Nap mint nap valós hiszékenységi teszt részesei, alanyai lehetünk. A próbatétel készítői a csalók, vagy maga az élet. Ha mindenki belegondol saját helyzetébe, nem is kell sokat gondolkodnia, hogy bemutasson egy ilyen szituációt…
Az egyik kereskedelmi televízió egy ilyen vizsgát állított össze. A falvaktól egészen a fővárosig próbálkoztak az emberek becsapásával, de jelen esetben a megkárosítás és az egyéb negatívumok elmaradtak. A próba célja az volt, hogy az emberek figyelmét még jobban felhívják a ránk leselkedő veszélyre a legváratlanabb pillanatokban is. Tíz célpontot tűztek ki maguknak a médiaszereplők, amelyből kilenc esetben be is jutottak, szinte zökkenőmentesen. Jól bevált szöveg volt a szénmonoxid mérés, az fel sem tűnt a lakóknak, hogy a férfiú több ízben bakizott, és szén-dioxid mérést hebegett-habogott. Azért legyünk résen, ha valaki ezzel a szöveggel kopogtatna be: ha már mérni jön, legalább azt tudja, hogy miért is jön valójában. A többi esetben szociális munkatársként kéredzkedtek be kérdőívet kitöltetni. Az alanyok annyira készségesek voltak, hogy többször nem is kértek semmilyen igazolványt, nem voltak gyanakvóak. Ha mégis igényelték, tüzetesen nem nézték meg. Megelégedtek azzal, hogy meglebegtették azt. Sőt, ha valaki visszament a mosdóba, vagy egyéb ürügyből, vissza sem kísérték a házba, őrizetlenül kutathattak volna kedvükre. Ami nekem is az újdonság erejével hatott, az a kamu kerékcserét, álkoccanást színlelő csalók, vagy a mesélő álkéményseprő. Gyakori még a különböző szolgáltatók alkalmazottainak megjelenése, akik először mérnek, kalkulálnak, majd túlszámlázás ürügyén pénzt szeretnének visszafizetni a gyanútlan házigazdának. Mily nagylelkűek, de persze mindez csapda: vagy hamis pénzzel próbálnak átverni, vagy kifigyelni, hogy hol is tartjuk a megtakarított vagyonunkat. Talán már egy éve is lehetett, amikor a Barátok Közt Vili bácsiján bosszankodtam, aki naiv, kezdő netezőként megadta egy e-mailben a bankszámlájának pin kódját, persze csak a filmben. Pedig sokan vannak, akik bedőlnek a hasonló eseteknek a valóságban is. A szolgáltatók már rengeteg fórumon felhívták a figyelmet: sosem kérik elektronikus úton kódjainkat, jelszavainkat. Ezt a műsort pedig nagyon jó felvetésnek tartottam, mivel nem árt résen lenni, és megmutatni az embereknek, hogy mik az aktuális csalási trendek. Valamint figyelmeztetni őket rengetegszer, hogy fontos az egészséges bizalmatlanság. Bármilyen gyanútlan alkalmazott is kopogjon be hozzánk…
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.