Szeged

100 éve Szeged: így született meg a taxizás a Tisza-parton

100 éve Szeged: így született meg a taxizás a Tisza-parton

Száz éve a város közlekedése új korszakba lépett. 1925 decemberében vadonatúj autótaxik jelentek meg Szegeden.

Böjthe Sándor
2 órája
Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum
100 éve Szeged: így született meg a taxizás a Tisza-parton

Pontosan száz évvel ezelőtt, 1925 decemberének közepén Szeged városi közlekedése új fejezethez érkezett. A Délmagyarország hasábjain lelkes hangon számolt be arról, hogy „hosszas várakozás után végre Szegeden is megindultak az autótaxik”, azok a járművek, amelyek nélkül – az újságíró szerint – „nagyvárosi forgalmat ma már el sem lehet képzelni”. A hír önmagában is korszakhatárt jelölt: a lóvontatású kocsik és villamosok városában megjelent az automobil, mégpedig fizetős, rendelhető formában.

Száz éve indultak el Szegeden az első "autótaxik"
Száz éve indultak el Szegeden az első "autótaxik". Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Vadonatúj kocsik a Tisza-szálló előtt

Az új autóvállalat nem aprózta el a bemutatkozást. A beszámoló szerint „vadonatúj, szép kocsikkal” indult az üzem, köztük hatüléses csukott, valamint csukható kivitelű járművekkel. 

Összesen öt autó állt forgalomba az induláskor, de már januárra további öt kocsi érkezését ígérték. Az állandó állomáshelyet a Tisza-szálló előtt jelölték ki, ami akkoriban a városi élet egyik reprezentatív központjának számított.

A taxisok azonban nem csak ott várakoztak: a cikk külön hangsúlyozta, hogy „telefonhívásra nappal épp úgy, mint éjjel házhoz mennek a kocsik”, sőt a hívószám egyszerűen annyi volt: „Autótaxi”.

Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum. 

Olcsóbb, mint Pesten – és többen is befértek

A szegedi közönséget nemcsak az újdonság varázsa, hanem az ár is csábíthatta. 

A viteldíjakat a fővárosi tarifához igazították, „sőt bizonyos tekintetben még ennél kedvezőbbek” voltak. A lap büszkén jegyezte meg, hogy míg Budapesten a nagyobb kocsikért magasabb díjat számoltak fel, Szegeden a hatszemélyes taxik is a kedvezőbb díjszabással közlekedtek.

 Ez a nagyvonalúság egyértelmű üzenet volt: a taxi nem csak az elit kiváltsága, hanem a városi polgárság új közlekedési eszköze.

Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum. 

A nagyvárosi Szeged ígérete

A Délmagyarország nem rejtette véka alá az optimizmusát.

Örömmel üdvözöljük ezt a városunk közlekedésében hiányt pótló vállalatot

– írták, és biztosra vették, hogy a közönség is támogatni fogja az új szolgáltatást. A cikk zárómondata szinte jövendölésként hatott:

Az új, csinos autótaxik sűrű forgalma rövidesen hozzá fog tartozni Szeged nagyvárosi képéhez.

Száz év múltán: újra fejlődés

A jóslat beteljesült – sőt, száz év elteltével Szeged ismét hasonló fordulóponthoz érkezett. 2025 őszén elindult a városban az Uber, amely szintén egy új mobilitási jelez. Akkor a telefonhívás számított forradalminak, ma az applikáció; akkor a Tisza-szálló előtt sorakoztak az új kocsik, ma digitális térképen jelennek meg. A lényeg azonban változatlan maradt: Szeged mindig nyitott volt azokra az új megoldásokra, amelyek közelebb hozták egymáshoz a várost és az utasait.

További híreink:

 

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.