Szeged

Ahol a rokkantkocsi is szembe jön: a Rókusi körforgalom, ami sosem pihen

Ahol a rokkantkocsi is szembe jön: a Rókusi körforgalom, ami sosem pihen

Még a legedzettebb sofőr is kapkodja a fejét a KRESZ-tesztek Mekkájában. Íme egy körforgalom végtelen fejtörőkkel.

Juhász Viktor
2 órája
Fotó: SzegedMA archív
Ahol a rokkantkocsi is szembe jön: a Rókusi körforgalom, ami sosem pihen

A szegedi közlekedőknek nem kell bemutatni azt a mérnöki műremeket, amelyet hivatalosan a Kossuth Lajos sugárút – Rókusi körút – Vásárhelyi Pál utca csomópontnak neveznek – vagy nevezhetnénk úgy is, hogy a végtelen fejtörés körforgalma. Ez a jelzőlámpás, többsávos körforgalom, melyet a 2-es villamosvonal kiépítése hívott életre, rövid idő alatt több meghökkentő esettel szolgált a szegediek számára, és a sávok néha logikátlannak tűnő útvesztője továbbra is alapos vizsgára készteti a rutinos sofőröket.

A Rókusi körforgalom számtalan szabálytalan esetet látott már. (Fotó: SzegedMA archív)
A Rókusi körforgalom számtalan szabálytalan esetet látott már. (Fotó: SzegedMA archív)

A körforgalom, ahol a villamos az úr

Ez a csomópont nemcsak nagy, lámpás és többsávos, de egyenesen az első volt Magyarországon, ahol a mérnökök úgy döntöttek: "Miért ne csinálnánk az autósok életéből egy izgalmas KRESZ-kvízt?". Képzelje el a helyi sofőr arcát, aki a megszokott rutinnal haladna, majd hirtelen szembesül a valósággal: 

a villamosnak van igaza, és ő az, akinek a nagy forgalmi irány közepén kell letérdelnie a sinek előtt. 

Ez teszi a Rókusi kört a legnagyobb baleseti ziccerré, és egyben a szegedi autósok legnagyobb harcmezejévé is. Ez nem körforgalom, ez egy villamos-dominált autós szimulátor!

A sofőrök legnagyobb mumusa

A szegedi jelzőlámpás körforgalom az egyik legkomplexebb hazai megoldás, ahol nem csak a KRESZ-szabályok, de a technikai (világítás) és a forgalmi sajátosságok is hozzájárulnak a feszült közlekedéshez. Ne feledje: ami Szegeden történik, az valószínűleg nem felel meg a KRESZ-nek, de legalábbis emlékezetes!

A lámpaszigetek csapdája megszűnik

Az innováció persze nem csak az autósokat, de a szegedi biciklis népet is érintette! Korábban a kétkerekű lovagok számára a kereszteződés maga volt a "várakozás temploma". A lámpaszigeteken rostokolva a bicikliseknek a keskeny területen kellett 5-6 perces meditációba kezdeniük, miközben a fenekük alatt szaporodtak a hangyák. Ennyi idő alatt persze a KRESZ is elpárolog az ember fejéből, nem csoda, hogy sokan "piroslámpás sprinterré" váltak.

Szerencsére ennek vége! A város bevezette a biciklis "Zöld Hullámot". Ez a fejlesztés az ígéret földje: 

a kerékpárosoknak most már nem kell imádkozniuk a lámpákhoz, hanem lendületesen átszáguldhatnak, mintha csak egy biciklis Forma-1 futamon lennének. A feszültség csökken, a biciklisek pedig újra a fenntartható közlekedés boldog, de nagyon gyors szószólóivá válhatnak.

A jövő az egyensúlyozásról szól

A szegedi Kossuth Lajos sugárút – Rókusi körút csomópont tényleg a forgalomtechnikai innováció csúcsa – legalábbis a kihívások szempontjából. Bár a város megpróbál mindent megtenni, a zöldhullámmal és más okosításokkal a fenntartható közlekedés felé terelve az utat, a rendszer továbbra is megköveteli a helyi közlekedőktől, hogy állandóan csúcsformában legyenek. A Rókusi körforgalom ugyanis nem egyszerű közlekedési csomópont, hanem egy stresszteszt, ahol a sofőröknek egyszerre kell legyőzniük a villamos elsőbbségét, a forgalommal szemben haladó rollert, a ráfutásos baleseteket és a kiégett LED prizmák okozta sötétséget.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.