Vélemény

A budapesti polgár duplán polgár?

A budapesti polgár duplán polgár?

2010. szeptember 29., szerda
A budapesti polgár duplán polgár?

A törvényalkotó egyértelműsíti, hogy minden Budapesten élő honfitársunk egyszerre polgára kerületének és a fővárosnak, ám azt sugallja, hogy a szegedi (vásárhelyi) lakos ugyan egyidejűleg polgára városának és Csongrád megyének is, utóbbi képviselő-testületének megválasztására azonban nincs befolyása.

Hát igazság ez? A budapestiek kétszer annyi (szám szerint négy) szavazólapot kapnak vasárnap, mint a megyei jogú városok lakói, például a szegediek vagy a vásárhelyiek. Miért e különbség? Mert a fővárosiak voksaikkal két közgyűlést „állítanak össze”, a kerületit, ahol élnek, s emellett a fővárosit is. Ugyanakkor külön cédulán szavazhatnak a kerület első polgárára és a főpolgármesterre is. Mindehhez tehát két darab, a kerületre, és további két darab, „Nagy-Budapestre” vonatkozó szavazólapra van szükségük. Ezzel szemben a megyei jogú városok lakói, mint az nevükből is következik, a megyei közgyűlés tagjaira nem szavazhatnak – ők csak a saját városi képviselőjüket és polgármesterüket választják meg, erre az aktusra pedig elegendő a mindösszesen két szavazólap.

Húszfős megyei, huszonnyolc fős szegedi közgyűlés

Távol áll tőlem, hogy percekkel a választás előtt kétségbe vonjam a nemrég erőteljesen módosított önkormányzati törvény egyes rendelkezéseinek életszerűségét, csupán a tényekre és ezen belül néhány furcsaságra hívom fel a figyelmet. A törvényalkotó tehát egyértelműsíti, hogy minden Budapesten élő honfitársunk egyszerre polgára kerületének és a fővárosnak, ám azt sugallja, hogy a szegedi (vásárhelyi) lakos ugyan egyidejűleg polgára városának és Csongrád megyének is, utóbbi képviselő-testületének megválasztására azonban nincs befolyása. Azaz a megyének mégsem teljes értékű polgára, noha lakhelye minden kétséget kizáróan a Csongrád megyének nevezett közigazgatási egység, azon belül Szeged (Vásárhely). Világos persze, hogy az 1989-90-es közjogi fordulat után a régi, évszázadokig kiválóan működő „szabad királyi városok” mintájára alkották meg a megyei jogú városok rendszerét (az öt legnagyobb város formailag már előtte is hasonló címet viselt), s az is világos, hogy a százezernél népesebb településekre vonatkozóan ez a döntés helyes és életszerű volt (a Trianon utáni magyar viszonyok közt „ők” valóban nagyvárosnak számítanak), ugyanakkor az is kétségtelen, hogy ezzel a megyék súlya némiképp meggyengült. A törvény azonban ötvenezer főben határozta meg a megyei jogú várossá válás alsó határát, sőt két megyeszékhely esetében még e szabály alól is kivételt tett – ezen már érdemes tamáskodni, vitáztak is róla annak idején eleget. Néhány elgondolkodtató számadatot górcső alá venni azonban ma sem minden haszon nélkül való. Szembeszökő például, hogy a 170 ezres Szegednek népesebb közgyűlés adatik, mint a 423 ezres Csongrád megyének: a szegedi közgyűlés létszáma 28 fő lesz (plusz a polgármester), míg a megyéé csupán 20 főből áll majd. Eddig is magasabb volt 2+1 fővel a szegedi városatyák száma (42+1) a megyei képviselők negyvenfős „csapatánál”, az október után kialakuló különbség azonban már számottevő. Még akkor is, ha levonjuk a megye lakosságából a két megyei jogú városét, azt kapjuk: a 206 ezer polgárra 20 fős, a 170 ezerre 28 fős testület jut. További érdekesség, amiben, aki akar, találhat egy újabb ellentmondást: a húszfős megyei közgyűlés „úgy jött ki”, hogy a létszám megállapításába mind a 423 ezer lakost figyelembe veszi a törvény, megválasztásában viszont, mint már föntebb volt róla szó, csak a megye nem Szegeden és nem Vásárhelyen élő polgárai vehetnek részt. A törvény ide vonatkozó passzusa ugyanis így szól: (a mandátumok száma) „700 000 lakosig 20 képviselő, és a 400 000-t meghaladó minden további 30 000 lakos után 1 képviselő”. Azaz 423 ezer lakosnál 20 fő.

Szombaton is szabad a kampány

Az önkormányzati képviselők létszámának drasztikus csökkentéséből fakadó egyes aránytalanságok jelzése, de nem minősítése után alább egy olyan, számomra igen örvendetes passzusát emelem ki a törvénymódosításnak, amely eddig kevés figyelmet kapott: végre lecsökkent a kampánycsend ideje, a korábbi 43 óráról 19-re! Eleddig az ugyanis péntek éjféltől a vasárnapi urnazárásig tartott, ezután viszont csak vasárnap nulla órakor kezdődik. Megvallom, eddig fölöttébb bosszantott, hogy a választás előtti napon az összes televízió- és rádióműsornak virágnyelven kell szólnia, az újságok szombati számai pedig csak a választások technikai lebonyolításával kapcsolatos száraz információkat közlik, bár az üdítő kivételnek számított, ahogy a legügyesebb publicisták, főleg akik korábbi életükben megtanulták és máig nem felejtették el a sorok közti tartalomszolgáltatást, mégiscsak módot találtak a kedvenc pártjuk melletti „lájtos” agitációra. Az is rettenetesen zavart, hogy egy munkaszüneti napon, a várakozás szombatján - amikor valóban a legtöbben éreznének késztetést a választással foglalkozni, hiszen akkor van itt az ideje – azzal kellett beérnünk, hogy pitiáner szórólap-osztogatásból kreált országos botrányhírt a sajtó, jobb híján. Most hát szabad lesz a gazda, nem csak ivókban és baráti partikon szabad latolgatni majd az esélyeket, de nyilvános vitákon is részt lehet venni akár személyesen, akár a képernyők előtt – egészen szombat éjfélig. S vasárnap? Reméljük, minden rendben zajlik majd: a tartózkodási helyre átjelentkezések alacsony száma miatt az áprilisi gyakorlathoz hasonló, botrányos sorban állásokra (és emiatt az urnazárás és a kampánycsend órákkal való kitolására) nem kell számítanunk, ráadásul az egykor az Országos Választási Bizottság élén „vitézkedő” Szigeti-Halmai tandemtől is megszabadultunk.

Láncszavazás és arany pecsétgyűrű

Választási csalások? Az erre vonatkozó, legszélesebb körű gyanakvás a 2002-es parlamenti választást kísérte, minthogy az eddigi legszorosabb eredmény akkor született, meg azért is, mert vélhetően számos esetben nem csupán gyanúról volt szó. A telefonon-interneten való, vasárnapi mozgósítás, lássuk be, semmiféle módszerrel nem akadályozható meg, ám ha a névjegyzéket törvényesen szerezték, ezúttal szombat éjfélig papíron sem büntethető. A láncszavazás veszélye azonban, amelyre 2002-ben a legtöbb panasz vonatkozott, sajnos most sem akadályozható meg. A módszer ismeretes: az első láncszem üres borítékot dob be, a fülkében zsebre vágja a kitöltetlen szavazólapokat, majd azokat a kocsmában átadja a „láncführernek”, ezután elteszi az ezrest-ötezrest, attól függően, milyen gazdag a jelölt és/vagy a pártja, s elfogyasztja két ingyensörét. A főnök megfelelő ikszeket tesz a megfelelő helyekre, a második láncszem az immár kitöltött szavazólapokkal a zsebében megy be a fülkébe, azokat dobja be, majd az üreseket viszi ki – neki is jár a pénz és az ingyensör, és így tovább… Nos, onnan lehet tudni, hogy történt-e láncszavazás, avagy sem, hogy az urnában este találnak legalább egy üres borítékot – ennek viszont semmilyen következménye nincs, némi szarkazmussal állíthatom, még ujjlenyomatot sem vesznek. Márpedig volna erre a csalási módra egyszerű orvosság: a borítékos szavazás megszüntetése, amely némi járulékos haszonnal is járna, hiszen az immár irodaszeren is spórolni kényszerülő önkormányzati hivatalokban ott maradna vagy öt-hatmillió érintetlen boríték… A törvénymódosítás azonban erre a valós veszélyt rejtő esetre nem terjedt ki. Végezetül közreadom a legfurmányosabb választási csalásról szóló történetet, ugyancsak 2002-ből, egy budai kerület MIÉP-eseitől származik. A párt egyik ékszerész szimpatizánsa a választás előtt szokatlan feladatot kapott, egy arany pecsétgyűrűbe kellett egy parányi töltőtollat beépítenie, amelyet a tulajdonos hüvelykujjának a gyűrűs ujjához dörzsölésével volt lehetséges működésbe hozni. Belátható, hogy a szavazatok számlálásakor e szerkezet segítségével gyerekjáték az egyébként érvényes szavazatokra újabb ikszet helyezni, s ezáltal azokat ipari méretekben érvénytelenné tenni. A derék ékszerész meg volt győződve arról – nyomozott is kuncsaftja pártállása után, s megtudta, amit megtudott, ráadásul azt is, hogy valóban tagja volt egy számláló bizottságnak –, hogy a környékükön egyébként igen népszerű MIÉP e gazfickó miatt nem nyert mandátumot. A magam részéről ehhez csak annyit teszek hozzá, hogy vasárnap mindannyian óvakodjunk a pecsétgyűrűs szavazatszámlálók ármánykodásaitól!

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.