A projekt vezetője úgy fogalmazott, az öntudatosság és az összefogás a legfontosabb kulcsszavak a környezettudatossághoz való eljutásban. „A szociális készségeket nem lehet könyvből megtanulni, ezeket át kell élni és ehhez társak és közösségi tevékenységek kellenek. A világ magasabb szintű megértéséhez több nézőpontot kell keresni, életszerű szituációkon keresztül kell megbeszélni a gondolatokat, tapasztalatokat. A tudatosság növeléséhez jelenleg ez a reflexív pedagógia is hiányzik az oktatási rendszerből.” Világunkban növekvő válság egyaránt jelent környezeti-gazdasági-társadalmi-kulturális és lelki válságot. Azonban a területen jelenleg tapasztalható vagy épp rejtett, súlyosbodó problémákra az oktatási rendszer nem reagál; általában elhallgatják, vagy a legtöbbször maguk a pedagógusok sem ismerik a helyzetet, az okok rendszerét, és a problémák igazi gyökereit, így valódi változás sem indulhat el – véli Kotogán. Ezt súlyos hibának tartja, hiszen nem készítik fel a gyerekeket az ő korosztályukat fenyegető társadalmi, szociális és környezeti kihívásokra. „Jövőtlen világ felé haladunk, mert még nagyon kevés pedagógus érzi feladatának a diákjai jövőre való felkészítését, ehhez a változás képességének megalapozását. Sajnos, még mindig a ’majd megoldódik’-mentalitás a jellemző. Nagyon sok cselekedni vágyó, felelős pedagógus is lenne, ha nem nyomnák agyon őket értelmetlen, és méltatlan feladattengerrel az intézményi fenntartók. A társadalmi szintű változáshoz az oktatási rendszernek, az intézményeknek és a pedagógusoknak is meg kell változniuk, amennyiben ez nem történik meg, az igen felelőtlen és képmutató magatartást jelent.”
Minden szinten, minden korban
Komoly gondnak nevezte azt is, hogy az egymáshoz sok szállal kapcsolódó ismereteket egymástól időben és öndefinícióban elkülönülő tantárgyakként kapják meg a tanulók, a teljesítménykényszer által hajtott futószalagszerű iskolai mindennapokban. Így az összefüggések feltáratlanok maradnak, a megértés, és személyes érintettség elmarad. Az Életharmónia Alapítvány programja éppen ezért nem a részletekre koncentrál, hanem a köztük lévő kapcsolatokat, és az egyén számára lényegest is igyekszik feltárni. „Ha az okokat megtalálják, könnyebben kezelik a problémákat is.” Az életkornak megfelelően kell a környezeti tudatosságot fejleszteni – vallják a program vezetői. „Míg az óvodában a lelki és készségalapok lerakásával, a középiskolában már a kritikai gondolkodás és a vitakultúra kialakításával is kell foglalkozni. Fontos, hogy az élet minden területén jelenjen meg ez a téma, ne különüljön el a mindennapi cselekvésünktől, hanem épüljön bele. Ne csak része legyen gondolkodásunknak, hanem alapeszméinken alapuló, önazonos természetes működési elvünk. ” Már saját műeszméink is nevetnek rajtunk
Kotogán az álmegoldásokra példaként említi az elégtelen stratégiákat, mint tünetkezelést. Ilyennek tartja például a szelektív hulladékgyűjtés, mint a hulladékprobléma egyedüli megoldásának következetlen hirdetését. Ehelyett inkább arra kellene rávezetni az embereket, hogy már vásárláskor szelektálják a szemetet, azaz jóval kevesebb szemetet vásároljanak, termeljenek és a szelektálást már csak másodszintű megoldásként kezeljék. Paradox helyzetnek nevezte a megújuló energiaforrások helyzetét is, mivel ezek a szemléletváltozás, az önkorlátozás, és bölcs alkalmazás nélkül csak a további fogyasztást serkentik. „Az általuk termelt olcsóbb és környezetbarát villamos energiát újabb és újabb környezetátalakításra, vagy pazarló fogyasztásra használjuk fel. A nagy gépjármű-forgalom miatt elkerülő utakat építünk, utat szélesítünk, ami még több autót, még intenzívebb gépjármű-használatot eredményez. Ezeket az anomáliákat, paradoxonokat kell feltárni már az iskolákban is. Egyáltalán: segíteni a tiszta és egészleges gondolkodást, a legfontosabb szükségletek felismerését.” Az alapítvány programjának éppen az a lényege, hogy az iskolák szellemiségét, így egész működését, pedagógiai megközelítéseit, kiindulási alapjait megváltoztatva, segítsen az okokig visszavezetni a problémákat, megérteni a változás és környezeti nevelés mibenlétét, ezáltal tudjuk a stratégiákat harmonizálni a célokhoz. „A mostani krízisben egyre többen ismerik fel a változás szükségességét és gondolkodnak el azon, hogyan lehetne egy jobb világban élni. Rájuk számítunk ezzel a kezdeményezéssel.” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg. Képeink a november 7-én, a Millenniumi Kávéházban tartott tréningen készültek, a következő alkalom november 21-én lesz a Százszorszép Gyermekházban. Érdeklődni lehet a (70) 315 9793 telefonon vagy az eletharmonia@gmail.com e-mailen.