Ősszel megszaporodtak a közúti balesetek Szegeden. A baleset legtöbbször a figyelmetlenségből lesz.
Az őszi időszakban feltűnően sok közlekedési baleset történik Szegeden-ma sem úsztuk meg a napot enélkül. A kérdés adja magát: miért? Majoros Gabriella gépjárművezető-oktató szerint a gond nem a friss jogosítványosokkal vagy az idősebb sofőrökkel van, hanem sokkal inkább a rutinos, de figyelmetlen és sietős járművezetőkkel, akik megszokásból vezetnek és felülbírálják a szabályokat. Ez a hét témája lapunknál.
A szakember szerint a legtöbb baleset nem műszaki hiba, rosszullét, vagy defekt miatt történik. Majoros Gabriella úgy látja, a városban megszaporodott ütközések hátterében a megszokásból vezetés áll. Sok autós nem veszi észre a forgalmi rend változásait, új táblákat, vagy felfestéseket.
Úgy vezetnek, mint mindig
– fogalmazott, és ezzel gyakran bajba sodorják magukat. Az ilyen sofőrök fejben előre tudják, mikor váltanak a lámpák, hol lehet rövidíteni, és a saját tempójukban haladnak, nem számolva a változásokkal. Amikor pedig váratlan akadállyal találkoznak, inkább gyorsítanak, hogy behozzák a késést – ezzel viszont növelik a kockázatot.
Majoros Gabriella szerint nem a friss jogosítványosok vagy az idősebb sofőrök a veszélyforrások.
A kezdők még óvatosak, nem kockáztatnak. Az idősebbek szintén vigyáznak a járművükre és kerülik a balesetet, mert tudják, mennyi macera jár vele
– mondta.
A balesetek többségéért sokkal inkább azok felelősek, akik sietnek, agresszívek, stresszesek és úgy érzik, a szabályok rájuk nem vonatkoznak.
A szakoktató szerint
a „jóvanazúgy” életérzés az utakra is átszivárgott.
Egyes sofőrök erejükkel, vagy autójuk teljesítményével próbálják pótolni a tudáshiányt, és „még beleférnek” a sárgán, vagy „elférnek” a villamos előtt. Ez a magatartás viszont sokszor végződik koccanással, vagy komolyabb balesettel.
Majoros Gabriella szerint a közlekedésben elfeledett fogalom lett a defenzív vezetés. A német közlekedési szakember, dr. Gerhard Munsch alapelveit idézte:
A tilosat sohasem, a kötelezőt mindig, olykor a megengedettet sem.
Ez a szemlélet arra tanít, hogy a balesetek megelőzése közös felelősség. A KRESZ is kimondja: minden járművezetőnek mindent meg kell tennie, hogy megelőzze a balesetet – még akkor is, ha neki van elsőbbsége.
Ha valaki nem adja meg a jobbkéz-szabályt, nem elé hajtok, hogy hadd törjön össze, hanem inkább megpróbálom elkerülni az ütközést
– magyarázta a szakoktató.
A defenzív, előzékeny vezető nagy kincs, különösen egy forgalmas városban, mint Szeged. Egy intés, egy villantás, vagy egy köszönő mozdulat is hozzájárulhat ahhoz, hogy a közlekedés ne harctér, hanem partnerség legyen.
A közlekedés nem videójáték – figyelmeztet Majoros Gabriella –, egy életünk van, és mindenkit hazavárnak
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.