáfűzi, a munkanélküliség is itt a legalacsonyabb. A Fidesz helyi képviselői semmit sem tesznek a szegedi beruházásokért, csak akadályokat gördítenek azok elé. Újabb, 2014 és 2020 közötti fejlesztésekre se nagyon tesznek javaslatot. 10.10: A szegedi gazdaság Botka polgármestersége idején felborult, a feje tetejére állt - ezt már Gyimesi László mondja. A Richter is Debrecent választotta Szeged helyet, más cégek Mórahalmot, Makót. A város adósságállománya 2002-től kezdve 5-6 millióról 28 millióra nőtt. "Felgyújtották a házat, aztán azokon kérik számon, akik az oltást megkezdték" - érzékelteti. 10.09: Kalmár Ferenc nagyon nehéz Szegedre beruházást hozni, miközben Botka László folyamatosan támadja a kormányt, képtelen azzal együttműködni, ez által kockáztatja a jövőt. Ugyanakkor az MSZP-kormány idejében is Kecskemétre ment például a Mercedes... 10.06: Botka László szerint arról kellene beszélni, hogy az államdósság nem csökkent, hanem nő. A Fidesznek kár arra büszkének lennie, hogy a piacról drágábban vesz fel hiteleket, mert nem bírta elviselni az IMF-nek a demokráciára vonatkozó feltételeit. 10.04: Póda Jenő folytatja: nem fogadják el, hogy itt bármiféle válságköltségvetést kell készíteni. Ugyanazt a kampányelemet véli felfedezni, melyet Botka László 2002-es színre lépésekor már alkalmazott. Kiemeli, a szocialisták hitelből elköltötték az ország pénzét, az Orbán-kormány lassú, konzekvens munkával állította meg a folyamatot, megmenekítve az országot a csődtől. Az IMF-hitel kezét-lábát megkötötte a magyarságnak, elvonás elvonást követett, ez az út nem volt járható. A gödörből immár kifelé a mászik az ország. 10.01: Botka válasza: a több mint 2 milliárdos iparűzési adóbevétel az egyik legmagasabb Magyarországon. A költségvetés például Kalmár Ferenc parlamenti szavazatai miatt jutott nehéz helyzetbe, rengeteg forrást vont ugyanis ki az állam olyan törvényekkel, melyek hátrányosan érintik Szeged önkormányzatát, annak cégeit. "Makrai igazgató úr is egyre őszebb" - utal arra már Solymos László alpolgármester, hogy a környezetgazdálkodást is új terhek sújtják. 10.00: Kalmár Ferenc (Fidesz-KDNP) tanácsnok szerint a város fő problémája, hogy gyenge a helyi gazdaság, kevés az adóbevétel. Ezzel a gonddal Botka László 2002 óta semmit sem tudott kezdeni. Mint mondja, nem szabad elbagatellizálni, hogy a kormány 28 milliárd forint adósságot vállal át. Érdemes feltenni a kérdést, hogyan gazdálkodott itt a városvezetés, ha mindenki idehaza bővülésről beszél már, Botka László pedig álságköltségvetést készít... Érdekesnek tartja, hogy mikor komoly recesszió volt 2006 és 2010 között, akkor nem vizionált ilyesmit a polgármester. 09.54: Nagy Sándor (Szabad Város Egyesület) folytatja. Ő is arról beszél, hogy az elmúlt három évben beszűkült az önkormányzat mozgástere, mivel csökkentek a bevételei, így finanszírozási hiány keletkezett. Új fejlemény, hogy idéntől már az önkormányzati cégeket is szorongatja a kormányzat, tőlük is forrásokat von ki újabb adók formájában, így a vízműtől, a környezetgazdálkodástól. A cégek pedig az önkormányzathoz fordulnak finanszírozási igénnyel, azok a társaságok, mint a vízmű, melyek eddig befizetőnek számítottak. Állítja azt is, az új adók miatt az emberek nem élnek jobban, mint korábban. 09.51: Póda Jenő viszontválaszra jelentkezik, illetve hozzáfűzi, SZMSZ-ellenes, hogy a polgármester kommentálta előző hozzászólását. Kijelenti: a kormányzat a teljes adósságállománytól megszabadítja Szegedet, 28 milliárd forintot vállal át, megmenti Szegedet az összeomlástól. Ezek után - kérdezi - bárki elhiszi, hogy válságköltségvetésre lesz szükség? Mi lenne, ha megmaradna a 28 milliárd? Hová kormányozta Botka László és az MSZP a várost? 09.47: Botka László szerint majd az emberek eldöntik, jobban élnek-e, mint bármikor. Arról szól, hogy 2010-hez képest a kormány megfelezte a város költségvetését, ami összefügg az önkormányzatok jogfosztásával. Jóval több pénzt vontak el, mint amennyi feladatot államosítottak, idén 1,5 milliárddal járt rosszabbul Szeged - mondja ő is. A tömegközlekedési normatíva eltörlése 500 milliós károkozás Szegednek. A jövő évben az új adók és a rezsicsökkentést 2 milliárdos pluszterhet okoz a helyi cégeknek, ezt nehéz lesz kezelni, miközben 1 milliárd az adósságkonszolidáció - állítja. 09.43: Póda Jenő (Fidesz-KDNP) gazdasági tanácsnok szerint a városházi előterjesztés úgy szól, 2014-ben válságköltségvetést kell készíteni, hogy a város egyensúlyát megőrizzék. Nem érti, hogyan sikerült ezt levezetni az utóbbi hónapok gazdaságpolitikai történéseiből. Megfejtette: pártpolitikai kommunikációs célból, ilyen érvekkel. Mint mondja, Szeged egyedülálló, más megyei jogú városnál ilyen kifejezés nem fordul elő. Idézi az anyagból: "a növekedési fordulatról szóló állítást sorra cáfolják az elemzők" - nos, Póda Jenő szerint még a Népszabadság is mást ír... Érdekesnek tartja, különösen a feladatok tükrében, hogy az önkormányzati társaságok finanszírozását az idei év 90 százalékos bázisára vennék vissza. Ez így biztos, hogy teljesíthetetlen. A koncepció megalapozatlan, szakmaiatlan - jelenti ki. 09.37: Terítéken az idei büdzsé háromnegyed éves teljesülése, valamint a jövő évi költségvetési koncepció előterjesztése. Szentgyörgyi Pál az MSZP vezérszónoka. Mint mondja, számba kell venni a jövő évi várható bevételeket, kiadásokat, a kötelező és az önként vállalt feladatokat, az azokhoz rendelhető forrásokat. Nehézséget okoz, hogy a város finanszírozását több mint fele részben az állam biztosítja, de a központi költségvetési előterjesztés még nem ismert. Állítja, az idei évben is 1,5 milliárd forinttal több forrást vontak el az önkormányzattól, mint amennyi feladatot, s ez várható jövőre is. A rezsicsökkentés is jelentősen sújtja az önkormányzat gazdálkodását. A költségvetési koncepció nem számolt az adósságkonszolidációról, mert ennek részletei nem ismertek, ráadásul az MSZP-s politikus szerint hektikusak a szabályozások. De ha megtörténik, lesz helye a pénznek, például infrastrukturális fejlesztésekre van szükség, másrészt komoly póttámogatási igényt jelentettek be a városi cégek is. Biztosítani kell a 2014-20 közötti fejlesztések önerejét is. 09.32: Juhász Gyula (Fidesz-KDNP) pontosít bizonyos sajtóértesüléseket. A mai előterjesztés nem arról szól, hogy általános mértékben 5 százalékra emelik a beépíthetőséget, hanem tanulmány készül, mely területenként vizsgálja meg, hol és milyen lehetőség van a kiskertes övezet beépíthetőségének emelésére. Más ugyanis a mezőgazdasági, az üdülő besorolás vagy az, ha valaki életvitelszerűen a kiskertes zónában lakik. Arra is emlékeztet, a közműfejlesztés költségekkel fog járni, akár a lakóknak, akár az önkormányzatnak. Botka László egyébként befogadta a jobboldali módosító indítványt, de jelzi, túlzott várakozások ne legyenek az ügyben. A központi szabályozás keretein belül a lehető legnagyobb kedvezményt adják majd a lakóknak. 09.30: Gyimesi László a Fidesz-KDNP frakció álláspontját ismerteti. Maga több alkalommal tárgyalt a Családok a Kiskertekért Egyesület vezetőivel, módosító javaslatba foglalták az szerveződés által kért fontos szempontokat. Több ezer emberről, sok száz családról van szó, őket - a város érdekeit is figyelembe véve - nem hagyhatja az út szélén az önkormányzat. 09.29: Az LMP-s Szentistványi István örömmel állapítja meg, ebben az ügyben higgadt szakmai vita folyik. A kiskertesek érdekében eljáró egyesület példamutatóan alulról szerveződő csoport, mely megalapozott döntések meghozatalát segíti elő. Több ilyen kezdeményezésre lenne szükség szerint a városban. Példaértékű az is, hogy a diskurzusban a felek a realitás talaján maradnak. 09.26: Az építési szabályzat felülvizsgálatával kezdünk. Botka László azt mondja, a jogszabályoknak megfelelően minden lehetséges kedvezményt meg akar adni a város a helyi kiskerteseknek, a lehető legmagasabb beépítési százalékot lehetővé téve. Természetesen egyéb hatósági engedélyekre is szükségük lesz az érintetteknek. Az előterjesztés alapján a szakirodákat azzal bízzák meg, hogy a lehető legmagasabb beépítési százalékra tegyenek javaslatot a SZÉSZ módosításakor. 09.23: A közgyűlés elfogadta napirendjét. 09.22: Kalmár Ferenc (Fidesz-KDNP) kéri, hogy a kiskertesek ügyét tárgyalják elsőként. Botka László elfogadja. Kohári Nándor (Fidesz-KDNP) halaszthatatlan előterjesztésként tárgyalná a Szegedi Ifjúsági Ház ügyét, a főjegyző álláspontja szerint a javaslat nem SZMSZ-szerűen érkezett be. 09.19: Botka László visszavonja a lakásrendelet módosítását mint előterjesztő. Úgy érvel, az utóbbi napokban számos módosító érkezett, melyek egy része törvénysértő, kárt okoznak a városnak. Nem szeretné Szeged egyik legfontosabb rendeletét ily módon tematizálni a mai ülésen. 09.16: Keresztúri Farkas Csaba (Jobbik) Horthy fővárosi bevonulását idézi, s elutasítja, hogy a kormányzó szobrának avatásakor szocialisták, liberálisok tiltakoztak. A Jobbik büszkén vállalja a Horthy-korszak örökségét. Szükségesnek tartja, hogy nemzeti szimbólumainkat ne tagadjuk meg. Szegednek is méltó módon kell emlékeznie Horthyra, szükség lenne itt a mellszobrának felállítására, ha az ügy nem halad, maguk kezdeményezik annak kihelyezését - fejezi be. 09.13: Botka László a másik oldalról: a Fidesz 40 új adót vezetett be, Európában a legmagasabbra emelte az áfát, jóval többet vesz ki a lakosság zsebéből, mint amennyit visszaad. 09.12: Napirend előtti felszólalásokkal kezdődhet a közgyűlés. Gyimesi László tanácsnok (Fidesz-KDNP) két mondatot idéz. Nem lesz gázáremelés - Lendvai Ildikó, illetve Tíz százalékkal csökkentjük a gáz és a villany árát - Orbán Viktor. Az első mondat hazugság volt, az MSZP kormányon 15-ször emelte a rezsit, miközben most a polgári kormány elkötelezetten csökkenti a lakosság költségeit, éves szinten százezreket takarítanak meg a magyar családok. Gyimesi szerint a rezsicsökkentés nem pártpolitika, hanem minden magyar közös érdeke. Érthetetlennek tartja, hogy az MSZP Brüsszelben támadja a rezsicsökkentést, hogy kirúgja a magyarok alól a széket. A tanácsnok emlékeztet: Bajnai Gordon már kijelentette, ha ő kormányra kerül, az fájni fog. A korábbi kormányfő ezúttal - így Gyimesi - igazat mondott. Az MSZP kormányra kerülve eltörölné a rezsicsökkentést, a családi adókedvezményt. 09.08: Polgármesterünk is van már, indulhat a munka. 09.05: Mózes Ervin főjegyző már a helyén, Botka László polgármester egyelőre még nem érkezett meg. A karzatokon egyébként számos érdeklődő foglal helyet, köztük labdarúgó-szurkolók és a kiskertesek képviselői. A díszteremben több önkormányzati cégvezető is jelen van, valamint Bodó Imre, a Szegedi Járási Hivatal első embere. 08.55: Véget értek a bizottsági ülések, hamarosan indul a szópárbaj. Élettel telt meg a ház. 08.00: Köszöntünk mindenkit a városháza díszterméből, ahogy egyelőre minden csendes és nyugodt. Számos izgalmas kérdés kerül terítékre pénteken Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlésének rendes ülésé. Egyebek mellett szó lesz Szeged Építési Szabályzatának és Településszerkezeti Tervének komplex felülvizsgálatáról, a város 2013-as költségvetéséről, 2014. évi költségvetési koncepciójáról, pályázatokról, illetve közterület-elnevezésekről. Nem lenne közgyűlés a közgyűlés, ha Solymos László (MSZP) alpolgármester nem tett volna indítványt önkormányzati cégvezetők elmozdítására. Ezúttal az IKV Zrt. vezérigazgatóját (vád ellene: nem tesz eleget a gondos gazdálkodás követelményeinek) és a Szegedi Vásár és Piac Kft. ügyvezetőjét (vád ellene: nem az előírt mértékben törleszti a tagi kölcsönt) mozdítaná el a helyéről, de több más társaság ez évi gazdálkodását is élesen bírálja beszámolójában. Az érintett cégvezetők csütörtök délután sajtótájékoztatón szólították fel az alpolgármestert, fejezze be végre a politikai kampányhadjáratot, ne gátolja a cégek munkáját, hozzájuk hasonlóan Szeged fejlődését tartsa szem előtt. Fókuszban a stadionügy! A közvéleményt pró vagy kontra roppant módon foglalkoztató kérdésben az a tét, lesz-e Szeged városnak végre modern, a 21. századhoz méltó, legalább 5 ezer férőhelyes új futballstadionja 3 milliárd forintból úgy, hogy ez az önkormányzatnak nem kerül pénzébe. Ehhez első körben pályázatot kell kiírnia a közgyűlésnek. Nógrádi Tibor (Fidesz-KDNP) nyújtott be javaslatot a pályázati kiírással kapcsolatban, majd Mózes Ervin főjegyző is egy másik verziót, végül Nógrádi módosította eredeti előterjesztését, így ez a két anyag csap össze a vitában. A legfontosabb eltérés a tekintetben van, mennyi időre marad a majdani befektető tulajdonában a felépítmény, illetve mekkora földhasználati díjat köteles fizetni a telektulajdonos önkormányzatnak. A közgyűlés módosíthatja a helyi lakásrendeletet is. A Jobbik Keresztúri Farkas Csaba képviselő indítványával radikálisan rendezné a kérdést, azt kezdeményezik, hogy büntetett előéletűek ne kaphassanak bérlakást. Ezzel szemben az LMP helyi szervezete Szentistványi István képviselő kezdeményezésében szélesítené a bérlakások számát, felszabadítva a 300 szolgálati lakás nagy részét, és kibővítené az igénylők körét is. Regisztrált munkanélküliek nagyobb esélyt kapnának, és a hajléktalanság sem lenne kizáró ok. A mezőgazdasági kiskertek jelenlegi beépítettségét is megváltoztathatja a közgyűlés pénteki ülésén. A városházi előterjesztés szerint a jelenlegi háromszázalékos beépítettségi küszöböt ötre emelnék, amit a Családok a Kiskertekért Egyesület javasolt. A polgármesteri javaslatot a Fidesz-KDNP is támogatja. Nem mellesleg arról is dönthetnek a városatyák, a Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert nevét viselje-e a jövőben a Fekete Ház melletti, eddig névtelen terecske. Napirenden szerepel továbbá a 2014-es költségvetési koncepció, mely a Civil Városi Unió értelmezésében zömmel nem a város előtt álló feladatokról szól, pusztán az országos gazdaságpolitika pártpolitikus bírálata...

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.