A „Felkelt a napunk" című számnak ma már pusztán esztétikai jelentése maradt, szép szám, jó hallgatni, és talán még egy: megszerettük A Társulatot, akiknek egész évben szurkoltunk, s szurkolunk továbbra is, hogy az újjászületésükben, színpadi karrierjükben minél tovább éljenek. Majd jön a Himnusz, néhányan ülve maradnak, ennyi.
Nemrég e cyberlap hétvégi „számában" véleményt formáltam az István, a király főpróbáján látottakról. És bizony ismét csak nem sikerült elvonatkoztatni önmagamtól, amint egy emberként elém lépett „A Társulat", és Szikora János rendezésében eljátszották a dóm színpadán Szörényiék legnagyobb művét. (Kaptam is a képembe rendesen.) Pedig én igazán kötődöm a királyhoz. A szegedi származású színművész, Hunyadkürti István apám jó barátja volt, s mivel a darabban ő is szerepet kapott 1984-ben, szabad bejárásunk volt a színészekhez. Megismerkedtünk Deák 'Bill' Gyulával, s a számtalan próba, előadás után már a családi házunk kertjében érte Közép-Európa egyik legjobb bluesénekesét az a kitüntetés, hogy megkóstolhatta anyám világhírű halászléjét. Egy másik látogatásakor - megint műsorra tűzték a rockoperát - kivittük Jugóba Bill bácsit, hiszen magas szárú Adidas cipőt csak ott lehetett kapni. Apám meg is kérdezte az eladót, hogy nem volna-e egy olyan doboz, amiben csak egy darab van, ugyanis Billnek lesz. Nem volt, Adidas sem, viszont kapott egy kiváló Yassát - ha valaki emlékszik még erre a márkára. Na de nem is ez az érintettség az, amiért az elvonatkoztatás olyan sikertelen volt a beszámolómban, és nem is a halászlé emlékétől lett csípős néhány megjegyzésem. Hanem... A sokak számára oly pejoratívvá formált főnév, mint a nosztalgia - aminek állítólag semmi helye a mostani, újraértelmezett, társulatos darabról alkotott vélemények között - itt nem azt jelenti, amit. Először egy gyermeki érzület született meg, s később lépett csak az értelmezés csarnokába, ahol örökre a falakba vésődött. A '84-es előadáson a dóm színpadán egy diktatúra végóráiban azok a fekete bárányok énekeltek történelmi, lázadó témájú műben - aminek a vége egyfajta újjászületés, egy új nap felkelése, a megmaradásé -, akiknek a koncertjein lehetett csak kiengedni azt a gőzt, amit a kommunizmus kazánja forrósított fel. És tényleg felnőttfejjel értettem meg, hogy miért nem mentek haza a nézők még közel egy órával a darab vége után sem. A „Felkelt a napunk" című számot és a Himnuszt felállva, vörösre tapsolt tenyérrel, szinte követelve kérték újra és újra; több ezer ember énekelt, a szívek a hangjegyekben találkoztak. Én meg álltam és ámultam. Ott, abban a pillanatban, egy idegen megszállás alatt lévő országban, ezrek és ezrek újra és újra átélték a szabadságot. Amit a művészettörténetben a görög színjátszás és a katarzis kapcsolatáról tanult bárki is, itt valóra vált. Szegeden, a Dóm téren. Ennek az emléknyomnak a fényében lettem én elfogult, és engedtessék meg, hogy bár tisztában vagyok a színpadon megjelenő fehér ló jelentésével, üzenetével, mégsem hat, ha a rendező olyan keretbe helyezi az egész darabot - melyben azért helyt álltak a szakmát alig egy éve elsajátító előadók -, amit már egyszer pontosan így megalkotott valaki. A civil társulat megjelenése, a jelmezek felvétele, majd a darab végén civilként történő távozás metafizikai jelentéstartalmai nekem azért hatástalanok, mert a Webber musicaljéből készült filmben, a Jézus Krisztus Szupersztárban Norman Jewison pontosan ugyanezt a keretet használta 1973-ban. Sajnálom, de ezek eszembe jutnak ott, a dóm nézőterén is. A „Felkelt a napunk" című számnak ma már pusztán esztétikai jelentése maradt, szép szám, jó hallgatni, és talán még egy: megszerettük A Társulatot, akiknek egész évben szurkoltunk, s szurkolunk továbbra is, hogy az újjászületésükben, színpadi karrierjükben minél tovább éljenek. Majd jön a Himnusz, néhányan ülve maradnak, ennyi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.