Az addig hátralévő időben végre talán komolyan szembe lehetne nézni a realitásokkal, és komolyan bele lehetne kezdeni a cigányság integrációjának kísérletébe, mert nem csak nélkülük, nélkülünk sem indulhat meg e folyamat. Vagy maradjon minden a régiben, és jöjjenek a kínaiak, az arabok és az izraeliek?
Szájer Józsefről a Fidesz megalakulásáig annyit hallottam, hogy – addigi neves, külföldi szaklapokban megjelent publikációinak köszönhetően - fiatalkorát meghazudtolóan felkészült, nagy reményű elméleti jogászpalánta hírében állt, nemzetközi kitekintésben is. Amikor a Fiatal Demokraták Szövetsége alapító tagjai közé állt, több professzor legyintett: kár az ilyen, a politika szolgálatába álló tehetségekért. Nem is nagyon hallani azóta felőle, évente egy-két alkalomnál többször nem szokott sajtótájékoztatót összehívni, igaz, ilyenkor markáns témákat választ, komoly figyelmet kap. Most, bár hivatalos bejelentést még nem kaptunk erről,
a siófoki kihelyezett frakcióülésről kiszivárgott (vagy kiszivárogtatott) hírek szerint
, nevezett felkarolta Révész Máriusz három évvel ezelőtti, de azóta feledésbe merült javaslatát, mely szerint a 18 év alattiak is választójogot kaphatnának, igaz, ezzel szüleik élhetnének. Választójogi kérdéseket feszegetni Magyarországon – ahol nem egyszer néhány százalékon múlt, mely politikai erő alakíthat kormányt – mindenkor nagy bátorság kell, még kétharmados törvényhozói többség esetén is. Pedig mikor máskor, ha nem most, az elkezdett új alkotmányozás során? S miközben nem sokat tudunk még arról sem, lesz-e szavazati joguk a magyarországi lakhellyel nem rendelkező, magyar állampolgárságért folyamadó sorstársainknak, máris azon megy inkább a vita, hogy kinek adhatók plusz szavazati jogok, ha egyáltalán adhatók. Mert ha a sajtótörvénnyel sikerült „kiverni a biztosítékot” a nyugati világban, egy ilyen mindeddig precedens nélküli törvénymódosítással még inkább foglalkoznának a magukat fejlettebb demokráciáknak kikiáltók mögött álló politikai erők és szándékok. De csak idehaza maradva: a másik oldalon, máris totális cigány hatalomátvételtől kezdtek el rettegni e felvetés kapcsán. Mert ugye a magyarság a jelenlegi trend szerint egyre fogy, a cigányság pedig – az eltartotti státusz birtoklásának és a hagyományok jegyében – egyre szaporodik. Márpedig ha a gyermekek után szavazati jogot adunk – vélekednek egyesek –, a cigányság olyan mérvű szavazattöbbségre tehet szert, melynek birtokában saját szempontjait érvényesítve veheti át az ország szekerének irányítását, de legalábbis ott ülne a bakon, a kormányrúd felett... A gyermek után járó szavazati jog megadása, illetve ennek elvetése nem csak magától érthető – de szabályozható - jogi kérdéseket vet fel, tehát (mint hogy melyik szülő éljen a szavazat jogával, satöbbi), hanem filozófiaiakat is, éhező filozófusokból, mint ismeretes, mostanában nem szenvedünk hiányt. A gyermekeket hagyományos értelemben nem tekinthetjük a politikai közösség részének, hiszen nem felelősségre vonhatóak, de miért ne lehetne olyan plusz joguk, mely a születéstől jár, mint az emberi méltóság, vagy az élethez való jog? Különösen akkor tűnik megkerülhetetlennek e kérdés, amennyiben ehhez társadalmi hasznosság társul: elöregedő, önmagát eltartani képtelen társadalmunk válságának hosszú távú megoldása. És mivel nem csak a nemzésről kell gondoskodni, de elengedhetetlenül a nevelésről is, persze, hogy ez erre életükből áldozókat, a szülőket plusz jogokkal (és kötelességekkel) ildomos felvértezni. (A gyermekteleneket sem kell kizárni e lehetőségből, hiszen az örökbefogadás számukra is egyenlő esélyt nyújt e tekintetben.) Mégis azt gondolom, hogy a Szájer József nevéhez kötött javaslat kiszivárogtatása jelenleg nem más, mint jól átgondolt provokáció, „kutyacsont”, melyen úgy el lehet rágódniuk a politika farvizén utazóknak, mint a médiatörvényen. Lehet vele az országot „blamálni” azoknak, akik azt gondolják, mindaz, ami Magyarországról jön és nem máshonnan, antidemokratikus. De vajon a nők szavazati jogának megadása, a maga idejében mennyire volt népszerű, vagy gazdaságilag szükségszerű? Az kétségtelen, hogy Magyarországon azonnal, de a lehető legrövidebb időn belül minimum egy generációnyi munkavállalóra, gazdálkodóra, vállalkozóra, azaz adóalanyra van szükség. Hogy ez a legalább százezer ember a felnövekvő eltartottakból, a mostani munkanélküliekből, vagy bevándorlókból kerül-e ki, az sem mindegy, de ha nem tudjuk az eltartottak számát csökkenteni, és ugyanakkor növelni az eltartókét, nem sok jót jósolhatunk magunknak és Európának. Az meg, hogy a cigányság visszaélne a gyerekek utáni szavazati jogával, azért cinikus meglátás, mert ugyanezek a gyerekek legkésőbb 18 év múlva választókorúvá válnak! Az addig hátralévő időben végre talán komolyan szembe lehetne nézni a realitásokkal, és komolyan bele lehetne kezdeni a cigányság integrációjának kísérletébe, mert nem csak nélkülük, nélkülünk sem indulhat meg e folyamat. Vagy maradjon minden a régiben, és jöjjenek a kínaiak, az arabok és az izraeliek? Abban meg végképp nem hiszek, hogy a gyereknevelés felelőssége és „volumene” párszimpátia kérdése lenne, de a szülők világnézete és élethelyzete befolyásoló tényező lehet. Ezért is lennék a gyerek után járó szavazati jog mellett, amennyiben ez komolyan felmerülne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.