Szeged

Szakértő mondta el, miért jó, és szükséges az extra szabályozás a Párizsi körúton

Szakértő mondta el, miért jó, és szükséges az extra szabályozás a Párizsi körúton

Ideális esetben erre nem lenne szükség, de sokan nem tartják be a KRESZ szabályait. Kénytelenek megregulázni a szegedi közlekedést.

Tóth Norbert
Szerző: Tóth Norbert
2025. szeptember 8., hétfő
Szakértő mondta el, miért jó, és szükséges az extra szabályozás a Párizsi körúton

Ahogy minden városban, úgy Szegeden is folyamatosan változnak a forgalmi viszonyok. Különböző forgalom-technikai beavatkozásokkal próbálják gyorsítani a tömegközlekedést, úgy hogy közben az autósforgalom sem lássa ennek kárát. Legutóbb a Párizsi körút, a régi rendőrségi épület előtti szakasz került a városvezetés nagyítója alá. Úgy döntöttek, hogy autóbusz forgalmi sávot alakítanak ki. A változtatásról szükségességéről, és technikai részleteiről Majoros Gabriella gépjárművezető szakoktatót kérdezte lapunk.

Kénytelenek hozzányúlni a forgalmi rendhez Szegeden, van ami már tarthatatlan.
Kénytelenek hozzányúlni a forgalmi rendhez Szegeden, van ami már tarthatatlan. (Fotó: Tóth Norbert)

 

Buszsávot alakítottak ki a Párizsi körúton

A Párizsi körút Madách utcai sarkánál, a rendőrség régi épülete felőli oldalon eszközöltek forgalmi változtatást. A szélső sávot a megállóhellyel együtt autóbusz forgalmi sávnak jelölték ki, egészen a Kossuth sugárúti jelzőlámpás csomópontig.

A BUSZ forgalmi sávoknak külön fényjelző készülékük van, ami azt jelenti, hogy a normál zöld jelzésnél hamarabb kaphatnak szabad utat, emiatt a nagy forgalom előtt tudnak becsatlakozni.

 

Szükség van buszsávokra Szegeden

A KRESZ-ben egyértelműen benne van, hogy lakott területen a buszmegállóból elinduló autóbusznak, trolibusznak biztosítani kell a továbbhaladását.

Azonban a járművezetők ezt a szabályt félvállról veszik, így a buszok elég nehezen tudnak elindulni a megállóból, amikor nagy forgalom van, ezért szükséges az autóbusz forgalmi sáv kijelölése a Madách utcánál

- mondta lapunknak Majoros Gabriella gépjárművezető szakoktató, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy az autóbusz forgalmi sávokra fontos szabályok vonatkoznak, hogy kik és mikor használhatják őket. "Például nagyon sok motorkerékpáros és mopedes nem tudja, hogy büntetlenül használhatja az autóbusz forgalmi sávot."

A gépjárművezető szakoktató szerint az ilyen nagy forgalmú városokban, mint Szeged, mindenképp szükséges az autóbusz forgalmi sávok kialakítása, másképp lehetetlen lenne tartani a tömegközlekedési menetrendet.

 

Hogyan fest ez a gyakorlatban?

A Kossuth Lajos sugárúttól a Madách utca felé haladva találunk egy "besorolás rendjét jelző táblát", aminél a jobb szélső forgalmi sáv az autóbusz forgalmi sáv egyenesen és jobbra nyilakkal. Sokan úgy gondolják, hogy akkor ők is haladhatnak egyenesen tovább ebből a sávból, pedig itt csak azok használhatják egyenesen, akik jogosultak a sáv használatára, a többi járműnek jobbra kell kanyarodnia. Kiegészítő lámpa segíti a buszok elindulását, illetve a jobbra kanyarodók ezzel egy időben kanyarodhatnak a Madách utcába. Tilos azonban a busz elé menni, hiszen a buszmegálló tábla előtt már záróvonal van

- részletezte a fogalmi rend legfontosabb tudnivalóit Majoros Gabriella. Szerinte erre mindenképpen szükség van, hogy 

 

Ugyanitt, a másik irányból is forgalmi rend változás van

Ott már a Zákány utcától kezdve BUSZ sáv van, az abban haladóknak azonban el kell hagyniuk ezt a sávot a Hétvezér utcánál és a Hétvezér utca és Kossuth Lajos sugárút közötti szakaszon azok használhatják az autóbusz forgalmi sávot, akik jobbra kanyarodnak a Kossuth Lajos sugárútra.

A másik két forgalmi sáv zavartalanul, csak egy sáv elhúzással követik azt a nyomvonalat, amit egyébként eddig gyakran használtak az autósok, vagyis a belső sávból a belső sávba a külsőből a külső sávba folytatja tovább az útját. Ezt a forgalmi rend változást jelzi figyelmeztető tábla, de ezen a héten sajnos már volt itt koccanásos baleset a figyelmetlenség miatt

- jegyezte meg Majoros Gabriella, aki hozzátette, hogy hasonló okokból alakítottak ki a Dorozsmai úton autóbusz forgalmi sávot.

Hogyha a járművezetők használták volna korábban is a cipzár elvet útszűkületnél, akkor valószínűleg nem lett volna erre szükség. Mint tudjuk, a járművezetők jó része nem szabálytisztelő, nem szabálykövető, felülbírálja a szabályzatot. Ezért van mindig szükség szankciókra. Nyilvánvaló, hogyha mindenki a legideálisabban vezetne, akkor nem lenne szükség extra szabályozásra

- zárta gondolatait a gépjárművezető szakoktató.

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.